Найпотрібніша в Європі професія: Німеччині загрожує дефіцит далекобійників
Стає дедалі важче зацікавити цією професією молодь

Професія водія вантажівок стає однією з найбільш затребуваних у Європі. Нестача далекобійників вже призвела до гострої кризи постачання у Великобританії, де почалися перебої з постачанням пального на автозаправки, продуктів харчування в супермаркети та комплектуючих на заводи.
Однак зі схожими проблемами в найближчому майбутньому може зіткнутися і Німеччина – найбільша економіка континенту, попереджає Інститут німецької економіки в Кельні (IW), на який посилається Deutsche Welle.
Експерт з ринку праці Александер Бурштедде під враженням британських подій проаналізував динаміку попиту на водіїв у Німеччині, тут у сфері вантажних перевезень задіяно наразі понад 560 000 людей.
На початку 2010 року, на момент закінчення всесвітньої фінансово-економічної кризи, у Німеччині налічувалося 10 000 вакансій та 50 000 безробітних далекобійників. У серпні 2018 року розрив між кількістю вакансій та кількістю зареєстрованих у країні безробітних далекобійників перевищив 21 000 і досяг історичного максимуму. Бурштедде цитує у своєму дослідженні висновок науково-консультативної ради при міністерстві транспорту ФРН, яка дійшла висновку, що «нестача водіїв для вантажних автоперевезень перетворилася на невідкладну політичну проблему».
Бурштедде бачить основну причину дефіциту далекобійників, що наростає, в демографічному факторі, в старінні населення Німеччини. Однак цей процес спостерігається і в інших країнах Європи, у тому числі й у пострадянських, зокрема, в Україні. Тому нестачу водіїв вантажівок можна вважати загальноєвропейською проблемою.
«У демографічній ситуації навколо водіїв вантажівок наочно відображається загальна тенденція на ринку праці Німеччини», – наголошує вчений і вказує на прогноз статистичного відомства ЄС Eurostat, згідно з яким населення ФРН у працездатному віці до 2030 року скоротиться на 6,8%, а без залучення трудових мігрантів – навіть на 11,2%.
Але у професійній групі водіїв цей процес може піти ще швидше, оскільки тут особливо високий середній вік, наголошується у дослідженні. Так, серед тих, що сидить зараз у Німеччині за кермом вантажівки, 14,5% старше 60 років, тоді як загалом серед найманих працівників частка цієї вікової групи становить у середньому лише 9,3%. Водночас стає дедалі важче зацікавити цією професією молодь. При цьому в Німеччині почали все частіше залучати до керування вантажівками жінок.
Досі проблему вдавалося вирішувати завдяки іноземній робочій силі, переважно зі східноєвропейських країн-членів ЄС. Так, частка іноземців серед німецьких далекобійників лише за п'ять років, з 2014 по 2019 рік, більш ніж подвоїлася: з 10,9% до 22,8%. Однак «потенціал для трудової міграції зі Східної Європи скорочується», – зазначає Бурштедде. Він вважає, що треба «підвищувати привабливість професії водія вантажівки для молодих та старих».
Нагадаємо, в Британії водії автобусів пішли працювати на вантажівки – тепер в країні нестача водіїв автобусів.
Тим часом Ірландія розраховує, що українські водії допоможуть вирішити проблему з нестачею далекобійників.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].