Анатомія шедевра: як і з чого було створено кращу виставу країни «Радість сердешна»
Світлі та трагічні події, пов'язані із «зірковою» постановкою Дмитра Богомазова

Mind розпочинає серію публікацій під рубрикою «Анатомія шедевра». У ній ми запропонуємо нашим читачам докладний аналіз того, як і з яких елементів створені твори, які можна назвати визнаними шедеврами в різних сферах мистецтва: арт, кіно, театр, музика. Чому саме вони «вистрілили», що приховано за «фасадом» кожного з них і в чому формула успіху.
Сьогодні, 12 вересня, п'ятий рік поспіль у Театр на Лівому березі одним з перших в театральному сезоні стане аншлаговий спектакль «Радість сердешна, або Кепка з карасями» – постановка, яка ще у 2014 році була визнана «Кращою виставою року» – володарем премії «Київська пектораль». Поставив його Дмитро Богомазов – абсолютний чемпіон за «Пекторалями»: у нього їх з десяток і незліченна кількість номінацій.
Що ж такого привабливого у «Радості сердешній...» за Юрієм Ковалем? Чому цю постановку можна вважати шедевром?
Село душі (або її Храм)
Юрій Коваль (1938–1995) – російський, радянський письменник, який більше відомий як автор творів для дітей і підлітків (за його сценаріями знято багато мультфільмів, наприклад, «Пригоди Васі Куролєсова»). Але тут тональність п'єси швидше близька до стилістики Василя Шукшина – її можна позначити як «бентежна душа в селі».
Сюжет. Головний герой Письменник (актор Віталій Салій) випадково потрапив у село Чистий Дор і «застряг» там на рік. Місцеві жителі (Пантелєвна, Нюрка, дядечко Зуй (Володимир Горянський)) – швидше не люди, а янголи. Або святі. Їх не хвилюють майнові питання (виняток – сценка з розділом завезеної в магазин клейонки для скатертин). Вони живуть як родина. Все село, включаючи голову сільради, може допомагати першокласникові вивчити букву «Г», для чого довелося її малювати прямо на дорозі. Найбільший грішник – це скупий місцевий (Михайло Кукуюк), який «зажав» карасів для гостей: Письменника і Зуя.
Як і більшість з тих, хто ставав або стане глядачами цієї вистави, Письменник – житель мегаполісу, і в ньому повно «міського бруду» – уламків сварок, незадоволених амбіцій, напруги через постійну конкуренцію – звичайного міського «сміття».
А всі жителі села – немов трохи не від світу цього – чисті та світлі. Вони говорять лише про головне – про душу, природу, красу, чарівність. Вони добродушні та милосердні. Кожен селянин – по-своєму поет: Нюрка пояснює героєві, що в смаку води зі струмка можна відчути смак суниці.

Моральні аспекти. Селяни ігнорують майнові питання і боротьбу за існування. Сучасним людям, що живуть в реаліях ринкової економіки і бізнес-відносин, це здається майже казкою. Проте жителі представлені цілком реалістично: іноді підозрілими, іноді наївними, але завжди люблячими. І спостереження за ними схоже на те, як роззутися в траві на лузі й більше не надягати вузьких туфель. І ми разом з головним героєм, розчиняючись у Чистому Дорі, очищуємося від міської суєти.
На сцені відбувається багато смішного, але частіше хочеться плакати: у глядацькій душі відбувається той самий катарсис, про який говорили греки, – очищення.
Фатальні «Радості» Віталія Лінецького
Бекґраунд. Прем'єра вистави припала на 27 лютого 2014 року – менше тижня пройшло з дня найтрагічніших подій Євромайдану, коли загинуло понад сотні людей. Режисер Дмитро Богомазов почав репетирувати постановку задовго до всіх цих потрясінь. І спектакль вийшов – як ліки, як бинт на рану, давши можливість згадати про людяність.

Віталій Лінецкий
Професійне театральне журі відчуло цей момент – «Радостям...» дали «Київську пектораль», але вже без першого виконавця головної ролі – популярного актора Віталія Лінецького («День народження Буржуя», «Гніздо горлиці»), який відіграв перші три постановки і загинув влітку того ж року. Роль Письменника стала його останньою театральною роллю.
Смерть Лінецького. Віталій Лінецький загинув 16 липня 2014-го о шостій ранку. Громадськість була в шоці. Автору цих рядків як репортеру довелося тоді з'ясовувати подробиці трагічної події. «Кримінальну справу стосовно смерті Лінецького закрито через відсутність складу злочину. Він, будучи в стані сильного алкогольного сп'яніння, впав з парапету підземного переходу, скотившись по сходах вниз. Він був один. Є свідок – продавщиця кіоску. Так само цю подію зафіксувала вулична відеокамера. Травма голови виявилася настільки важкою, що лікарі не змогли врятувати актора. Це був нещасний випадок», – розповіли в МВС. Тобто він впав, вдарився головою і помер, бо медичну допомогу не було вчасно надано.
Що сталося? Пропонуємо читачам авторську версію події. Тут зіграла свою фатальну роль сповідальна іпостась Письменника. Віталій, як талановитий актор, повністю вліз у «шкуру» свого персонажа. Звичайно, він очистив себе, якщо навіть глядачів так «ковбасить». Але, коли зіграв на ура перші дві-три вистави, театральний сезон закінчився (поширена практика, щоб трохи «обкатати» постановку і вже в повну силу дати її у новому сезоні).
А далі почалося звичайне міське буття, яке так діставало того самого Письменника. Якісь особисті негаразди. Віталій не знав, що робити після такого потужного очищення з порожнечею, яка утворилася. І вчинив по-слов'янськи (на жаль!) – просто став заливати в неї алкоголь. Він знову хотів знайти повітряне відчуття щастя і спокою, яке було у його героя у виставі. Але життя виявилося суворішим – воно не ідеальне, як твір великого мистецтва.
21 липня 2014 року газети вийшли із символічними заголовками: «Віталія Лінецького знайшли мертвим у переході біля церкви». Віталій так і не дійшов до свого Храму.
«Вже зовсім інша історія»
У цьому спектаклі Лінецького замінив інший Віталій – Салій. І зробив це блискуче. «Я паралельно з Лінецьким репетирував у другому складі, – розповів Віталій Салій. – Після загибелі Віталія по-особливому звучали його слова у фіналі вистави: «Набридла ця нескінченна низка днів, все чергуються і чергуються – день і ніч, ніч і день...». Салій за темпераментом – більш урівноважений і, так би мовити, актор філософського складу. Ці його властивості передалися ролі. Його особистість дає вистави більше надії.

Додамо, що у виставі представлена фірмова богомазівська фішка: практично всі артисти грають на якихось музичних інструментах: віолончелі, скрипці, барабані. І ми буквально чуємо мелодію кожного персонажа, які періодично зливаються в загальний оркестр Чистого Дора.
У частини акторського складу – білий грим на обличчі. Київ не може піти від італійського жанру дель арте. Трагікомічна суть і елементи цього стилю притаманні більшості постановок української столиці.

У 2017-му Богомазов став головним режисером найбільшого Театру імені Франка. А в 2019-му – отримав ще дві «Пекторалі» – за шекспірівського «Коріолана».
Вам сподобається, якщо: ви шукайте можливість відволіктися від рутини, напружених буднів і занадто «матеріальної» реальності. Хочете подивитися на світ крізь призму ідеї про добро, яке коли-небудь все ж таки переможе.
Вам не сподобається, якщо: ви – людина суто прагматичного складу і професії, тоді ви вважатимете те, що відбувається на сцені, абсурдом, а героїв – просто «божевільними».
Чому варто дивитися: щоб зануритися в нехай навіть і вигаданий, трохи фантастичний світ, де головним мірилом усього є почуття і гармонія.
Порада тим, хто збереться на спектакль: купуйте квитки в перші ряди – там «пробирає» значно сильніше: глядачі ніби стають частиною «сім'ї» Чистого Дора. І вихорами закручуються майже невловимі, інтимні нюанси, переливи слів і смислів.
Прем'єра: 2014 рік
Режисер: Дмитро Богомазов
У ролях: Віталій Салій, Леся Самаєва, Володимир Горянський, Оксана Жданова, Михайло Кукуюк, Лев Сомов, Світлана Штанько
Наступна вистава: 24 жовтня
Вартість квитків: 150–270 грн
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].