Давос-2021: Прості кроки, які можуть зробити уряди для сповільнення глобального потепління
Вартість електроенергії з альтернативних джерел має стати дешевшою за вартіть із вугільних електростанцій

Уряди й установи можуть зменшити викиди вуглецю за допомогою всього кількох продуманих політичних заходів, йдеться в новій доповіді, опублікованій в журналі Climate Policy і взятій на порядок денний Всесвітнього економічного форуму в Давосі. В статті розглядається досвід трансформації енергетичної галузі в деяких країнах.
При правильному виборі і застосуванні на міжнародному рівні такі «переломні моменти» можуть спровокувати ряд інших змін, які сніжним комом перетворяться в рух достатньо сильний, аби сповільнити глобальне потепління і зменшити стихійні лиха.
У звіті стверджується, що дії, початі в кожній галузі, викликали каскад подальших розробок, які допомогли зменшити викиди вуглецю, вказують автори статті, професор Тім Лентон, директор Інституту глобальних систем в Університеті Ексетера, і Саймон Шарп, член Кабінету міністрів Великобританії.
Очікується, що такі переломні моменти допоможуть світу досягти цілей Паризької угоди 2015 року, в якій глави 196 держав погодилися втримати глобальне потепління на рівні 1,5-2 градуса Цельсія. Згідно з угодою, викиди вуглецю повинні бути зведені до нуля до середини цього століття.
У звіті Climate Policy пояснюється, як поєднання факторів призвело до переломного моменту, який змусив Великобританію декарбонізувати свою енергетику (відмовитися від вугілля).
Ефективними заходами виявилися:
- введення податку на викиди вуглецю,
- схема ЄС, яка зробила газ дешевшим за вугілля,
- інвестиційна стратегія в галузі відновлюваних джерел енергії, яка зробила вугілля економічно невигідним.
«Енергетичний сектор повинен відмовитися від вугілля в чотири рази швидше, ніж це відбувається зараз, а темпи переходу на електромобілі повинні подвоїтися», – зазначає Лентон.
«Багато людей сумніваються, що цього можна досягти. Але надія полягає в тому, що переломні моменти можуть викликати швидкі зміни в складних системах», – стверджує він.
У 2020 році на вітер і сонце припадала третина всієї виробленої у Великобританії електроенергії.

Також автори навели в якості прикладу Норвегію, яка вжила заходів щодо скорочення викидів парникових газів, що викидаються автотранспортом.
Завдяки державним стимулам ціни на нові електромобілі в Норвегії аналогічні цінами на бензинові й дизельні автомобілі. Це збільшило продажі електромобілів до більш ніж 50% покупок нових автомобілів порівняно з 2-3% в усьому світі.
На Китай, Євросоюз і Каліфорнію припадає половина світових продажів автомобілів. Професор Лентон передбачає, що якби вони здійснили схожі зусилля і перенаправили інвестиції зі звичайних автомобілів на електромобілі, вони могли б знизити витрати, збільшити виробництво і створити той самий переломний момент, який прискорить відхід від викопного палива.
Лентон стверджує, що, якщо уряд знизить вартість енергії з відновлювальних джерел до рівня, нижчого за вартість отриманої з вугілля, то галузі, пов'язані з транспортом, опаленням і електроенергією, можуть швидко декарбонізуватися.
Це хороші новини, тому що 2020 рік уже став найспекотнішим роком за всю історію спостережень, за даними Європейської служби з питань зміни клімату Copernicus.
У дослідженні, опублікованому в Climate Dynamics, йдеться, що планета може подолати поріг глобального потепління (перевищення порогу в 2 градуси Цельсія) в період між 2027 і 2042 роками, на десять років раніше, ніж передбачалося раніше.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].