Сергій Лозниця: «Хочу, щоб глядачі відчули весь жах того, що відбувалося у 1941-му в Бабиному Яру»
Режисер – про свій майбутній фільм і про те, як політичний порядок денний впливає на кіномистецтво

29 і 30 вересня Україна вшановує пам'ять жертв Бабиного Яру. Сотні людей несуть квіти до меморіалу. Не залишаються осторонь і перші особи держави.
Не обходять стороною цю трагічну тему і люди мистецтва: відомий український режисер Сергій Лозниця, який з 2001 року проживає в Берліні, збирається знімати повнометражну документально-художню стрічку «Бабин Яр». Проект вже поданий на пітчинг, для зйомок відібрано 90 локацій у Львові та Харкові.
Нещодавно Лозниця приїжджав з Харкова, де оглядав потенційні місця для зйомки, до Києва – для отримання Держпремії імені Олександра Довженка за свій гостросатиричний фільм «Донбас» (2018). Раніше стрічка була відзначена премією в Каннах на конкурсі «Особливий погляд» (другий за значимістю конкурс після основного). В українському прокаті фільм зібрав небагато – 1,9 млн грн (бюджет – 71, 3 млн грн).
Після вручення премії Mind поговорив з режисером про його творчі плани, сприйняття української кінопродукції на батьківщині та за кордоном, цивілізаційні випробування України і специфіку прочитання історії на різних етапах.
«Донбас» зібрав більше глядачів у Франції, ніж в Україні»
– Як ви поясните, що «Донбас» не зібрав велику касу в нашій країні?
– Знаєте, хтось нещодавно розмістив стрічку на YouTube, і у неї вже понад 300 000 переглядів. І кожен день додається декілька тисяч.
– А може, причина невисокої відвідуваності в кінотеатрах в тому, що це «сатиричне дзеркало» занадто нещадне?
– Щоб люди йшли в кінотеатри, потрібно: а) щоб кінотеатри були в потрібній кількості; б) щоб там показували такі фільми. Хоча, звичайно, кінотеатри прагнуть крутити ті стрічки, які залізно принесуть касу. А що стосується «дзеркала», то я можу сказати: так, це непроста стрічка. Тут немає моєї прямої позиції, але можна здогадатися, кому я співчуваю. До складних фільмів глядачам потрібно бути підготовленими. А для цього треба мати розвинену кіноіндустрію. І розвиненого глядача. «Донбас» більше зібрав глядачів у Франції, ніж в Україні.
– На Заході сприймають нас як «звіринець»?
– У цивілізованих країнах так не ставляться до інших людей – там все-таки є повага.
– А ви знаєте, що відомого харківського фотографа Бориса Михайлова, який, як і ви, з нульових років живе в Берліні, теж недолюблюють на батьківщині та цінують на Заході?

– А я дружу з Борисом Михайловим (посміхається), і у нас в цьому сенсі багато спільного. Проблема в тому, що тут на 100 років затримка в розвитку. А може й більше. Справа не лише в Радянському Союзі, царська Росія теж була відсталою відносно до Західної Європи – у силу того, що тут пізніше «прокинулася» цивілізація.
Це відставання відчувається. На Заході Михайлов сприймається як художник, а не як критик і викривач вад, що в корені неправильно. Це просто в нього художня натура така (головні герої – бомжі, алкоголіки, асоціальні громадяни. – Mind). Він у першу чергу – художнє явище. Ось, наприклад, коли я зробив фільм «Майдан» (стрічка отримала Гран-прі на фестивалі фільмів про права людини в Нюрнберзі у 2015 році. – Mind), я не очікував такої реакції тут, коли половина глядачів фільм відкинула.
– Бо ви не героїзували Майдан?
– Так, адже це концепція позаминулого століття – героїзація, романтизація. Ми живемо в інший час. І дивимося на речі інакше, по-іншому структуруємо. Хоча є місця, де розвиток затримався. Причому я не маю на увазі держави або нації. Йдеться про великі міста, де завжди «вариться» щось культурне. І я не можу порівняти такий мегаполіс, як Нью-Йорк, з таким мегаполісом, як Київ. Принаймні поки.
– Але вам приємно було отримати Держпремію імені Довженка?
– Для мене велика честь отримати першу в своєму житті державну нагороду. Я дякую за неї Комітету з премії Довженка і президенту України Володимиру Зеленському, який скріпив це рішення своїм підписом. Я вдячний своїй команді, яка робила фільм «Донбас», – це кілька сотень людей: продюсери декількох країн, оператор, звукорежисер, мої дорогі актори.
Я щасливий, що стрічка вийшла. І це мій перший фільм, який я зробив за підтримки України за всю мою 24-річну професійну діяльність і 25 стрічок. Протягом останніх п'яти років ситуація змінилася на краще – я почав співпрацювати з Держкіно. Депутати затвердили закон про кіно. У результаті всієї цієї діяльності, включаючи мою стрічку, Україна з'явилася на кіномапі світу. І нещодавня перемога Володимира Васяновича з фільмом «Атлантида» у Венеції – тому свідчення. Хотілося б, щоб вибудувана система зберегла свою життєздатність.

Міністр культури, молоді та спорту Володимир Бородянський вітає режисера Сергія Лозницю з отриманням Держпремії імені О. Довженка
«Загальний бюджет фільму «Бабин Яр – 5 млн євро»
– Сергію, розкажіть докладніше про вашу нову роботу – художньо-документальну стрічку «Бабин Яр».
– Робота йде повним ходом. Я тільки приїхав до Києва з Харкова, оглядав там локації. Сценарію «Бабиного Яру» – шість років. Останні півтора року триває активна підготовка до фільму: пошуки фінансування, робота з кіноархівами. Знайдено 90 локацій у Харкові та Львові. Ми зараз подали документи на пітчинг. Чекаємо результату – фінансування з боку України. Загальний бюджет фільму – 5 млн євро. Уже підключилися три продюсери: французькі – Маріанна Слот (продюсер Ларса фон Трієра. – Mind), Карін Леблан і український – Сергій Лавренюк. Через місяць у нас подання документів до європейської кінофундації Eurimages.
У Європі можна зібрати 2,5–3 млн євро, але так як витратити їх я маю в Україні, то справа ускладнюється. Мені пропонували знімати в іншій країні та англійською мовою – я відмовився. Хочу зберегти мову, обличчя, автентичність. Це буде епопея про це місце, і велика частина бюджету буде витрачена в Україні. Тому наші партнери, великі європейські гравці, чекають звідси підтвердження, що пітчинг нами пройдено. У будь-якому випадку ми плануємо почати зйомки в червні наступного року.
«Бабин Яр» я сприймаю як справу свого життя»
– Ви часто говорите, що документальне кіно знімаєте, як художнє, а художнє – як документальне. Чи буде і в цій стрічні щось нове в плані стилістки?
– Нам вдалося знайти унікальні кіносвідчення, і на цей раз ми спробуємо зняти в стилі операторів того часу, фільм буде чорно-білий. Це буде ігрове кіно, максимально наближене до хроніки. Я хочу, щоб глядачі відчули весь жах того, що сталося в нашому місті. Це важлива тема і серйозна відповідальність, яку ми всі на себе беремо.
«Бабин Яр» я сприймаю як справу свого життя. Усі мої попередні стрічки, зокрема «Донбас» – це немов підготовка до цього фільму. Стилістика стрічки за своєю документальністю буде близька до «Донбасу».
– Що було найпарадоксальнішим з того, що ви знайшли в кінохроніці?
– Багато речей виявилися не такими, якими ми їх собі уявляли. Я не знайшов документального підтвердження мінування німцями Києва. Це неправда, хоча було колись написано на табличці в центрі міста: «Хрещатик був підірваний німецько-фашистськими окупантами». І Успенський собор був підірваний не окупантами. Він був підірваний радянськими мінерами.
Є багато фактів, які приховувалися. І з різних причин про них говорити не хочуть. Радянська влада розганяла людей, які приходили вшанувати пам'ять жертв Бабиного Яру наприкінці вересня. У фільмі буде багато знайденої нами документальної хроніки.
– Вас не лякав цей матеріал? Нормально спали?
– У мене, як у доктора, що робить операцію, є внутрішній захист. Це частина професії. Але мене турбує ця історія в художньому сенсі.

«У важких ситуаціях головне – залишатися людиною»
– Чи є у вас якась основна лінія, яка проходить через усі ваші фільми?
– Я виріс і вихований в іудейсько-християнській культурі, як і всі західні люди, а Україна – це Східна Європа. Але Біблія – це передусім історія євреїв.
– А, згідно з Освальдом Шпенглером, зараз завершився «фаустовський період», який він визначив у своєму бестселері «Занепад Європи» (1918).
– «Фаустовський період» відомо, чим закінчився, – євгенікою, вівісекцією, і як вершина цього – націонал-соціалістичною державою, де панувала свята віра в науку. Колапс всього цього говорить про те, що людина не може все знати і вирішувати: кому жити, а кому вмирати. Я не роблю різниці між націонал-соціалізмом і комунізмом.
– У вас у фільмах часто діє певна тотальна сила, яка ставить людей перед важким вибором. Причому те рішення, яке приймають герої, – далеко не найкраще і не викликає особливої симпатії до персонажів.
– Я знімаю кіно про проблеми. Я б хотів зробити комедію, у мене є до цього хист, але трагедії мене поки не відпускають – такі як Бабин Яр. Він не дає мені спокою. Але не потрібно абсолютизувати кіно, життя набагато ширше. У мене теж багато родичів, долі яких я знаю, вони щасливо і легко прожили трагічне XX століття, не зробивши жодного вчинку, який можна було б їм поставити в провину. Вони були порядними і відкритими людьми. Але коли я роблю фільми, то беру якісь великі проблеми і фіксую їх, щоб ми після перегляду могли їх обговорити. Коли проблема не схоплена в «лещата» кіно – і обговорювати немає чого. Ось у цьому я вбачаю своє основне завдання.
– У дискусії про природу зла?
– Так, ми повинні про це говорити. У мене є своя точка зору, з якої я щось бачу. У інших людей – інші точки. А істина знаходиться в точці перетину наших думок. І важливо не досягнення саме собою, а шлях до нього – це нас трансформує. Ви щось починаєте розуміти завдяки тим крокам, які зробили. Шлях вас штовхає до нових роздумів.
– На підставі вашого знання про трагедію Бабиного Яру ви можете назвати головні причини, які до неї призвели? Адже єврейські жителі Києва прийшли туди добровільно.
– Справа в тому, що ці люди не розуміли, що відбувається. До цієї трагедії призвело декілька причин. Червона армія в основному здавалася в полон, відмовлялася воювати – це був саботаж. Тому є безліч свідчень і доказів, включаючи цифру в 3,5 млн полонених. Це говорить про повне незнання супротивника. Бо після того як вони здалися в полон добровільно, їх почали знищувати.
Те саме можна сказати і про мирних жителів, які хлібом і сіллю зустрічали німців у Києві та сподівалися, що Гітлер принесе звільнення. Зокрема, в Україні була надія, що Гітлер відновить національну державу, як це було тут у 1918 році. Була ілюзія, що їм буде комфортно існувати як німецькому протекторату.
Але не забуваймо, що тут було зовсім зруйновано соціальне суспільство, панувала недовіра один до одного. У такому суспільстві німцям було нескладно зробити те, що вони зробили: суть німецької ідеї полягала в тому, щоб за допомогою вівісекції та відбору створити нову, досконалу людину, знищивши те, що заважає, і сприяючи зростанню того, що вони вважали «правильним». На стику цих ідей тут все і сталося. Я вже не кажу про утопічну ідеєю Німеччини – завоювати таку величезну територію. Якщо її і можна частково завоювати, то утримати – навряд чи.
Відповідь німцям була запізнілою, але потужною, бо, опинившись між двох вогнів, вибираючи з двох зол, люди схильні вибирати менше. До того ж німці тут були чужими – і в культурному відношенні теж. Сталін зіграв на цьому. Люди в 1942 році, зрозумівши вже, що відбувається, почали чинити опір.
– Які рішення може приймати людина, опинившись на стику всіх цих глобальних ідей, в епіцентрі їхнього зіткнення, щоб вони були правильними?
– Такі, щоб залишатися людиною. Щоб потім не було гірко і соромно. У мене в стрічці є такі герої, які дотримуються моралі, заснованої на іудейсько-християнській етиці.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].