«Заборонений»: як у байопіку про Стуса поєднали радянські штампи і соц-арт у дусі Сорокіна
Перші враження від перегляду «скандального» фільму про українського поета-дисидента

Від фільму «Заборонений» (бюджет 38,5 млн грн) про поета і дисидента Василя Стуса публіка очікувала багато чого. Особливо на тлі скандалу, що спалахнув під час роботи над стрічкою. Каменем спотикання стала сцена суду, де Стуса від держави захищає молодий адвокат, а нині відомий політик Віктор Медведчук. Рік тому з'явилася інформація, що на авторів стрічки чинився тиск з боку оточення політика – і цей епізод із сюжету «випарувався». Автори стверджували, що «під ніж» сцена потрапила через роздутий хронометраж стрічки. А після обурення у соцмережах – її було дознято.
5 вересня картина вийшла в український прокат. І виявилася з одного боку, просякнутою величезною кількістю сценарних і режисерських штампів, а з іншого – з жорсткими еротичними фантазіями в дусі соц-арту Володимира Сорокіна. Претензій немає хіба що до схожості актора Дмитра Ярошенка до поета: що є – то є. Але до решти – безліч питань.
Безіменний Медведчук
Відразу скажемо стурбованим цією історією глядачам, що епізод суду у фільмі присутній і відтворюється майже дослівно за стенограмою, викладеною в інтернеті. Віктор Медведчук, як відомо, формалізував свій захист, нічим не пом'якшивши покарання поетові: за «антирадянську діяльність і пропаганду» Стус отримав 10 років примусових робіт і п'ять років заслання.
Єдине «але»: прізвище «Медведчук» у картині не прозвучало. У фільмі якийсь безіменний адвокат млявим тоном повідомляє, що в усьому покладається на рішення суду і просить лише врахувати фізичний стан підзахисного і його ставлення до роботи. Без подробиць щодо і першого, і другого.
Проблеми молодіжного дозвілля
Картина починається з райдужно-романтичних сцен, як Василь Стус знайомиться в метро зі своєю майбутньою дружиною – миловидною дівчиною з палаючими очима – Валентиною Попелюх (актриса Діана Розовлян). Він прямо у вагоні прочитав їй свого вірша, і та відразу напророкувала: «У вас велике майбутнє». Стус повів юну особу в арт-тусовку, де представив її своій яскравій подружці – художниці Аллі Горській. Дівчата через взаємні ревнощі відразу ж не злюбили одна одну. «Попелюх? Попелюшка!», – засміялася Горська, зухвало обігруючи прізвище нової знайомої. Стус усіляко намагається заспокоїти Валю, що «Алла лише друг».
На вечір у майстерні Горської, присвячений пам'яті поета Василя Симоненка, вдираються міліціонери – ніби з фільмів епохи перебудови: хамовиті, маргінальні й неохайні, з обличчями серійних злочинців. Вони вимагають припинити збори молоді за 10 хвилин. В іншому випадку вони (міліціонери ?!) загрожують відібрати у Алли майстерню. Виявляється, у Горської вже були неприємності: її вітраж «Шевченко. Мати» у вестибюлі Київського університету через розділеність віконними рамами прозвали «Шевченко за гратами» та розібрали. А потім самого автора виключили зі Спілки художників, вимагаючи каяття.
Збори перемістилися до парку, де читання віршів Симоненка стало проходити при світлі паперових факелів, скручених з «Комсомольської правди» (газети, що існує і донині). Це було смішно, тому що читці, декламуючи з книг, стояли прямо під запаленими вуличними ліхтарями. Знову з'явилися міліціонери-чудовиська, та ще на чолі з товстим зухвалим дружинником. «Якщо не розійдетеся, гаситимемо це з брандспойта», – видали вони дивовижну фразу. Справа в тім, що за часів, зображених у стрічці, таких «поліцейських машин» у Радянському Союзі не існувало. Треба розуміти, що стражі порядку пригнали б пожежників? Один з правоохоронців, поглядаючи на Стуса, образливо зауважив: «Митець без яєць».
Після цього Василь повів свою дівчину на вечірку, де танцювали твіст, але й туди проникли всюдисущі міліціянти. «Аспірант! – зухвало зауважив один з них, перевіряючи документи Василя. – Угу, розумний значить». І вже звідси поета та наукового співробітника провели у відділок для подальшого «з'ясування обставин». Судячи з картини, у 1963 році, варто було хоч куди-небудь привести дівчину – там одразу з’являлися міліціонери.
Тюремний соц-арт
Далі упереміш з чорно-білими пасторальними кадрами радянської хроніки, йдуть скандали, пов'язані з протестом проти арешту поета Івана Світличного. На прем'єрному показі «Тіней забутих предків» Сергія Параджанова в Будинку кіно зі сцени пролунало: «Всі, хто проти диктатури – встаньте!». Радянський класик Павло Тичина злякано закричав зі свого місця у залі: «Припиніть балаган!» – і тут далеко чомусь почулося завивання сирени...
Наукові керівники Стуса йому прозорливо повідомили: «Якщо продовжиш в тому ж дусі – спочатку вилетиш з інституту, а потім сядеш за грати». А він зухвало їм у відповідь: «Влада, якій ви лижете дупу, зникне, а неприємний присмак залишиться».
Усе б нічого, але, на жаль, монтаж і стиль цієї стрічки, що розповідає про борця з радянською владою, нагадують прийоми з радянського фільму кіностудії Довженка про якогось борця за владу Рад. А ближче до фіналу картина несподівано стала схожою на соц-арт Володимира Сорокіна: особливо в цьому сенсі вразили сміливі сценарні рішення, пов'язані з тюремниками. «Нетрадиційна» пара двох режимних офіцерів – майора Журавльова (Олег Масленніков) і лейтенанта Кузнєцова (Віталій Салій) – точно вразить глядацьке уяву. Коли обставини зміняться не в їхній бік, репліка одного з тюремників «Давай втечемо до Америки, там повно таких, як ми!» – викличе в залі заслужений регіт: як для 1985 року це були дуже освічені працівники пенітенціарної системи. А те, що з майором почне витворяти в лазні (в якості покарання) полковник КДБ Віра, яку ще в юності «приставили» до Стуса – взагалі немов узято зі сторінок сорокинського роману «Блакитне сало».
Враження Mind
Стрічка еклектична і своєрідна, рясніє різними стилями і жанрами, але головний її недолік – у тому, що образ головного героя виведений занадто плакатно, без родзинки, як у черговій радянської стрічці про чергового революційного героя, занесеного в шкільну хрестоматію.
Прем'єра: 5 вересня 2019
Бюджет: 38,5 млн грн
Режисер: Роман Бровко
Сценаристи: Сергій Дзюба, Артемій Кірсанов
У головних ролях: Дмитро Ярошенко, Олег Масленніков, Віталій Салій, Євгенія Гладій, Карина Шереверова, Діана Розовлян
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].