Штучний інтелект навчився виявляти підроблені картини – під удар потрапив Рубенс
АІ вважає картину «Самсон і Даліла» майже безсумнівною підробкою

Картина «Самсон і Даліла» десятиліттями вважалася перлиною Національної галереї в Лондоні і ще довше викликала суперечки мистецтвознавців: деякі з них відмовлялися вірити, що полотно належить пензлю Рубенса. І от програма, що використовує технології штучного інтелекту (АІ), підтвердила підозри скептиків: АІ вважає цю картину майже безсумнівною підробкою, пише Коммерсант.
Правду про «Самсона і Далілу» розповіла швейцарська компанія Art Recognition, що спеціалізується на використанні АІ для визначення достовірності творів мистецтва. Штучний інтелект «вчать» на великому масиві інших робіт того ж художника, тому в підсумку він може виявляти особливості письма аж до характеру штрихів.
Для більш точного аналізу полотно при машинному навчанні ділиться на безліч невеликих ділянок, кожну з яких АІ аналізує окремо. Таким чином штучний інтелект вивчає сотні робіт конкретного художника і може з великою часткою ймовірності виявити підробку.
Більше того, технологія визначає характерну манеру конкретного художника, навіть якщо той протягом життя помітно змінював стиль письма.
Компанія Art Recognition співпрацює з нідерландським Тілбургським університетом і вже проаналізувала таким чином близько 400 картин.
У випадку з Рубенсом штучний інтелект навчали на 148 його роботах. В результаті при аналізі «Самсона і Даліли» АІ дійшов висновку, що робота з ймовірністю 91,8% не належить пензлю великого голландця.
«Результат був вражаючим. Ми повторювали експеримент, щоб переконатися, що не допустили помилку, але результат завжди був тим самим. Кожен окремий квадрат виявлявся підробкою з імовірністю більше 90%», – розповідає співзасновниця Art Recognition Карина Попович.
Для мистецтвознавців це не стало великою несподіванкою – суперечки про справжність картини тривають не одне десятиліття. Національна галерея купила «Самсона і Далілу» в 1980 році на аукціоні Christie's, заплативши за неї рекордні на той момент 2,5 млн фунтів.
Картина була виявлена – або, як можна стверджувати тепер, написана – в 1929 році.
Історики мистецтва сходяться на тому, що Рубенс дійсно написав «Самсона і Далілу» в 1608-09 роках на замовлення бургомістра Антверпена Ніколаса Рококса, а вже близько 1640 року, після смерті Рококса, картина зникла.
На думку скептиків, подальша її доля невідома, а виставлена в Національній галереї робота не належить пензлю Рубенса.
Ось лише частина аргументів, які різні мистецтвознавці висували на користь того, що картина «Самсон і Даліла» є підробкою: занадто груба і тверда манера письма порівняно з іншими роботами Рубенса; композиція, яку навряд чи вибрав би цей художник; нехарактерний для нього вибір кольорів і фарб, і навіть недостатнє знання художником анатомії, яке, на їхню думку, видно в цій роботі.
Тепер до цих аргументів додався і аналіз картини за допомогою АІ. «Значення цього нового методу перевірки автентичності може стати революційним. Позбавлена суб'єктивності, емоцій і комерційних інтересів, технологія володіє холодною об'єктивністю і науковою точністю», – вважає історик мистецтва Кася Пісарек.
Штучний інтелект не вперше застосовують щодо творів мистецтва: так, вчені вже створювали АІ, який може передбачити, як люди відреагують на той чи інший твір мистецтва, а також АІ, що дає швидку оцінку вартості творів мистецтва.
Нагадаємо, картину Бенксі, порізану в шредері, знову виставлять на аукціон, але тепер дорожче.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].