Найпотрібніша в Європі професія: Німеччині загрожує дефіцит далекобійників

Найпотрібніша в Європі професія: Німеччині загрожує дефіцит далекобійників

Стає дедалі важче зацікавити цією професією молодь

Найпотрібніша в Європі професія: Німеччині загрожує дефіцит далекобійників
фото DR

Професія водія вантажівок стає однією з найбільш затребуваних у Європі. Нестача далекобійників вже призвела до гострої кризи постачання у Великобританії, де почалися перебої з постачанням пального на автозаправки, продуктів харчування в супермаркети та комплектуючих на заводи.

Однак зі схожими проблемами в найближчому майбутньому може зіткнутися і Німеччина – найбільша економіка континенту, попереджає Інститут німецької економіки в Кельні (IW), на який посилається Deutsche Welle.

Експерт з ринку праці Александер Бурштедде під враженням британських подій проаналізував динаміку попиту на водіїв у Німеччині, тут у сфері вантажних перевезень задіяно наразі понад 560 000  людей.

На початку 2010 року, на момент закінчення всесвітньої фінансово-економічної кризи, у Німеччині налічувалося 10 000  вакансій та 50 000  безробітних далекобійників. У серпні 2018 року розрив між кількістю вакансій та кількістю зареєстрованих у країні безробітних далекобійників перевищив 21 000  і досяг історичного максимуму. Бурштедде цитує у своєму дослідженні висновок науково-консультативної ради при міністерстві транспорту ФРН, яка дійшла висновку, що «нестача водіїв для вантажних автоперевезень перетворилася на невідкладну політичну проблему».

Бурштедде бачить основну причину дефіциту далекобійників, що наростає, в демографічному факторі, в старінні населення Німеччини. Однак цей процес спостерігається і в інших країнах Європи, у тому числі й у пострадянських, зокрема, в Україні. Тому нестачу водіїв вантажівок можна вважати загальноєвропейською проблемою.

«У демографічній ситуації навколо водіїв вантажівок наочно відображається загальна тенденція на ринку праці Німеччини», – наголошує вчений і вказує на прогноз статистичного відомства ЄС Eurostat, згідно з яким населення ФРН у працездатному віці до 2030 року скоротиться на 6,8%, а без залучення трудових мігрантів – навіть на 11,2%.

Але у професійній групі водіїв цей процес може піти ще швидше, оскільки тут особливо високий середній вік, наголошується у дослідженні. Так, серед тих, що сидить зараз у Німеччині за кермом вантажівки, 14,5% старше 60 років, тоді як загалом серед найманих працівників частка цієї вікової групи становить у середньому лише 9,3%. Водночас стає дедалі важче зацікавити цією професією молодь. При цьому в Німеччині почали все частіше залучати до керування вантажівками жінок.

Досі проблему вдавалося вирішувати завдяки іноземній робочій силі, переважно зі східноєвропейських країн-членів ЄС. Так, частка іноземців серед німецьких далекобійників лише за п'ять років, з 2014 по 2019 рік, більш ніж подвоїлася: з 10,9% до 22,8%. Однак «потенціал для трудової міграції зі Східної Європи скорочується», – зазначає Бурштедде. Він вважає, що треба «підвищувати привабливість професії водія вантажівки для молодих та старих».

Нагадаємо, в Британії водії автобусів пішли працювати на вантажівки – тепер в країні нестача водіїв автобусів.

Тим часом Ірландія розраховує, що українські водії допоможуть вирішити проблему з нестачею далекобійників.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті