VoLTE від «великої трійки»: скільки абонентів уже користується технологією і в чому каверзи

VoLTE від «великої трійки»: скільки абонентів уже користується технологією і в чому каверзи

Як вона допоможе позбутися 3G і чи буде доступна в роумінгу

Этот материал также доступен на русском языке
VoLTE від «великої трійки»: скільки абонентів уже користується технологією і в чому каверзи
Фото: depositphotos.com

Цього року «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell хочуть повноцінно запустити VoLTE. Не лише для контрактників, а й для абонентів передоплати. Хто з гравців уже на фінішній прямій? Скільки смартфонів у мережах операторів VoLTE-ready? У чому різниця між звичайним голосовим зв'язком і VoLTE? Чому «велика трійка» прагне перевести на VoLTE всіх абонентів? На ці та інші запитання намагався знайти відповіді Mind.

Трохи історії. Вперше технологію запустив сингапурський оператор SingTel ще 2014 року. Сьогодні VoLTE використовується у більш ніж 45 країнах світу. Навіть у невизнаному Придністров'ї. Україна потрапила до цього переліку країн наприкінці 2020 року.

Що це? VoLTE (Voice over LTE) – технологія передачі голосу 4G-мережею. Вона перетворює голос на потік даних: дозволяє користувачеві телефонувати та приймати дзвінки через високошвидкісний IP-канал.

У чому різниця між звичайним голосовим зв'язком і VoLTE? Нова технологія має три переваги:

  • Чіткіше звучання голосу та низький рівень шуму фону. «Це як HD-якість, тільки у світі звуку», – пояснюють у «Київстар».
  • Передача даних через інтернет не завмирає під час розмов. «Абонент за кермом і користується навігацією на смартфоні. Йому телефонують. Він приймає виклик і продовжує стежити за маршрутом. Ще приклад: користувачеві телефонують, але він не хоче відриватися від котиків у соцмережі. Приймає дзвінок і продовжує користуватися інтернетом», – пояснюють у lifecell.
  • Оперативніше з'єднання. Смартфон не витрачає час на перемикання з 4G на 3G або 2G. Тоді як без VoLTE гаджет автоматично переходить на використання більш ранніх стандартів зв'язку.

Чи є каверзи? А як же без них:

  • Назва технології «підказує», що її можна використовувати лише в зоні дії 4G-мережі.
  • Поки що далеко не всі моделі смартфонів підтримують VoLTE.

Як «велика трійка» запускає VoLTE? Мобільні оператори дружно зголосилися протестувати технологію ще у 2019 році. Першим на ринок вийшов «Київстар» у грудні 2020 року. Тоді оператор «ввімкнув» VoLTE лише для контрактників. Для препейд-абонентів VoLTE може стати доступною протягом 2022 року. «Ми працюємо над цим», – уточнили в пресслужбі «Київстар».

У «Vodafone Україна» Mind повідомили, що впровадження VoLTE зараз триває на повний хід. Тестування заплановане на осінь 2022-го, а запуск – до кінця року. Раніше топи компанії кілька разів заявляли про старт у 2020 та 2021 роках.

Чому переносили запуск? «Ми сконцентрувалися на розробці визначального параметра – якості майбутнього сервісу, заради чого довелося пожертвувати термінами запуску», – пояснює керівник напряму цифрових комунікаційних платформ «Vodafone Україна» Артем Оксененко.

Оператор lifecell почав тестувати технологію в грудні 2021-го й хоче «ввімкнути» VoLTE найближчим часом. «Після офіційного запуску VoLTE буде доступна всім абонентам, чиї смартфони дозволяють здійснювати голосові дзвінки за допомогою швидкісного мобільного інтернету», – кажуть у пресслужбі.

Яким є потенційний попит? У «Київстар» розповіли Mind, що зараз у їхній мережі нараховується близько 15 млн смартфонів із підтримкою VoLTE, із них близько 5 млн гаджетів, випущених у 2020–2021 роках. У контрактних абонентів на руках близько 300 000 смартфонів VoLTE-ready.

За підсумками ІІІ кварталу їх було 200 000. Цікаво, що тоді VoLTE користувалося лише понад 30% власників таких смартфонів – близько 60 000 контрактників «Київстар». Після запуску VoLTE для абонентів передоплати оператор сподівається, що цьогоріч технологію «розпробують» ще близько 2 млн абонентів.

У мережі «Vodafone Україна» зараз понад 8 млн абонентів із терміналами VoLTE-ready.

«У базі lifecell частка смартфонів – 83%, а здійснювати VoLTE-дзвінки з них сьогодні можуть близько 15% (близько 1 млн гаджетів). Але ця цифра може коливатися і залежить від домовленостей із виробниками смартфонів, які активують функціонал для певних категорій терміналів», – розповідає керівник департаменту мережі комутації lifecell Володимир Яренко.

До чого тут домовленості з виробниками смартфонів? Для запуску цієї технології оператору недостатньо модернізувати свої продуктивні системи під VoLTE. У «грі» мають взяти участь і вендори.

Артем Оксененко з «Vodafone Україна» пояснює, як це відбувається на практиці:

  • оператор зв'язується з виробником терміналів та заявляє про бажання запустити VoLTE на його девайсах;
  • виробник надсилає на заповнення опитувальник параметрів VoLTE (у ньому прописується технічна частина параметрів IMS-ядра оператора для активації VoLTE);
  • після передачі параметрів від оператора виробник готує тестову прошивку для моделей телефонів;
  • далі виробник та оператор спільно тестують нову прошивку та роботу VoLTE на терміналах;
  • після тестів та ухвалення рішення про готовність до запуску VoLTE, виробник віддалено оновлює прошивку на своїх терміналах (шляхом FOTA – firmware over-the-air);
  • VoLTE стає готовим до використання в мережі мобільного оператора.

У «Київстар» уточнюють: така робота проводиться з кожним вендором. «Для успішного функціонування VoLTE в мережі конкретного оператора виробник має запровадити відповідні налаштування свого програмного забезпечення для певних моделей смартфонів. Після тестів абоненти отримують ці налаштування разом із черговим оновленням ПЗ смартфона.

У lifecell доповнюють: виробники можуть активувати VoLTE двома способами. «Підтримка VoLTE з базовими параметрами може бути інтегрована в смартфонах за замовчуванням. У такому разі оператору потрібно співпрацювати з постачальником лише за умови кастомізації параметрів під конкретну мережу. Інші виробники активують підтримку VoLTE лише після ґрунтовної співпраці між оператором і постачальником. Відповідна прошивка готується виробником на запит оператора, ретельно тестується спеціалістами оператора та виробника. І лише після успішного тестування додається до нового продуктивного софту для кожної моделі окремо», – зазначає Яренко.

Які моделі смартфонів уже активовані в мережах «великої трійки»? У «Київстарі» кажуть, що наразі VoLTE доступна для смартфонів Apple, Samsung, Huawei та Xiaomi. Усього близько 90 моделей. «Найчастіше це нові моделі останніх двох-трьох років випуску. На жаль, на старіших моделях, навіть якщо вони мають функцію VoLTE, вендори можуть не встановлювати потрібне оновлення, оскільки орієнтуються на просування останніх моделей. А оператор не може впливати на підсумковий перелік пристроїв. Але ми працюємо з партнерами над тим, щоб охопити якомога більшу кількість моделей кожного виробника», – пояснюють у пресслужбі «синього» оператора.

У «Vodafone Україна» розповідають, що процес створення нових прошивок під VoLTE активно ведеться з виробниками. Список конкретних моделей гаджетів компанія оголосить під час запуску VoLTE.

У lifecell у тестовому режимі працюють понад 60 моделей смартфонів Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi та General Mobile.

Для зв'язку по VoLTE потрібно, щоб смартфони обох абонентів (и того, хто дзвонить, і того, хто приймає виклик) підтримували цю технологію? «Якщо VoLTE-ready-абонент спілкується з користувачем, у якого ця технологія не активна, вона працюватиме для першого. Щоб повною мірою відчути переваги нової технології, потрібно, щоб обидва абоненти були користувачами послуги», – пояснюють у «Київстар».

Чи підтримується VoLTE під час дзвінків між абонентами різних операторів? Наразі – ні. «Потрібно, щоб і колеги запустили цей сервіс. Після цього ми розпочнемо відповідні взаємопідключення», – кажуть у «Київстар».

У lifecell сподіваються, що надалі – за наявності необхідних налаштувань – такий зв'язок буде.

А що з роумінгом? Подібна історія. «Зараз ми працюємо над запуском цієї послуги», – повідомили в пресслужбі «синього» оператора. У lifecell кажуть, що найближчим часом VoLTE не працюватиме в роумінгу.

Чи стягують додаткову плату за VoLTE? Ні. Такі розмови тарифікуються як звичайні дзвінки за умовами тарифу. Мегабайти інтернету не списуються.

Чому гравці хочуть перевести всіх абонентів на VoLTE? Ця технологія має переваги не лише для абонентів. Вона вигідна і гравцям, оскільки дозволяє ефективніше використовувати спектр. В ідеальній картині світу оператори могли б відключити 3G і 2G, а викуплені частоти в цих діапазонах використовувати для 4G/5G.

Але є нюанси. «Розвиток VoLTE – важлива частина подальшого переходу на 5G. Проте найближчими роками не плануємо відключати чи скорочувати частоти для 2G чи 3G-мереж. Це пояснюється як готовністю клієнтів, так і збільшенням популярності інших сервісів. Наприклад, зростає кількість пристроїв M2M (IOT), 98% з яких використовують 2G. Також залишається ще певна кількість смартфонів, які не працюють у LTE (лише з 2G та 3G)», – пояснюють у «Київстар».

У «Vodafone Україна» кажуть, що в довгостроковій перспективі така мета є. «Переведення голосу в VoLTE дозволило б провести рефармінг радіочастотного спектру і використовувати частоти, що вивільнилися в 2G/3G, для мобільного інтернету. В ідеалі картина виглядає так. При цьому ми розуміємо, що повний перехід абонентів на VoLTE залежить від безлічі параметрів, зокрема від килимового покриття LTE, проникнення терміналів із підтримкою VoLTE. Тому говорити про перехід на VoLTE найближчими роками навряд чи можна», – уточнює Оксененко.

Яренко з lifecell наводить такі самі аргументи та доповнює: «Наявність вільного частотного спектру дуже важлива для кожного оператора. Частоти – обмежений ресурс, а мобільні технології швидко розвиваються. З розвитком технологій «розумних міст» та інтернету до мереж підключаються сотні та тисячі «розумних» пристроїв, зростає швидкість доступу до мережі. Тому операторам необхідно розподіляти частоти між мережами з різними технологіями, щоб надавати якісні послуги своїм абонентам».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло