Виталий Сигидин: «На большинство «наших» активов конкурс составляет 0,7 участника»
Врио председателя АРМА – о перипетиях с УМХ, Auchan, «Межигорьем», автогруппой АИС, проблемными ТЭЦ и домами Войцеховского

В феврале 2016 года в Украине появилось Агентство по розыску и менеджменту активов (АРМА), основная функция которого – управление и продажа активов, арестованных по уголовным производствам. Самое дорогое, что передавали в АРМА за все время его существования – это «вышки Бойко» (стоимостью $800 млн), самое известное – «Межигорье» бывшего президента Украины Виктора Януковича.
Сомнительную и неоднозначную репутацию АРМА приобрело за время каденции первого его руководителя Антона Янчука, которого в ноябре прошлого года отстранили от должности (по инициативе тогдашнего министра Кабинета Министров Дмитрия Дубилета), а через месяц – окончательно уволили. Временное исполнение обязанностей руководителя АРМА с 27 ноября 2019 года Кабмин возложил на Виталия Сигидина – экс-заместителя начальника ГТУЮ в г. Киеве, который в апреле 2019-го победил в конкурсе на должность начальника отдела мониторинга эффективности менеджмента активов АРМА.
Mind пообщался с Виталием Сигидином о реалиях работы ведомства и основных вызовах, с которыми приходится иметь дело. Накануне мы публиковали 11 главных тезисов из этого интервью. Теперь предлагаем вашему вниманию полный текст беседы (УКР).
Об активах АРМА
– Які активи представників колишньої влади в управлінні АРМА? Яке майно екс-представників влади може бути конфісковано найближчим часом, і наскільки це поповнить бюджет?
– Наразі ще немає жодного конфіскованого активу. І одна з причин такої ситуації – загальна дисфункціональність механізму конфіскації в нашій державі. На сьогодні всі активи, передані в управління АРМА, – це речові докази у кримінальних провадженнях. Наприклад, «Межигір’я».
Були активи, пов’язані з суддею Вищого господарського суду Віктором Татьковим, але нещодавно арешт на них скасовано. Є потужний та резонансний актив УМХ Сергія Курченка, активи, пов’язані з екс-міністром Олександром Клименком («Юнісон груп»), але на значну їх частину арешт теж скасували: три поверхи в ТРЦ «Гулівер», безліч квартир і автомобілів.

У липні 2017 року Національна поліція та Головна військова прокуратура України ініціювали кілька кримінальних справ. За словами Анатолія Матіоса – тоді ще заступника генпрокурора – аналіз структури власності низки фірм, які були віднесені до сфери інтересів «Юнисон груп», показав, що вони виступають як знаряддя для відмивання грошей.
Йшлося про 96 млрд грн збитків держбюджету, якого нібито було завдано внаслідок роботи податкових майданчиків у 2011-2014 роках, де на чолі корупційної піраміди позначена фігура міністра-втікача. На «відмиті» гроші ця компанія, на думку слідства, придбала: 78 елітних квартир, 28 офісів, 5 будівель, 41 паркомісце, 11 земельних ділянок, 23 автомобілі 1000 залізничних вагонів. Також було викуплено три поверхи в ТРЦ «Гулівер».
Надалі суди дозволили АРМА продавати елітні квартири в Києві й Одесі. Також на продаж були виставлені 20 машиномісць, нежитлові приміщення в «Гулівері» та кілька елітних автівок.
– Що з цих активів залишилося в АРМА? Що передано в управління? Що вивели рішенням судів?
– На даний момент успішно передано в управління частину нерухомості, зокрема – майновий комплекс у Київській області, залізничні напіввагони.
Щодо грошових надходжень до бюджету, слід розрізняти, як саме АРМА може їх забезпечити. Перший варіант – конкурсний відбір управителя та передача йому активу на підставі договору. Надалі управитель здійснює заходи з управління й відраховує з отриманих доходів певну суму до бюджету.
Інший спосіб – реалізація активу. Але до вироку суду і рішення про конфіскацію активу кошти з його реалізації знаходяться на депозитному рахунку АРМА в державному банку (на них нараховуються відсотки). А в разі виправдального вироку всі гроші з нарахованими відсотками повертають законному власнику. Якщо ж вирок обвинувальний, і передбачається конфіскація – ці кошти потрапляють до Державного бюджету.
Слід зазначити, що відсотки на депозитні кошти АРМА нараховуються за одними з найвищих ставок, тож управління грошовими коштами створює значну додану вартість.
– Чи є в цілому попит на активи АРМА?
– Слід розуміти, що всі ці активи токсичні. Кожен управитель, який бере в управління таке майно, має певні ризики – ухвалу щодо активу може бути скасовано теоретично в будь-який момент.
Управляючи такими активами, можна зіштовхнутися з юридичною і навіть фізичною протидією попередніх власників і третіх осіб. Це доволі проблемно: можна стати переможцем конкурсу, здійснити оцінку активу, застрахувати його, дати старт капіталовкладенням, а через два місяці з’явиться ухвала суду про скасування арешту.
І ми зобов’язані передати актив протягом трьох днів з моменту надходження ухвали попередньому власнику. Це великі ризики, які не сприяють значному попиту на такі активи.

Тому зараз знайти управителя досить складно: на більшість активів конкурс складає менше 1 учасника (0,7) – за винятком ажіотажних, як, наприклад, УМХ.
– На які лоти мінімальний ажіотаж?
– Переважно, на неліквідні складні активи, на які накладено арешт. Але вони перебувають у занепаді: нежитлова нерухомість, в яку треба інвестувати, автомобілі тощо.
– Скільки грошей АРМА повернуло до бюджету (за рахунок конфіскованих активів) з початку президентства Володимира Зеленського?
– Протягом останнього року до АРМА не надходили судові ухвали саме щодо конфіскованих активів, які б Агентство мало реалізувати на торгах. Водночас за цей період удвічі збільшився наш депозитний портфель, який наразі складає понад 600 млн грн. Тільки з початку 2020-го року на цю суму нараховано майже 40 млн грн відсотків.
При цьому доходи бюджету від управління арештованими активами за минулий рік склали близько 12 млн грн, за вісім місяців цього року – близько 6 млн. Але вже у вересні ми досягли суттєвого пришвидшення позитивної динаміки бюджетних надходжень – протягом останнього місяця надходження збільшилися утричі.
Слід зауважити, що головне завдання АРМА – не наповнення бюджету, а збереження активів, і саме на цю мету витрачається більшість із доходів, які компанії генерують від управління.
О «тонком троллинге» Ахметова
– Продаж УМХ компанії «1+1 Інтернет» викликав неабиякий резонанс. Тепер Ігор Коломойський – найбільший медіа-магнат в Україні. Інші учасники конкурсу: «Экономика +» та «Медіа Група Україна» Рината Ахметова вже подали позови до суду...
– Від самого початку цей кейс був досить складним. Ми б хотіли провести всебічний аудит УМХ, аби надати якомога більше інформації потенційним управителям. На жаль, АРМА як державний орган не має належного фінансування для таких цілей, і інформацію ми можемо отримати переважно з доброї волі власників арештованих активів.
Відомості, які нам вдалося зібрати, були надані учасникам конкурсу. Це був повторний – і максимально відкритий – конкурс. Ще під час першого конкурсу, оголошеного в червні цього року, всі учасники були детально поінформовані щодо проблем активу. І ми спеціально виклали протокол відповідного засідання Тендерного комітету у вільний доступ, аби не виникло інсинуацій про непрозорість конкурсу чи тиск.
Тому всі звинувачення, пов’язані з «підіграванням» певним особам – маніпуляції. Знаю, що думки учасників Тендерного комітету розділилися, і позиція щодо переможця не була одностайною.

При прийнятті рішення враховувалися всі фактори – перш за все, програми управління. А також інші параметри, пов’язані з описом покрокового плану отримання прибутків і подальшого функціонування компанії зі збереженням робочих місць, наданням кращих комерційних пропозицій, найбільших гарантованих платежів тощо.
– Як тоді можна було розробити покроковий план отримання прибутку з активів?
– Є інформація з відкритих джерел, якою можна скористатися.
– В своїй колонці ваш заступник Володимир Павленко зазначив, що чималу роль у перемозі «1+1 Інтернет» мала довіра до «плюсів», вони одержали перемогу попри те, що 2019 рік у них був збитковим і з високим кредитним навантаженням…
– Мова йде про компанію, що належить до потужної медійної групи. Їх внутрішні корпоративні дисбаланси, в т.ч. фінансові, скоріше за все, будуть скориговані. Бо виконання умов, які запропоновано переможцем конкурсу, вимагає перерозподілу корпоративних фінансів, аби забезпечити обіцяні надходження в бюджет.
Так або інакше, «1+1 Інтернет» – це частина медійної групи, яка з економічної точки зору здатна виконати ті умови, які зазначено у програмі управління. («1+1 Інтернет» суму гарантованих щомісячних перерахувань до державного бюджету у розмірі 5 млн грн, а також прогнозовані надходження до держбюджету у сумі майже 8 млн грн щомісяця. – Mind).
– Напередодні оголошення результатів конкурсу Ігор Коломойський заявив в одному з інтерв’ю, що на АРМА тиснув Михайло Подоляк, погрожуючи «посадити» вас за «хибний» результат. Це правда?
– Жодних погроз не було.
– А тиск був?
– Єдиний тиск, який мав місце, – численні спекуляції у ЗМІ, котрі поширювали маніпулятивні заяви та недостовірну інформацію про конкурс.
– Листування щодо продажу УМХ з Іллею Чудновським («Економіка +»), яке медіа оприлюднили в квітні, було?
– Не знаю, що це за листування. Якась вигадана історія. Тому не коментую.
– За словами Володимира Павленка, є деякі законодавчі колізії, через які складно обрати переможця. Якщо не помиляюся, йдеться про те, що за законодавством екс-власник активу має бути не проти нового управителя…
– Не зовсім так. Цитую статтю закону: «У разі здійснення управління активами у вигляді частки в статутному капіталі, управитель під час здійснення повноважень власника таких активів у вищих органах управління відповідної юридичної особи, зобов’язаний погоджувати свої дії з ним».
Тоді повністю втрачається сенс арешту й передачі таких активів в управління. Адже власник, апріорі, буде проти управителя або зробить усе, щоб управитель погодився на певні його умови. Але основна мета арешту (в т.ч. активів УМХ) – виключення можливості навіть опосередкованого впливу.

Тому, з одного боку, відповідна норма закону про АРМА – фундамент певної безпеки, щоб управитель не знищив актив. А, як зазначалося, основна мета АРМА – збереження економічної вартості активу. З іншого боку, є аргументовані приписи КПК і судової ухвали, які в частині недопущення впливу власника на актив, по суті, унеможливлюють реалізацію цитованої норми закону про АРМА.
– Якби не було законодавчих колізій, хто, на вашу думку, став би переможцем конкурсу?
– Той, хто запропонував би найкращі фінансові умови. Тобто «1+1 Інтернет». Усі пропозиції конкурсантів є у вільному доступі.
– Уточнення щодо комерційних пропозицій: хто зайняв II місце у змаганні за УМХ?
– Точно не пам’ятаю. Річ у тім, що тимчасово виконуючий обов’язки Голови АРМА не є членом Тендерного комітету з питань відбору управителів, до якого входять лише представники профільних підрозділів, і не має впливу на відповідні рішення.
– Згадайте, може «номеру другому» не вистачило 1 гривні до перемоги? Наприклад, Рінату Ахметову, який вкрай засмучений результатом…
– Якщо не помиляюся, №2 був на кілька позицій нижче. Найближчий конкурент «1+1 Інтернет» запропонував мільйон чи два. А компанія з Української Медіа Групи (ТОВ «Сьогодні мультимедіа») запропонувала 1 грн.
– Чим мотивували?
– Тим, що це, апріорі, збитковий бізнес і прибутків не матиме.

Запланований прибуток до бюджету вони показали «нуль», а гарантійний щомісячний платіж – 1 грн. Такий тонкий тролінг…
О «состязаниях» Ярославского со Святашем
– Були обвинувачення, що АРМА сприяла бізнесмену Олександру Ярославському у «віджимі» активів групи АІС ексрегіонала Дмитра Святаша. Ще в 2018 році на АРМА подали в суд компанії з групи АІС – аби визнати протиправними дії Агентства, яке на час арешту майна передало його в управління ЖК «Воздвиженка» Ярославського. Чим закінчилися розгляди?
– Це давній кейс, але він досі тягнеться. Наразі є вирок суду про спецконфіскацію, що набрав законної сили. На сьогодні управління цими активами поповнює бюджет, за вересень перераховано близько 1,4 млн грн. Досить успішний кейс.
– 15 травня було ще оголошено конкурс на 126 об’єктів нерухомості АІС. Є закиди, що АРМА прописало умови й терміни подачі документів на конкурс (10 днів, з яких – 4 вихідні) під конкретну юрособу – Ярославського. І оприлюднена інформація, що насправді активів не 126, а понад 200. Що скажете?
– Це маніпулятивна інформація. Поясню, чому. У травні дійсно було оголошено конкурс для пошуку управителя на 126 об’єктів. Але на той момент ТОВ «ЖК Воздвиженка» вже управляло на підставі договору деякими активами. Тому, вигравши цей конкурс, компанія отримала в управління загалом понад 200 об’єктів. І це не таємниця, відповідна інформація оприлюднена на нашому вебсайті.
– Заперечуєте, що конкурс тривав лише 6 днів (бо 4 – вихідні)?
– Це не проблема.

Якщо учасник ринку має необхідний досвід, ресурси та об’єктивно спроможний здійснювати управління – в нього не буде труднощів з тим, щоб зібрати пакет документів і подати своє бачення щодо управління активу. Крім того, зазначений термін – це середня тривалість прийому документів від учасників конкурсів.
О запутанной истории з Auchan
– Інколи АРМА передає активи в управління, іноді – продає. З чим це пов’язано?
– У нас є Примірний перелік майна, яке підлягає реалізації, затверджений постановою Кабміну. І відповідно до нього є низка певних активів, які слід реалізувати: активи, які потребують особливих умов для зберігання; активи, витрати на які неспівставні з прибутками від управління ними, або активи, які швидко псуються – зерно, харчові продукти тощо. На початку літа нам передали в управління близько 30000 одноразових медичних масок, зазначені в ухвалі як нерухоме майно, для здійснення заходів управління… Ось що з ними робити?
За законом АРМА наділено правом визначати – реалізовувати актив чи управляти ним шляхом передачі управителю за договором. Але оскільки право дискреції йде врозріз із судовою практикою, нині ми дотримуємось приписів судових ухвал.

Зокрема, після токсичної історії з Auchan виставляємо на продаж лише ті активи, в ухвалі щодо яких це чітко написано.
– Навіщо землі Auchan продано?
– Не знаю, тоді я ще не працював в АРМА. Зараз з цим розбираються правоохоронні органи.
– Землі були передані як речовий доказ у кримінальному провадженні, а їх виставили на продаж…
– Ще раз кажу: це один із способів здійснення управління – реалізація арештованих активів. Можливо, це не завжди здається правильним, але з іншого боку, є певна частка раціональності. В АРМА немає функції зберігання: ми повинні передати в управління або продати. Та хто візьме ці землі в управління? На якій правовій основі той, хто візьме їх під забудову, отримає дозвіл на будівництво? Хто візьме актив, на який можуть скасувати арешт, і почне його фінансувати?
– Але земля – не маски, не зерно, не тварини. Єдиний ризик, який я бачу – це те, що поки вони будуть в АРМА, землі хтось забудує.
– І все ж таки у АРМА немає функції зберігання. А з двох доступних Агентству опцій у даному випадку управляти можна було лише шляхом реалізації.
– Землі Auchan продали за 8,7 млн грн, що в 20 разів нижче ринкової ціни. Звідки таке ціноутворення?
– Це давній кейс, я ніякого стосунку до нього не маю.
В той же час наскільки мені відомо, земля, яку придбав Auchan, призначалася для будівництва ТРЦ. Але ще до цього придбання відповідні ділянки було арештовано якраз у справі про незаконну зміну цільового призначення. Звідси риторичне питання: чи може ціна арештованої землі, яка визнана речовим доказом у кримінальній справі і має проблемне цільове призначення, дорівнювати ринковій вартості?
До того ж, землі для реалізації були передані ДП СЕТАМ, яке має своїх оцінювачів. Відчуження здійснювалось через СЕТАМ. Варто розуміти, що при реалізації активу на електронних торгах оцінювач встановлює стартову, а не остаточну ціну, яка формується вже під час самих торгів, на основі пропозицій учасників аукціону.

Якщо є конкуренція і попит – актив продається дорожче, якщо попит незначний, то й ціна продажу активу відповідна. Таким є об’єктивний алгоритм ціноутворення на проблемні активи, якими управляє АРМА.
– Фірма «Пелуччо» Ірини Марініної купила землі Auchan. Свого часу в соцмережі вона вказувала, що була співробітницею АРМА…
– Ми не коментуємо неперевірену інформацію з соцмереж, але по факту – ця особа не була співробітницею АРМА.
– Зараз Auchan відстоює свої права на землю в суді. Чи буде АРМА захищати своє давнє рішення в судах?
– АРМА є відповідачем у цих справах. Ми активно співпрацюємо з правоохоронними органами і надаємо всю необхідну інформацію в судах.
О безысходности «дела Войцеховського»
– Зі спадщиною Войцеховського теж намучилися?
– Тут неможливо нічого зробити. Нам передали в управління незаконне будівництво: землі немає, багато квартир продано по кілька разів. Хто це візьме в управління? Якщо хтось і візьме – слід отримати дозвільну документацію, бо об’єкти треба вводити в експлуатацію. Але як це зробити за нинішнього законодавства?
Були неодноразові наради з керівництвом КМДА, але повинно бути політичне рішення. Хтось повинен взяти на себе відповідальність, скоріше за все, органи місцевого самоврядування, які допустили таке будівництво.

Взагалі, функція органів місцевого самоврядування – проводити правильну земельну політику і слідкувати, щоб на землях територіальної громади не зводилися незаконні багатоповерхові будівлі. Як довести цей кейс до кінця – наразі рішення немає.
– Скільки будинків Войцеховського було передано АРМА? Скільки з них і які були виведені з-під «крила» АРМА за рішенням судів?
– В управління АРМА передано 17 об’єктів незавершеного будівництва.
– Голова МВД Арсен Аваков заявив, що при РНБО створено групу, яка займається проблемами обдурених інвесторів і працює з кейсами «Укрбуду», «Аркади» й спадщині Войцеховського. Вона звітує перед президентом Зеленським. Перші дві історії вирішуються швидко. Ви співробітничаєте з цією групою по Войцеховському?
– З РНБО не пригадую спільних нарад, зустрічей. Можливо, нас ще не встигли залучити. «Питання Войцеховского» – проблема, яку слід вирішувати комплексно, але передусім на політичному рівні.

АРМА планувати може виключно в межах чинного законодавства, а воно наразі не дозволяє щось робити з «активами Войцеховського». Оскільки це – майно, яке навіть не перебуває у цивільному обороті.
О «проблемных» ТЕЦ
– Львівські ТЕЦ (Новороздільська і Новояворівська) – проблемні для АРМА. В 2019 році вони фігурували у ЗМІ через зрив старту опалювального сезону, а на початку вересня 2020-го міністр Кабміну Олег Немчинов погрожував вас звільнити, якщо не вирішите ситуацію. Що наразі зі статусом цих ТЕЦ? І чому наприкінці 2019 року їх віддали в управління одній з компаній Андрія Коболєва – «Нафтогаз тепло»?
– Восени минулого року виникла загроза зриву опалювального сезону, настання техногенної катастрофи. Було відповідне розпорядження Кабміну і за переговорною процедурою укладено договір управління з компанією «Нафтогаз тепло». На сьогодні «Нафтогаз тепло» є управителем цих ТЕЦ. У нас укладені діючі договори. Управитель має право здійснювати свої функції, в т.ч. підготовку до опалювального сезону. Наразі підготовка йде у штатному режимі: лише в Новояворівську є певна проблематика, про яку я казав ще з квітня. Але в цілому ситуація під контролем, і опалювальний сезон пройде нормально.
Ми в діалозі з САП і НАБУ: наполягали, що слід доарештувати певну частину майна, яке складає єдиний комплекс цих ТЕЦ. За участі АРМА проведено інвентаризацію, інформацію передано до НАБУ і САП. Є відповідне клопотання, спрямоване у ВАКС. Звісно, адвокати власників проти наших дій.
Але ці ТЕЦ ще у 2018 році, коли їх нам передали, вже були вкрай зношені. Власники не слідкували за амортизацією, не вкладали інвестиції в активи. Наразі, щоб ці ТЕЦ стали ефективними, слід інвестувати багато коштів (зробити повний ремонт, в т.ч. теплових мереж).

Я не знаю інвестора, який би вкладав кошти в цей неоднозначний актив без титулу власника. А єдиний ефективний спосіб управління цих ТЕЦ, який дозволяє отримати законного власника, – реалізація.
О судьбе «Межигорья»
– Ви говорили, що усі кейсі АРМА токсичні та складні. Які найбільше запам’яталися?
– Кожен унікальний. Можу сказати про складні, які майже неможливо реалізувати – «Межигір’я». Нам передано 1,7 га землі зі 170 га загальної площі, багато рухомого майна, будівлі. Але земля – у держвласності і не може бути арештована. Як туди зайде управитель, якщо не зможе отримати повний спектр прав землекористувача? А до всіх юридичних проблем це ще й дотаційний об’єкт, який потребує постійних капіталовкладень.
– У травні ексспівробітник АРМА Віталій Резнік заявив, що колишня резиденція Віктора Януковича «Межигір’я» (без проведення конкурсу і з метою створення курорту) передана в управління ТОВ «Зручно», яке знаходиться під особистим контролем міністра Дениса Малюськи, вас і вашого заступника Павленка.
– Не коментую.
– Чому? Резнік не працював в АРМА?
– Працював. Та подана інформація – фікція. Ми з НАБУ проведемо додаткову інвентаризацію і далі вирішуватимемо щодо можливостей подальшого управління.
О насущных проблемах АРМА
– ОАСК заборонив АРМА управляти акціями, встановивши, що після 25 лютого 2020 року ви незаконно користуєтеся повноваженнями керівника АРМА (понад три місяці у статусі в.о.)...
– Розпорядженням Кабміну мене призначено тимчасово в.о. голови АРМА до моменту обрання очільника АРМА в законному порядку. Наразі ВР не може визначити трьох представників до комісії, що рекомендує Кабміну призначити голову АРМА.
– Тобто, термін вашого перебування у статусі в.о. залежить від парламенту? І може статися, як з Уляною Супрун?
– Сподіваюсь, найближчим часом Рада все вирішить, і я піду у відпустку.
– Важка «шапка Мономаха»?
– Скоріше, терновий вінок.
– На ваш погляд, які комплексні зміни потрібні у спецзакон про АРМА?
– У нас є два профільні законопроєкти, розроблені народними депутатами спільно з АРМА: один ВР провалила (не вистачило 11 голосів) і направила на доопрацювання, інший – на II читанні. В першому з/п хочемо, аби АРМА надали функцію зберігання майна, привели у відповідність наш закон із КПК. Щодо другого (про фаундерів) – він запустить механізм представництва України в міжнародних юрисдикціях і ми зможемо, користуючись послугами іноземних юридичних фірм, повертати кошти.
Детали нововведений законопроекта №3335:
- Приведення у відповідність норм Спеціального закону про АРМА з КПК, іншими кодексами та законами;
- Запровадження інституту планування перед арештом, зокрема надання представникам АРМА статусу учасника кримінального та судового провадження;
- Наділення АРМА функцією збереження майна (охорона, зберігання в інший спосіб);
- Розширення можливостей АРМА у поповненні держбюджету від управління грошовими активами – шляхом перерахування до бюджету частини від процентів, нарахованих банком на депозитні кошти Агентства;
- Запровадження особливого порядку управління соціально важливими об’єктами у разі виникнення ризику настання надзвичайних ситуацій;
- Усунення можливостей юридичного саботажу процесу управління активами з боку їх власників та третіх осіб (пріоритет кримінального арешту);
- Вдосконалення механізму реалізації арештованого майна на електронних торгах та ін.
Новшества законопроекта №3304:
Надання АРМА повноважень:
- здійснювати організацію представництва та захисту інтересів України в іноземних юрисдикційних органах у спорах та справах, пов’язаних з поверненням в Україну активів, за дорученням Генерального прокурора або заступника Генерального прокурора – керівника спеціалізованої антикорупційної прокуратури, у кримінальному провадженні, в якому такі активи були виявлені;
- утворювати міжвідомчу робочу групу, до складу якої входитимуть представники органу, який здійснює досудове розслідування у відповідному кримінальному провадженні, прокуратури, залученого оперативного підрозділу для здійснення первинного аналізу фактів, підстав, перспектив та ризиків потенційного судового процесу в іноземних юрисдикційних органах, підготовки пропозицій з організаційно-правових, процедурних та інших питань;
- з урахуванням пропозицій та рекомендацій міжвідомчої робочої групи залучати юридичних радників, які мають необхідні знання, досвід та фінансову спроможність з організації представництва інтересів України у спорах зазначеної категорії, для виявлення протиправних активів в іноземних державах, збирання та аналізу інформації, необхідної для пред’явлення позову від імені України, а також вивчення достатності підстав для пред’явлення такого позову;
- укладати угоди з суб’єктами господарювання про надання ними послуг з повного фінансування судових процесів, залучати на договірних засадах та отримувати юридичні послуги від судових фондів (юридичних радників), не витрачаючи при цьому бюджетних коштів.
Если вы дочитали этот материал до конца, мы надеемся, это значит, что он был полезным для вас.
Мы работаем над тем, чтобы наша журналистская и аналитическая работа была качественной, и стремимся выполнять ее максимально компетентно. Это требует финансовой независимости.
Станьте подписчиком Mind всего за 196 грн в месяц и поддержите развитие независимой деловой журналистики!
Вы можете отменить подписку в любой момент в собственном кабинете LIQPAY, или написав нам по адресу: editor@mind.ua.