Про любителів і на любителя: чим здивувало нове кіно від дизайнера Залевського
Друга картина відомого модельєра виконана в дещо іншій стилістиці, ніж його кінодебют шестирічної давнини

Найбільш епатажний і креативний український дизайнер Олексій Залевський, улюбленець бізнес-еліти й естрадних зірок, зняв другий повнометражний фільм «Добрий митець це мертвий митець». Критики і співчуваючі очікували від цієї прем'єри багато чого. Що вийшло насправді – побачив Mind.
Бекграунд. Тяжіння Залевського до кінорежисури виглядає цілком логічним: будь-який його показ на Ukrainian Fashion Week – це феєричне шоу з упізнаваною естетикою (будь то сукні та віночки з підсвічуванням, костюми з презервативів чи одяг із синього пластика), точно підібраною музикою і чіткою внутрішньою драматургією, властивою більше театральному дійству, ніж фешн-показу. Що не дивно, адже Олексій – випускник Одеського театрально-художнього училища (за спеціальностями художник-гример і художник-лялькар). Тому і перехід модельєра від фешн-вистав до кінематографа невипадковий.
Частково Залевському це вдалося в його першому фільмі-мюзиклі Z-Joke (2013) зі Стасом Костюшкіним у головній ролі – стрічка рясніє театральністю і цікавими сценічними знахідками при вельми умовному сценарії. За сюжетом якийсь біохімік Леонід Вон Штайн вирішив «покарати» людство за його вади. Божевільний загрожує розпорошити в атмосфері вакцину під назвою «Кінець світу такий, яким ми його знаємо», що позбавить людей репродуктивної функції. У картині чимало танців, символічних шоу, посмішок і вбивств. Стиль цього фільму можна визначити як «карнавально-апокаліптичний».

Олексій Залевський
Стрічку було знято не без розмаху, англійською мовою (виходила в обмеженому прокаті й українською), і навіть отримала дві нагороди Лондонського міжнародного кінофестивалю Filmmaker Festival of World Cinema – «За кращу режисуру» та «За кращу музику». Тоді Залевський сказав про своє дітище: «Фестивальне кіно має певну естетику – про геїв, лесбіянок, кривих і глухих, масове – свою, а наш фільм – і не вашим, і не нашим». Нова картина «Добрий митець це мертвий митець» близька цій настанові, але тут модельєр-режисер зробив крок у бік мейстримної кінотворчості. Проте – не докрокував.
Стрічку було знято всього за шість днів у розкішних турецьких готелях: спонсор картини – відомий український туроператор. У більшості ролей задіяні актори-аматори, які є працівниками туристичної галузі. Але в головних ролях – профі: актор Сергій Булін, ведуча «Нового каналу» Олена Філонова, шоумен і тамада Сергій Величанський.
Прем'єра. На прем'єрі в фойє кінотеатру «Оскар» (ТРЦ «Гулівер») розгорнулося масштабне шоу: тут було чимало модельних дів, які виглядали правительками казкових царств – у чалмах і коронах, немислимих фантастичних сукнях, які являють собою мікс екзотичних силуетів і парадних мундирів. І все це в яскравому кольоровому виконанні: поєднанні лимонного, бірюзового, чорно-біло-багряного різної насиченості. Талант Залевського-дизайнера тут був показаний більш ніж повністю.

Винуватець торжества в червоних джинсах пояснював на телекамеру, що він знімає виключно авторське кіно. Як підтвердження – позаду нього актор Сергій Булін катав візок з манекеном, укритим помаранчевої тканиною, немов труп.
І все це під музику композитора і піаніста Євгена Хмари, написану спеціально для цієї картини, яку автор тут же і виконував на роялі романтичного білого кольору.

Сюжет. Аніматор Зіна перед вильотом до Туреччини дізнається про свою вагітність від артистичного партнера. Він не бажає ставати батьком, і жінка йому повідомляє, що позбулася дитини. Насправді вона цього не робила і летить розважати курортну публіку, нашвидку умовивши програміста Фрідріха допомогти їй в цьому.
Перший «номер» – жартівливе захоплення літака. Безглузді білі маски не дають можливості пасажирам по-справжньому злякатися, але аніматори створили невеликий переполох. Організатор дозвілля, якого зображує Величанський, вибачається перед туристами за не надто вдалий розіграш. Увечері в готелі дует аніматорів-аматорів намагається виконати танець з фільму «Кабаре». Якщо у Зіни це виходить бодай якось, то програміст, зрозуміло, «гальмує».
Щоб ця сцена спрацювала, режисерові потрібно було пройти тонкою гранню: можна було показати карикатурний танець, але тоді реакція глядачів мала бути бездоганною з точки зору акторської гри. Однак з огляду на, що за столами сидять аматори, виходить: любителі і на сцені, і в залі. У результаті вийшло геть аматорське кіно.
З вдалих епізодів можна відзначити яскраву пару відпочивальників – самотніх сусідів по номеру: гея і тітку, що немов втекла з ринку «Троєщина». Їхні діалоги кумедні: «Я – гей» – «Ой, божечки, горе-то яке!». Добра жінка намагається познайомити сусіда з кимось із чоловіків корпоративу. У вихорі почуттів вона дарує хлопцеві сорочку, в якій він «під мухою» несподівано на дискотеці починає приділяти увагу якійсь сторонній дамі. І от вже цього героїня не стерпіла...
Щирий сміх публіки викликала і сцена, коли підгулялі українські туристки затягнули хором між нічними пальмами: «Чом ти не прийшов, як місяць зійшов? Я тебе чекааала». Це було надто впізнавано.
Не будемо повністю переповідати зміст фільму (в ньому кілька сюжетних ліній), але ось ця «любительщина» на сцені і серед корпоративників сягала червоною ниткою крізь усю картину. Якщо в першій стрічці Залевського шоу були поставлені дуже професійно, то тут вийшла «накладка»: дійство ставало дедалі нуднішим, оскільки документально відтворювалися «хиби» аніматорів і млява реакція публіки на них.
Звісно, сукні та костюми від модельєра були окрасою картини. Наприклад, справила сильне враження сцена, коли на зеленій галявині парочка головних героїв танцює в «напівоголеному» вигляді: одна половина костюмів рожевим кольором імітує шкіру, створюючи ілюзію наготи, а інша, чорна, – зображує фрак і чорну сукню. Коли пара обертається – щоразу отримуємо ефект «одягання-роздягання».
«Широкі мазки митця». У фінальній сцені режисер Олексій Залевський робить омаж режисерові Кірі Муратовій. Головний герой виголошує промову перед туристами, що божеволіють з нудьги: «Загублені душі, ми не можемо відповісти на прості запитання!» Потім везе накритий червоною тканиною жіночий труп, сідає на катер, а далі – «урочисто» скидає тіло в воду. Сцена відтворює епізод з картини Муратової «Три історії» (1997), де в новелі «Офелія» дочка (Рената Литвинова) топить маму в червоній сукні за те, що та її кинула в дитинстві.
Ідея і там, і тут зрозуміла: якщо можна знайти красу і велич, то не в житті, де суцільне кривляння і брехня, а в смерті. Основний висновок: людство не заслужило право коптити небо. Або як казала героїня Ренати Литвинової з муратівської стрічки: «Я не люблю чоловіків. Я не люблю жінок. Я не люблю дітей. Мені не подобаються люди. Цій планеті я б поставила нуль».
За фільмом «Добрий митець...» вибудовується така формула Залевського-режисера: карнавал – секс – смерть.
У чому кінцева авторська мета-мрія? В останніх кадрах показано Лондонський музей сучасного мистецтва, де в залі відео-арту на плазмовому екрані відтворюється епізод зі скиданням жіночого тіла в воду. Мету досягнуто – про нас дізналися в столиці Великобританії.
Прем'єра: 2 жовтня
Жанр: трагікомедія
Прокат: у мережі кінотеатрів «Оскар»
Режисер і автор сценарію: Олексій Залевський
У ролях: Сергій Булін, Олена Філонова, Сергій Величанський
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].