НБУ та ФГВФО вдосконалять механізми врегулювання неплатоспроможності банків

НБУ та ФГВФО вдосконалять механізми врегулювання неплатоспроможності банків

Оптимізація за підтримки Світового банку гармонізує вітчизняне законодавство з нормами євродиректив

НБУ та ФГВФО вдосконалять механізми врегулювання неплатоспроможності банків
Фото: Shutterstock

Національний банк України (НБУ) та Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) за підтримки Світового банку вдосконалять механізми врегулювання неплатоспроможності банків. Про це повідомляється на сайті НБУ.

Це гармонізує вітчизняне законодавство з нормами євродиректив, зокрема Директиви 2014/59/ЄС про відновлення платоспроможності та врегулювання неплатоспроможності банків (Bank Recovery and Resolution, BRRD), що є зобов’язанням України згідно з Угодою про Асоціацію з ЄС. Реалізація Директиви BRRD передбачає концептуальне вдосконалення підходу до відновлення діяльності та врегулювання неплатоспроможності банків в Україні, що потребуватиме законодавчих змін.

Записка з основними рекомендаціями висвітлює основні аспекти майбутнього механізму відновлення діяльності та врегулювання неплатоспроможності банків, запровадження якого, в першу чергу, дозволить посилити фінансову стабільність та зменшити потенційну потребу в державній підтримці банківського сектору.

Так, одним із заходів передбачається впровадження механізму перспективного планування відновлення та врегулювання банків. Зокрема, від банків вимагатиметься розробка планів відновлення діяльності (recovery plan) протягом відповідного перехідного періоду зі встановленням спрощених вимог до таких планів для невеликих банків. При цьому ФГВФО розроблятиме плани врегулювання неплатоспроможності (resolution plan). Запровадження перспективного планування, механізму раннього втручання дозволить забезпечити справжню відновлюваність банків, обмежити використання коштів платників податків під час врегулювання неплатоспроможності банків та відповідно попередити несприятливий вплив на фінансову стабільність у цілому.

Окрім того, пропонується запровадити механізм раннього виявлення проблем у банках і забезпечити можливість негайного вжиття відновлювальних заходів. Зміни в законодавчій базі наділять НБУ повноваженнями вживати заходів раніше – на стадії, коли банк виконує нормативи, але його кількісні та якісні показники вказують на погіршення або ймовірне погіршення фінансового стану. Такими заходами можуть стати вимога про часткове/повне відсторонення або заміну керівництва банку, внесення змін до організаційної структури банку чи стратегії його діяльності тощо.

Поточні стадії «проблемного банку» та «тимчасової адміністрації» пропонується об'єднати в новий етап під час застосування Національним банком заходів раннього реагування. Це дасть НБУ змогу вживати заходів у той час, коли банк ще не став неплатоспроможним. Передбачається, що негайне вжиття заходів з урегулювання надасть ФГВФО більше можливостей для розгляду альтернативних відносно до ліквідації банків підходів.

Зокрема, пропонується удосконалити інструментарій врегулювання неплатоспроможності. Оновлена законодавча база має передбачати можливість здійснення врегулювання неплатоспроможності банку, поки він ще функціонує, та забезпечення виконання ним критично важливих функцій. З часом механізм врегулювання має здійснюватися без залучення державних коштів – наприклад, шляхом обов'язкового списання та конверсії інструментів капіталу або шляхом операції «бейл-ін» – конверсії в капітал банку його зобов'язань, зокрема, перед інституційними кредиторами банку за міжбанківськими позиками та перед держателями боргових інструментів. Водночас такий інструмент, як перехідний банк, міг би використовуватись, в окремих випадках, протягом нетривалого періоду, коли ймовірність знаходження покупця є високою.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті