Михайло Хома: «Треба зацікавлювати людей, щоб вони мали час на тебе і твою ідею»
Музикант, фронтмен гурту DZIDZIO, режисер і продюсер стрічки «DZIDZIO Перший раз» − про сценарій за 40 днів, компроміси, комплекси і гроші

25 жовтня у вітчизняний прокат виходить романтична комедія «DZIDZIO Перший раз». За сюжетом, Дзідзьо, в душі – великий артист і наївна дитина, все своє життя приховує один маленький секрет, який переростає у величезну проблему. Цього разу ані найкраща мама, ані його друг не зможуть допомогти. Бо таку делікатну справу Дзідзьо має вирішити в перший раз.
Ця стрічка стала своєрідним творчим продовженням попереднього фільму «DZIDZIO Контрабас», у роботі над яким активно брав участь фронтмен гурту DZIDZIO Михайло Хома. Суттєві касові збори «Контрабаса» (22 млн грн) надихнули команду до подальшої кінотворчості. Але – не лише вони...
Від початку бюджет фільму планувався на рівні 19,5 млн грн, із цією цифрою автори вийшли на пітчинг у Держкіно. Але Міністерство культури відмовило у державній допомозі фільму, і тому довелося заощаджувати, коригуючи знімальний процес. На сьогодні бюджет становить 12 млн грн, які вклали співпродюсери.
Mind поспілкувався з режисером, продюсером, сценаристом і виконавцем головної ролі «DZIDZIO Перший раз» Михайлом Хомою про ідею стрічки, складнощі режисерського дебюту і про те, чому кіно має не лише розважати, а й приносити прибуток.
– Як з’явилася ідея стрічки? І яка вона, власне?
– Після успіху фільму «DZIDZIO Контрабас» потрібно було якомога швидше організовувати зйомки продовження – збирати друзів, команду, адже часу особливо не було.
– Хто сценаристи?
– Я, Тарас Дронь, Сергій Либа і Діана Юраш. Ми разом сіли і змушені були за короткі 40 днів написати сценарій.
– «DZIDZIO Контрабас» зняли за два тижні. Із «DZIDZIO Перший раз» не відходили від «традиції»?
– Тут зйомки тривали трошки більше.

Знімальна група фільму
– Від чого, на вашу думку, залежить успіх майбутнього фільму? Можна на прикладі «DZIDZIO Контрабас», який зібрав у прокаті 22 млн грн.
– Від того, що ти подаєш, кому і коли. Треба розуміти, що ти робиш це для людей, що вони люблять, а що – ні. Чи не виходить у прокаті у цей час схожа стрічка, тобто робити щось, коли подібного ніхто не робить. Звісно, виникають запитання, є недосконалості, але ми тільки починаємо, ми вчимося. Це кіно буде дуже рідним і близьким кожному з команди, бо воно перше.
– «DZIDZIO Перший раз» – ваш режисерський дебют? Як ви ділили обов’язки із ще одним режисером фільму Тарасом Дронем?
– Так. Ми друзі та колеги, тому це режисерська співпраця. До цього ми разом робили короткометражки: «Лист до Миколая», «Ангели чудяться», «Павук», «Їду до мами». Оскільки в мене було багато концертів та роботи в студії, я попросив Тараса про допомогу. Бо він – єдиний, кому я міг довірити зараз таку справу. Тарас знає, що я люблю, і що таке DZIDZIO. Звісно, у нього свої погляди, у мене – свої. Він хоче більше відкривати у мені натуральність. А я більше за казковість у картинці. Але разом у нас, гадаю, вийшов гарний союз.
– Сперечалися?
– Як завжди. Хтось любить у каві дві ложки цукру, хтось три, а хтось взагалі п’є без цукру.
– Консенсус чи компроміс?
– Компроміс. Взагалі у кожній справі має бути дипломатія. Не люблю сваритися, люблю вирішувати питання, а нагнітати і робити скандали – не в моєму стилі.

Процес зйомки
– Коли Рязанов із Брагінським створювали разом сценарії і якщо справа доходила до суперечливих моментів, вони відмовлялися від таких ідей узагалі. Як у вас?
– Я завжди прислухаюся до того, що говорять інші. І роблю часом не так, як я хочу, а так, як буде краще для кіно і для результату.
– Які ставки на касові збори?
– Хочеться більше. Бо поки це не є бізнес. Ці гроші потрібні, щоб утримувати команду. Аби робити краще, потрібен у першу чергу час. Треба зацікавлювати людей, щоб вони мали час на тебе, на твою ідею, її поширення. Ну, і щоб кіно було таким, як в Америці, як мінімум необхідні американські дороги, щоб швидше діставатися до місця. Потрібен американський підхід до справи. Швидкість. І американські гроші. А поки ми живемо в Україні, треба любити те, що маємо, і не стидатися.
– Як би ви описали аудиторію фільму?
– Це загальна аудиторія, бо фільм про любов. Романтична комедія, щоб люди відкривали у своїх серцях такі нотки, які давно позакривали. Бо ми живемо у швидкий і агресивний час інтернету. Тому щось покликало мене порушити цю тему. Говорити про те, що є любов, треба відкриватися і говорити про свої проблеми, а не замовчувати їх. Та якщо не буде проблем, то не буде чого вирішувати.
– З іншого боку, інтернет, навпаки, спричинив бум так званих камінг-аутів, коли люди діляться абсолютно всім…
– Це так. А щодо фільмів я б узагалі все викладав у мережу, щоб люди дивилися. «DZIDZIO Контрабас» переглянуло майже 5 млн користувачів – це досить багато. Подивимось, як буде із прокатом «DZIDZIO Перший раз», і, можливо, теж поділимось. Адже однією вірою жити важко, кіно має приносити прибуток, щоб створювати нове.
– Цього разу Сергій Лавренюк не виступив у якості продюсера...
– Бо він зняв своє кіно, а я – своє. Я дуже вдячний Сергію за спільну роботу над «DZIDZIO Контрабас». Тепер він спродюсував «11 дітей з Моршина» (вийде у прокат у січні 2019 року. – Mind) і запрошував мене до участі у проекті. Але мені важко розпорошуватися одразу на декілька речей. І було важливо обрати саме власну історію, бо я говорю про себе і коли пишу пісні, і коли знімаюсь у кіно – я не граю, а живу. Ось у чому справа. Тому, можливо, і чесніше виходить на камеру.

Процес зйомки
– Чи буде у «DZIDZIO Перший раз» тонкий соціальний підтекст, як у «Контрабасі» з темою контрабанди? І чи вірите ви в те, що така комедійна форма подачі змушує глядача замислися над проблемою?
– Соціальний підтекст у нас є в усьому, у кожній пісні, зокрема. Нехай текст простий, але у тому дещо закладено. Комедійна форма подачі зовсім не заважає. Творчість і є для того, щоб людям нагадувати про важливі речі. Кожен текст і сценарій побудовані на драматургії: наприклад, хтось є поганим, а потім виправляється і стає добрим.
– Чи цікавлять вас інші жанри?
– Можу все, і мені це цікаво, але зараз треба думати про те, чого хочуть люди. Можна зняти і драму, і мелодраму, і жахи, але мені більше подобається комедія. Бо вона може мати відтінок драми, мелодрами, містики, фантастики і так само жахів.
– Чи траплялись якісь смішні випадки під час зйомок «DZIDZIO Перший раз»?
– Багато чого… Уявіть собі: завезти 80 людей у маленьке містечко Ходорів, жити в селі, де подають їсти рідні, які хочуть якнайкраще, а виходить іноді якнайгірше, актриса замість тормозу натискає на газ і в’їжджає у камеру. Що це було! Витрати… Все як у житті. У команді – кожен зі своїми особливостями, тому кожного не перевиховаєш, треба це все пропускати і йти далі, бо є мета – випустити фільм. А попри те набирається команда – і хтось з нами далі піде, хтось ні.
– Згодні, що гарну комедію зняти важче, ніж драму?
– Так, бо комедія – це вміння посміятися над собою. Треба навчитися і легко до того ставитись, не мати комплексів. Бо люди закомплексовані, думають, що про них скажуть, чому до них не привіталися тощо. Ці комплекси заважають жити. А що драма? Плаксу зіграти легше за все. А я люблю комедію і буду нею займатися.
– Пригадайте ваші улюблені комедії? Що порадите переглянути?
– Я багато дивлюся і навіть іноді не запам’ятовую назв, бо немає часу. Для цього треба бути кіноманом чи критиком, а ті, хто пишуть, не можуть охарактеризувати, що вони роблять, адже вони створюють. Є ті, хто робить, та ті, хто дивиться й аналізує.
– А що стає більшим джерелом натхнення – фільми чи саме життя?
– Певне, що саме життя. Спостерігаєш за людьми – як вони поводяться, вбираєш, як губка, а потім переносиш ці ситуації у кадр.

Михайло Хома під час зйомок фільму
– Як вважаєте, чи вдалося за останні роки «виростити» аудиторію для українських стрічок? За яким принципом ви особисто обираєте фільми, на які збираєтесь піти у кіно? Який останній фільм дивилися саме у кінотеатрі?
– Та ми тільки посіяли… Усе ще тільки починається. Треба більше кінотеатрів, і людей привчати до походів у кіно, але має бути зручно добиратися. Має бути розуміння, що кіно – це вид розваги, а не університет, який повчає. Це десь так, але в більшості треба в ігровій легкій формі подавати свою ідею. Не обов’язково все має бути екшеном, деколи має бути природно. Для українців кіно має бути правдивим, щоб вони повірили.
Я думаю, що на відміну від театру, де є написана п’єса і поставлена дикція в акторів, у кіно все має бути більш наближеним до життя. Бо камера близько, і коли ти неправильно говориш, поводиш бровою – глядач помічає: «То ж так, як ми!» Це, мені здається, якраз людей і приваблює.
А останнє, що бачив у кіно, – це «Форма води» Гільєрмо дель Торо. Та, чесно кажучи, я люблю дивитись інакше: вже давно купив підписку на канал Netflix і я дивлюся там – і серіали, і навіть документальні стрічки. На жаль, не маю багато часу і ходити поміж люди, і в кіно. До того ж іноді після всього хочеться побути наодинці, і часто пізно повертаюсь з концертів, а ще треба на студію чи сценарій дописувати. Часом з польськими субтитрами дивлюсь, бо іноді вони зовсім по-інакшому перекладають.
Передивився Stranger Things і навіть уперше в житті від чогось так зафанатів, попідписувався на них у соцмережах, стало цікаво подивитися, як усі ці діти повиростали.
Як на мене, виробництво серіалів набагато випередило виробництво художніх фільмів. І я вірю, що за ними якраз майбутнє кіно. Це новий погляд на продаж, на зручність, він масштабніший, бо є доступ до всіх куточків світу.
– Можливо, тоді у ваших планах є зйомки серіалу?
– Я ніколи не закриваю себе від чогось нового. Буде час – можна зняти. Але не можна «напів», розумієте? Я не вмію наполовину приділяти увагу. Не можна напівзакохатися чи бути напівщасливим. Або так, або не так. Є дві крайності. Або бідний, або багатий – посередині нудно.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].