VoWiFi від «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell: скільки абонентів уже користуються технологією
Та чому ця безоплатна послуга поки що недоступна для 100% клієнтів «великої трійки»

Наприкінці минулого року всі три мобільних оператори нарешті запустили VoWiFi – технологію, що «реанімує» голосовий зв’язок в укриттях і під час блекаутів, коли мобільні мережі перевантажені або радіосигнал майже відсутній. Скільки абонентів уже встигли підключитися до VoWiFi? Хто з операторів лідирує за кількістю користувачів? Які моделі смартфонів у мережах операторів наразі VoWiFi-ready? Чому просування технології залежить не лише від операторів, а й від вендорів девайсів? На ці та інші запитання шукав відповіді Mind.
Раніше наше видання пояснювало, які переваги та каверзи є у VoLTE.
Коли VoWiFi стартував у світі? Понад 10 років тому. Перше розгортання VoWiFi відбулося 2014-го в США. Оператори Mobile і Sprint першими запустили голосові дзвінки через WiFi. Так з’явилася назва нової технології: Voice over WiFi – голос через WiFi.
Тоді VoWiFi виник не випадково. Мобільним операторам потрібно було «погасити» проблему поганого зв’язку в будинках із товстими монолітними стінами, підвалах тощо: радіосигнал через такі перешкоди проходить, м’яко кажучи, неідеально. Щоб поліпшити якість зв’язку, гравцям доводилося додатково будувати багато базових станцій. Ефективнішою та економнішою стала маршрутизація мобільних дзвінків на WiFi точки доступу.
Чи є ще переваги у VoWiFi? Реалії війни в Україні виявили ще декілька важливих плюсів технології. В укриттях вона не тільки поліпшує якість зв’язку, а й знижує перевантаженість мережі, коли в бомбосховищі багато абонентів. Звісно, за умови, якщо у приміщенні є потужний WiFi. А під час блекаутів VoWiFi повертає зв’язок, коли сигнал від «виснажених» базових станцій слабшає. «Точка доступу WiFi працює як базова станція оператора. Це суттєва перевага під час війни, адже така опція дозволяє абонентам залишатися на зв’язку з близькими», – пояснювали в lifecell під час запуску технології.
Ще одна фішка технології – у VoWiFi (як і у VoLTE) під час дзвінка передача даних через інтернет не завмирає. Тобто абонент може одночасно дзвонити та переглядати на смартфоні актуальні дані на карті повітряних тривог, читати новини, користуватися соцмережами, навігатором в авто тощо.
Чому українські оператори «трохи» затягнули зі стартом? Першим у нашій країні VoWiFi запустив lifecell у вересні 2022 року. «Київстар» та «Vodafone Україна» приєдналися до колеги лише за два роки та майже синхронно: «синій» оператор увімкнув технологію 11 грудня 2024-го, «червоний» – 2 грудня 2024-го.
«VoLTE та VoWiFi – це еволюційний розвиток голосових сервісів, який відбувається разом із поступовим переходом із 2G та 3G на 4G. Реалізація цих технологій потребувала від мобільних операторів підготовки інфраструктури та впровадження абсолютно нової IMS-мережі, яка дозволяє передавати голос через дата-сервіси», – пояснюють у lifecell.
У «Київстар» додають: впровадження нових технологій у різних країнах залежить від багатьох факторів: технічної готовності мереж, адаптації пристроїв, регуляторних аспектів і, звісно, потреб користувачів. «На жаль, іноді сучасні рішення приходять в Україну з певним запізненням, і це пов’язано не лише з операторами зв’язку, а й з глобальними процесами адаптації технологій. Ми спочатку сфокусувалися на впровадженні VoLTE. Цю технологію «Київстар» запустив ще у грудні 2020 року. Зараз кількість абонентів, які користуються VoLTE в нашій мережі, перевищує 5,5 млн. Перед запуском VoWiFi провели ґрунтовну роботу з тестування технології, узгодження з партнерами та виробниками пристроїв», – уточнюють у «Київстар».
«У мережі «Vodafone Україна» запуск VoWiFi був зумовлений кількома важливими факторами. Насамперед впровадження цієї технології потребувало значної модернізації інфраструктури, ретельного налаштування та тестування. Ми прагнули забезпечити високу якість сервісу, тому провели комплексні випробування VoLTE та VoWiFi, що вимагало додаткового часу. Також зовнішні обставини, зокрема пандемія COVID-19 і повномасштабне вторгнення рф в Україну, внесли корективи в наші плани», – пояснюють у «Vodafone Україна».
Чому поки що не всі абоненти можуть користуватися послугою? Окрім перебування в зоні покриття WiFi, для роботи технології є ще декілька важливих умов:
- у користувача має бути USIM-карта та 4G-підключення. Поки не 100% абонентів користуються зв’язком четвертого покоління;
- модель смартфона має бути в переліку гаджетів, для яких технологія доступна в мережі певного оператора.
Як у цей перелік потраплять моделі телефонів? «Для того щоб VoWiFi працював, виробник девайса має встановити спеціальне програмне забезпечення, яке містить налаштування для роботи технології в мережі кожного оператора. Остаточне рішення щодо того, на які моделі та коли надсилати оновлене ПЗ, залишається за виробником девайсів. Як правило, це моделі девайсів кількох останніх років випуску від моменту комерційного запуску VoWiFi у мережі оператора», – пояснюють у «Київстар».
У «Vodafone Україна» уточнюють, що процес оновлення ПЗ містить кілька етапів.
- Ініціація процесу: оператор звертається до виробника смартфонів із запитом на запуск VoLTE та VoWiFi у своїй мережі.
- Заповнення технічного опитувальника: виробник надає оператору документ, де зазначаються всі необхідні параметри IMS-ядра для активації VoWiFi.
- Підготовка тестової прошивки: на основі отриманих даних виробник розробляє тестову версію ПЗ.
- Тестування: спільні випробування оператором і виробником для перевірки коректності роботи VoWiFi на пристроях.
- Фінальне оновлення: після успішного тестування та підтвердження готовності виробник випускає оновлення прошивки для користувачів.
- Запуск продукту: VoWiFi стає доступним для абонентів після розгортання оновлення.
«Важливо враховувати, що процес може затримуватися через політику оновлень виробників. Наприклад, деякі компанії випускають оновлення лише раз чи двічі на рік, що може вплинути на терміни запуску підтримки VoWiFi на певних моделях смартфонів», – розповідають у «Vodafone Україна».
Які моделі смартфонів уже перепрошиті в мережах «великої трійки»? У «Київстар» наразі активовані 28 моделей Apple, що підтримують iOC 17 та вище (від 2018 року випуску). «Інші моделі будуть додаватися поступово після отримання оновлення програмного забезпечення від виробника девайса. Зараз ведемо роботу приблизно з 10 вендорами. Проте термін отримання необхідного оновлення ПЗ визначає саме виробник девайса. Цей термін у свою чергу залежить і від графіка запланованих оновлень ПЗ пристроїв вендора», – пояснюють у «Київстар».
У «Vodafone Україна» зараз оновлено ПЗ: 28 моделей Apple, 58 – Samsung, 5 – Xiaomi, 6 – Nokia та 10 – Motorola. «У 2025 році плануємо додати підтримку VoWiFi на нових моделях смартфонів від Samsung, Motorola, Lenovo, Xiaomi, Nokia, Google, OPPO, Infinix, TECNO mobile та інших виробників», – уточнюють у «Vodafone Україна».
Найбільший перелік поки що в lifecell: 33 моделі Apple, 129 – Samsung, 13 – Google, 76 – Xiaomi, 27 – Huawei, 4 – General Mobile, 22 – ZTE, 32 – Vivo, 4 – Lenovo, 37 – Motorola, 14 – Infinix та 18 -Tecno. «Зараз співпрацюємо ще з декількома виробниками терміналів. Оскільки ще на початковому етапі вирішили одночасно впроваджувати обидві технології – всі смартфони, які підтримують VoLTE, підтримують і VoWiFi. Коли виробник формує необхідний софт для оновлення технологій на своїх смартфонах, всі наступні нові термінали виходять уже з відповідною функціональністю. Тобто чим раніше оператор починає співпрацювати з виробником, тим більша кількість терміналів підтримуватиме технології», – пояснюють у lifecell.
Як підключити VoWiFi? У два кроки.
Спершу абоненту потрібно активувати VoWiFi на смартфоні.
Apple (iOS): параметри → стільникові дані → оберіть SIM-картку, для якої будете активувати VoWiFi → WiFi виклики → увімкнути WiFi.
Android: налаштування → налаштування виклику → дзвінки за допомогою WiFi.
Другий крок – підключення до мережі оператора.
У «Київстар» це відбувається автоматично, як і в разі з VoLTE. Система «бачить», які девайси підтримують VoWiFi, та «вмикає» їх у мережі.
У «Vodafone Україна» абонент може підключити VoWiFi за допомогою USSD-запиту *888*7# або в застосунку MyVodafone.
А клієнтам lifecell потрібно скористуватися кнопкою «Підключити» на сайті оператора.
Тож скільки абонентів уже підключилися до VoWiFi? У «Київстар» зараз близько 2,8 млн абонентів мають технічну можливість користуватися технологією, тобто в них є смартфони Apple від 2018 року випуску та USiM-картки. Втім кількість абонентів, що вже користуються VoWiFi, оператор поки не уточнює. «Ця кількість постійно змінюється, оскільки ми не так давно оголосили про запуск і зараз на етапі комунікації з абонентами про доступність технології», – кажуть у «Київстар».
У «Vodafone Україна» станом на 1 лютого 2025 року 71% абонентів використовують смартфони з підтримкою VoWiFi. «Понад 100 000 користувачів активували та користуються цією технологією. Хоча запуск відбувся нещодавно й без масштабного промо, ми спостерігаємо позитивну органічну динаміку приросту користувачів», – повідомляють у пресслужбі «червоного» оператора.
У мережі lifecell понад 5 млн пристроїв, здатних підтримувати VoWiFi. А технологія наразі доступна приблизно для 1 млн абонентів цього оператора через те, що не всі клієнти замінили свої SIM-картки на USIM. На січень 2025 року в мережі lifecell було 114 000 користувачів VoWiFi. «Їхня кількість кожен місяць зростає, бо більше абонентів поступово дізнаються про переваги технології», – уточнює оператор.
Чи працює VoWiFi в роумінгу? Ні. Тільки на території України. При виїзді за кордон оператори просять вимкнути послугу в налаштуваннях телефону.
А в авіарежимі? Так, але не довго. З моменту підключення авіарежиму дзвінки будуть доступні 10 хвилин через технічні обмеження.
Чи можна через VoWiFi дзвонити абоненту, в якого ця послуга не підключена? Так. Якщо VoWiFi-абонент спілкується з користувачем, у якого технологія не активна, вона працюватиме для першого.
Чи можна одночасно користуватися VoLTE та VoWiFi? Для надійнішого та безперебійного зв'язку оператори рекомендують підключати обидві технології. Втім під час певного дзвінка працюватиме одна з них. «Для Apple (iOS) пріоритет використання буде таким: дзвінок буде проходити насамперед по VoLTE (технічна особливість Apple: VoLTE → VoWiFi). Для Android: дзвінок проходитиме по VoWiFi за замовчуванням або так, як абонент встановить у налаштуваннях смартфона», – пояснюють у «Vodafone Україна».
У «Київстар» доповнюють: якщо розмова розпочалась у VoWiFi, але далі абонент виходить із зони покриття WiFi, – дзвінок продовжиться у VoLTE (якщо в тому місці є 4G). Проте, якщо абонент відключив VoLTE на своєму смартфоні – дзвінок завершиться.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.