Союзники ризикують втратити дієвий інструмент протидії російському «тіньовому» флоту
Дедалі більше підсанкційних танкерів відновлюють перевезення російської нафти та палива через безкарність учасників заборонених операцій

Майже 20 вантажів російської нафти та нафтопродуктів станом на середину вересня 2024 року були доправлені або прямують до покупців на танкерах, які перебувають у санкційних списках США, Великої Британії або Євросоюзу. Кількість рейсів почала стрімко зростати в серпні й вочевидь досягне нового максимуму цього місяця. Це означає, що санкції західної коаліції проти російського «тіньового» флоту починають втрачати дієздатність. Інакше кажучи, назріває нова криза в застосуванні санкцій – через безкарність учасників оборудок, які взаємодіють із підсанкційним флотом. Як розвивається ситуація і чим вона може загрожувати, спостерігав Mind.
На сьогодні санкції США, Великої Британії або ЄС запроваджено проти 74 танкерів російського «тіньового» флоту. Обмеження введено проти 59 нафтових танкерів (загальний дедвейт – 7,3 млн тонн) і 15 танкерів-продуктовозів (0,7 млн тонн). Санкційний статус забороняє взаємодію із суднами або вантажами, які вони перевозять – порушникам загрожують вторинні санкції. Внаслідок цього переважна більшість підсанкційних танкерів припинила комерційні перевезення.
Станом на середину серпня понад 50 нафтових танкерів і продуктовозів простоювали порожніми, строк простою деяких із них сягав восьми місяців.
Як зростала кількість рейсів підсанкційних танкерів?
Однак у квітні росія розпочала відновлювати використання підсанкційного танкерного флоту. Bloomberg наводить власні підрахунки кількості рейсів, які виконали або виконують судна, що повернулися до комерційних перевезень.
Загалом у період із 24 квітня до 16 вересня 2024 року підсанкційні танкери завантажили й доправили з російських морських терміналів щонайменше 17 партій нафти та нафтопродуктів. У квітні, травні й червні відбулося по одному рейсу (всі три задіяні танкери перебувають у санкційному списку США), у липні виконано два рейси (один танкер раніше санкціонували США, інший – Велика Британія).
Помітне збільшення активності спостерігалося в серпні, коли підсанкційні танкери здійснили шість рейсів – по два вантажі доправили судна із санкційних списків США, Великої Британії та ЄС. У вересні таку саму кількість рейсів зафіксовано лише за 16 днів місяця: у п’яти – задіяні танкери під санкціями Великої Британії, в одному – ЄС. Тож нинішнього місяця цей тренд має потенціал до подальшого розширення.
Як можна помітити, москва активізувала використання танкерів із чорного списку союзників після перших успішних рейсів. Ці рейси у квітні – червні виконали суецмакси SCF Primorye, Bratsk і Belgorod. Встановлено, що після рейдових операцій поблизу Сингапуру та Оману їхні вантажі опинилися в Китаї.
Особливістю перших рейсів були спроби танкерів приховати своє переміщення, зокрема шляхом тривалого відключення системи AIS на завершальних ділянках маршруту. Зрештою, встановити деякі пункти маршрутів суден, зокрема місця рейдової перевалки їхніх вантажів, вдалося завдяки супутниковому моніторингу. Внаслідок такої обережності суттєво збільшувався строк доставки. Приміром, партія нафти, яку доправляв танкер Bratsk із Новоросійська, дісталася кінцевого пункту за 84 дні.
Однак із липня підсанкційні судна практично припинили приховувати своє місцеположення – вантажі відкрито доставляються до Китаю та Індії. «Це значно скоротило час у дорозі та, ймовірно, значно зменшило витрати», – зазначає нафтовий стратег Bloomberg Джуліан Лі.
Як москва ігнорує санкції Великої Британії?
Агентство не надає повного поіменного списку підсанкційних танкерів, що відновили перевезення. Натомість привертає увагу до деяких суден, які раніше не фігурували у відповідних звітах. Серед них – підконтрольні державній російській судноплавній компанії «Совкомфлот» танкери-афрамакси Galaxy (прапор – Барбадос) і Zaliv Amurskiy (прапор – Панама).
До 1 серпня 2024 року Galaxy називався Korolev Prospect і використовував прапор Габону. Обидва судна потрапили до другого пакету санкцій проти російського «тіньового» флоту, який запровадила Велика Британія 18 липня 2024 року. Того дня британський уряд «оголосив війну» путінському «тіньовому» флоту й помістив до санкційного списку 11 суден: дев’ять нафтових танкерів і два продуктовози.
Минуло рівно два тижні, як Korolev Prospect змінив назву та країну прапора на Барбадос разом із п’ятьма іншими нафтовими танкерами з другого санкційного пакету (ще один нафтовий танкер пройшов аналогічні процедури 1 вересня). Цей крок також привернув увагу тому, що головний офіс і головний реєстратор Морського суднового реєстру Барбадосу базуються в Лондоні при Високій комісії Барбадосу, дипломатичному представництві країни у Сполученому Королівстві.
Згодом з’ясується, що москва планувала відновити використання деяких із семи суден, які пройшли перереєстрацію. Зокрема, Galaxy та Zaliv Amurskiy мали обслуговувати постачання нафти північним судноплавним шляхом до Китаю. Факти здійснення арктичних рейсів обома суднами встановило Bloomberg, покладаючись на дані галузевих консалтингових сервісів.
Відтворена за допомогою MarineTraffic історія активності обох афрамаксів засвідчує наступне. Galaxy завантажився та вирушив із зони порту Мурманськ 15 серпня, пройшов арктичним маршрутом і прибув до китайського порту Люхэн 20 вересня. Після розвантаження танкер попрямував до порту Козьміно. Цей далекосхідний російський порт – звична зона оперування Galaxy: до свого арктичного рейсу судно протягом багатьох місяців обслуговувало найбільший маршрут постачань російської нафти (суміші ESPO) до Китаю – з Козьміно до китайських портів.
Тим часом північний рейс танкера Zaliv Amurskiy триває: судно завершило арктичну частину свого переходу та пройшло Берингову протоку. Очікувана дата прибуття до китайського порту Чжоушань – 7 жовтня. Попередня багатомісячна історія активності цього афрамаксу включає доправлення вантажів із балтійських портів Приморськ та Усть-Луга до індійських портів Сікка, Вадінар, Мундра й Парадіп.
У цьому контексті доречно нагадати про відновлення роботи іншого підсанкційного афрамаксу «Совкомфлоту» – Liberty. Судно стало фігурантом першого британського пакету санкцій проти російського «тіньового» флоту (13 червня 2024 року), коли називалося NS Laguna. Цей танкер першим змінив назву та країну прапора на Барбадос серед суден, покараних Лондоном – 1 липня.
Після запровадження санкцій Liberty простоював понад півтора місяця поблизу Усть-Луги, після чого завантажився у Приморську й 16 серпня вирушив до індійської Сікки, куди прийшов 16 вересня. Отже, активність судна була призупинена після введення санкцій, щоб згодом відновити його роботу на звичному маршруті.
Що важливо, Galaxy, Zaliv Amurskiy та Liberty належать до числа танкерів у російській експортній логістиці, які мають найбільший попит, – кожне судно доправило щонайменше один вантаж у кожному з останніх шести кварталів.
Чому важливо вчасно карати клієнтів і партнерів москви?
Отже, росія прискорює відновлення комерційної діяльності підсанкційних танкерів. Якщо цей тренд розширюватиметься нинішніми темпами, він нівелює певні логістичні обмеження, яких вдалося досягти завдяки відповідним санкціям. При тому що самі санкції не стали критичними для морського експорту російської нафти – москві вдалося компенсувати нестачу заблокованого флоту іншими «тіньовими» суднами.
«Попередні побоювання російських клієнтів щодо приймання флоту у своїх портах, схоже, розвіялася після успішного доправлення вантажів під час перших рейсів, – зауважує Лі. – До цього моменту покупці російської нафти остерігалися наслідків, зокрема втрати доступу до західних фінансових систем, за співпрацю із суб'єктами, на яких накладено санкції. Але, коли проти покупців перших вантажів не було вжито жодних заходів, ці побоювання ослабли».
У вересні Велика Британія запровадила свій третій пакет санкцій поти російського «тіньового» флоту. Євросоюз вочевидь продовжить запроваджувати свої санкції проти «тіньових» танкерів, що припустив нещодавно спецпредставник ЄС із питань санкцій Девід О’Салліван. Проте обмеження можуть виявитися марними, якщо не будуть застосовані заходи проти їх порушників. «Поки покарання не почнуть «кусатися», вони будуть не більше ніж фіговим листком, що приховує безсилля західних урядів у перешкоджанні діяльності російського «тіньового» флоту», – резюмував Лі.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].