Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу – питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»
Новини компаній

Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу – питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»

Співвласник IT-Enterprise та SmartTender – про українські кейси застосування ШІ, майбутнє роботи та перепони на шляху розвитку технології

Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу – питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»

Українські компанії дедалі частіше говорять про штучний інтелект і важливість його інтеграції в бізнес-процеси. Портфель AI-рішень групи компаній IT-Enterprise охоплює багато функцій: від ШІ-асистентів, що 24/7 аналізують стан роботи обладнання, до глибинної аналітики та розпізнавання різних типів документів за секунди. Тож чи дійсно AI став уже незамінним інструментом для бізнесу, чи лишився черговим трендом? Про це поговорили в інтерв'ю з Олексієм Щербатенко, співвласником IT-Enterprise та SmartTender.

– Розкажіть про впровадження технології штучного інтелекту в групі компаній IT-Enterprise.

– Інструменти та сервіси на базі ШІ ми почали впроваджувати ще до того, як це стало мейнстримом. Ці інструменти у нас були розроблені не як слідування трендам, а як дієві рішення для наших клієнтів.

Мені часто ставлять два запитання: чи використовуємо ми власні інструменти на базі ШІ всередині компанії та чи є реальна користь від ШI або ж це просто хайп?

Всі наші ШI-продукти ми тестуємо на власних бізнес-процесах, щоб клієнт отримував перевірену технологію. Так, в HR-процесах використовуємо власного ШІ-асистента, що автоматизував обробку документів під час наймання співробітників. Існує близько 107 типів документів, які треба оформити. Що ми зробили? При прийнятті на роботу ми просто скануємо документи, і вони автоматично потрапляють в ERP-систему IT-Enterprise. Ми фактично замінили ручну роботу кадрового відділу з внесення даних про фахівців.

На другу частину запитання відповім на прикладі кейсу одного нашого клієнта, у штаті якого близько 10 000 співробітників. Клієнт звернувся до нас із проханням вирішити завдання ідентифікації всіх співробітників, більшість з яких у профайлах не мали фотографій. Наш ШІ інструмент за один день провів порівняння цифрових документів, знайшов фото та прив’язав до карток працівників.

Інший наш клієнт за пару годин доповнив особисті справи кількох сотень співробітників інформацією про освіту. Уявіть, скільки б часу та ручної праці HR-відділу це б зайняло?

Тож питання, чи корисний ШІ для бізнесу, вже не актуальне. Краще запитайте: який ще процес він допоможе оптимізувати?

Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу  –  питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»

– У який момент ви зрозуміли, що штучний інтелект стає складовою вашого ключового бізнесу – створення корпоративних ERP-систем? І як еволюціонувало це розуміння?

– Застосування ШІ в ERP ми бачимо у двох логічних потоках – вхід і вихід даних. Розберемо на прикладі нашого модуля для розпізнавання документів. Раніше кожен документ (рахунок, акт, довідка чи резюме) оброблявся вручну. Сьогодні модуль DOC-AI розпізнає та класифікує документ менше ніж за хвилину, витягує основні реквізити та миттєво передає дані в ERP-систему. Людський фактор тут мінімізується та зводиться до ролі «перевірки якості».

Вихідний потік. Після того як система зібрала всю інформацію, алгоритми ШІ перетворюють її на аналітику, з якої можна отримати будь-які дані. Наприклад, керівники департаментів можуть сформулювати аналітичні запити: чи виконали всі співробітники свої KPI за минулий місяць і хто саме отримав бонуси? Своєю чергою фахівців можуть цікавити особисті запити: скільки днів відпустки залишилося невикористаними або за які конкретні результати їм було нараховано грошову винагороду?

ШІ-асистент керівника за секунди збирає інформацію, будує графік, порівнює місяць до місяця чи квартал до кварталу й навіть виконає аналіз.

Той самий принцип працює у всіх сферах. Наприклад, ШІ вміє розпізнавати технологічну та конструкторську документацію і не просто розпізнавати, а ще й зіставляти із системними довідниками.

Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу  –  питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»

– Як саме ШІ може змінювати бізнес (і бізнес-процеси) українських компаній?

– ШІ значно зменшує обсяги ручної роботи, автоматизуючи збір і первинну обробку даних.

Поясню на прикладі службових записок, які в компаніях і на підприємствах щодня надходять від працівників із різними звітами, поясненнями або зауваженнями. Замість ручного опрацювання кожного документа, алгоритм розпізнавання тексту сканує їх, витягає ключові дані та структурує їх у єдину базу. Звідки потім можна отримати багато корисної інформації та статистики для керівників, які допоможуть виявити приховані тенденції в компанії.

ШІ-інструменти вже змінюють процеси в різних галузях для українського бізнесу. У тендерній індустрії ШІ замість годин всього за кілька хвилин аналізує вимоги до закупівлі та формує чек-лист, згідно з яким потім потрібно просто завантажити необхідні документи.

В HR-процесах ШІ розпізнає понад сотню типів документів, створює особові картки, допомагає як в онбордингу, так і з аналітикою KPI.

У медицині ШI допомагає лікарям оперативно структурувати клінічні висновки.

А ШІ-консультанти в реальному часі цілодобово дають точні відповіді на запити клієнтів, чим розвантажують служби підтримки компаній.

– Наскільки впровадження ШІ в бізнес-процеси є наразі дорогим і коли стане, якщо взагалі стане, дешевшим?

– Чомусь вважається, що ШІ – дорогий інструмент, та принаймні в річній перспективі його вартість значно вигідніша за утримання одного фахівця. Окрім зарплати, ви сплачуєте податки, вкладаєте час в онбординг і чекаєте два-три місяці на вихід працівника на повну продуктивність, а ризики через вигоряння, лікарняні чи звільнення здатні звести всі зусилля нанівець. ШІ ж працює без вихідних і перерв, не вигоряє, швидко адаптується та навчається, а вкладені в нього інвестиції залишаються в компанії.

Спираючись на наш досвід використання ШI, можу зазначити таку тенденцію: вартість впровадження ШІ-інструментів знижується, а їхня ефективність зростає.

Використання моделей стає все доступнішим, і поєднання продуктивності фахівця з потужностями ШІ призводить до збільшення загальної ефективності на 30%.

– Чому ви вирішили інтегрувати інструменти на базі ШІ для SmartTender?

– В IT-Enterprise велика експертиза та історія у понад 35 років. Кожен наш клієнт має свої завдання, тому всі наші рішення ми індивідуально адаптуємо під ці потреби. Наша мета – спростити життя клієнтів і допомогти їм ефективніше виконувати щоденні процеси. Власне, історія SmartTender почалася само так. У процесі розвитку SmartTender.biz став одним із найбільших електронних майданчиків державних тендерів Prozorro та аукціонів «Prozorro.Продажі». Найбільша за кількістю торгів платформа комерційних закупівель із клієнтською базою понад 110 000 компаній.

Відповідно до цінностей групи компаній усі інструменти та сервіси створюються на основі потреб ринку. Так і в SmartTender: спершу ми аналізуємо проблему, яку озвучує клієнт, а потім створюємо функціонал, що вирішує конкретні бізнес-завдання. Так ми стали першим електронним майданчиком, хто впровадив ШІ в державні закупівлі Prozorro у 2023 році.

– Розкажіть про успіхи в динаміці інструмента SmartCheck AI від SmartTender: як він допомагає учасникам торгів, як компанія його навчала і в яких напрямах планується його розвиток?

– SmartTender працює з великою кількістю клієнтів, а ті своєю чергою з великим масивом даних, на обробку якого йде багато часу. Тож SmartCheсk AI став нашим другим інструментом для закупівель на базі ШІ. Його мета – оптимізувати час спеціалістів із закупівель, забравши на себе обробку сотень сторінок тендерної документації та знайти вимоги до тендерної пропозиції.

Для запуску інструменту ми обробили 3500 реальних тендерів; нам допомагали його тренувати наші клієнти, команда юристів та експертів із закупівель. Який результат? За статистикою, кожна четверта пропозиція зазнає дискваліфікації з причини невідповідності документів. З використанням ШІ для аналізу тендерної документації замовника цей показник знижується до 5%.

Ми довели, що ШІ працює ефективніше, а головне – швидше за людину. І справа не в заміні працівників, а в можливості підвищення точності процесів.

У розвитку саме цього інструменту ми пішли далі та почали дивитися на різні галузі.

Так, для постачальників пального ми впровадили додаткове рішення. Річ у тому, що в закупівлях пального критичною вимогою є розміщення АЗС, наприклад «не далі за 10 км від певної адреси». Раніше менеджери вручну обирали адреси на карті та підраховували відстань, витрачаючи на це години. Наш ШІ-інструмент автоматично знаходить такі вимоги та відсіює нерелевантні тендери менш ніж за 60 секунд. У підсумку постачальник економить до 80% часу на оцінку вимог тендеру, зосереджуючись лише на релевантних.

Ексклюзивно для цього інтерв'ю розкажу, що нещодавно ми запровадили інструмент із розширеною функцією для постачальників пального – інтерактивну мапу. На ній постачальник бачить перелік відстаней від місць постачання до власних АЗС, що підходять за географією, та список потенційних місць постачання з урахуванням АЗС для участі в тендерах.

До нас ринку пального такого ще ніхто не пропонував. І це тільки одна окрема галузь. У планах пропонувати подібні рішення під потреби кожної.

– Яким ви бачите розвиток технології штучного інтелекту? Чи він насправді загрожує великій кількості професій?

– Новий етап промислової еволюції, Industry 5.0, передбачає найпродуктивнішу модель – людина + ШІ. Еволюція від Іndustry 4.0 до 5.0 – від роботів, цифрових двійників та ШI – сприяє впровадженню персоналізованих ШІ-асистентів, які стають незамінними помічниками спеціалістів.

Йдучи в ногу з технологічним розвитком, ми вже впроваджуємо ШІ-асистентів, які виконують рутинні завдання, а спеціалісти зосереджуються на стратегічних завданнях. Все це відповідає підходам циркулярної економіки, що спрямована на ефективне використання ресурсів, мінімізацію відходів та утримання продуктів і матеріалів в обігу якомога довше.

Чи загрожує ШІ деяким професіям? Безумовно, так. Особливо він загрожує джунам. Проте цього не варто боятися, адже кожна технологічна революція веде за собою розвиток і сприяє появі нових професій та робочих місць. Відбудеться перекваліфікація фахівців у майбутньому.

Тож, щоб залишитися конкурентоспроможним на ринку праці, потрібно опановувати новітні технології. До речі, те саме стосується і бізнесу. Штучний інтелект перестав бути технологією майбутнього – це технологія сьогодення, яка вже зараз трансформує бізнес-ландшафт і створює нові можливості для зростання.

Олексій Щербатенко: «Чи корисний ШІ для бізнесу  –  питання не актуальне. Краще питати, який ще процес він допоможе оптимізувати?»

– Які перепони стоять на шляху розвитку ШІ?

– Я б переформулював це запитання, бо розвитку ШІ нічого не загрожує, це відбувається щодня, не зважаючи на те, впроваджуватимете ви його чи ні.

Перепони стоять на шляху бізнесу, який ще досі вагається у впровадженні ШI та сумнівається в його ефективності. Часто заважають страх та упередженість команди, відсутність знань щодо технічних і правових аспектів ШІ, нестача ресурсів і досвіду, а також дефіцит кваліфікованих фахівців. Щоб ефективно використати весь потенціал ШІ компаніям потрібен час, постійне навчання та готовність до помилок. Оптимальним рішенням для цього є зовнішні консультанти, які можуть передати команді необхідні знання, налаштувати інструменти та прискорити процес впровадження.

Як сказав американський статистик і «хрещений батько» сучасного управління якістю Вільям Едвардс Демінг: «Зміни не є обов’язковими, а виживання – справа добровільна». Людям і бізнесу не потрібно змінюватися будь-якою ціною, особливо, якщо вони того не хочуть. Проте без змін вони прирікають себе на поступове відмирання в умовах конкуренції.

Конкурентоспроможність як фахівців, так і бізнесу залежить від здатності швидко адаптуватися до технологічних змін. Тож ті, хто вже сьогодні вивчає та впроваджує ШI, 100% матимуть фору.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло