Постачання китайських товарів у росію обвалилося після початку війни
Китайські банки не хочуть нехтувати американськими та європейськими санкціями

Надії кремля на допомогу Китаю у подоланні фінансової та торгової блокади з боку країн Заходу, схоже, розбиваються на порох.
Китайські компанії різко скоротили обсяги поставок товарів у росію після початку війни та введення санкцій, випливає з даних митниці КНР, які наводить Bloomberg.
У березні експорт з Китаю в рф склав $3,8 млрд, що більш ніж удвічі менше за показники січня-лютого (близько $8 млрд на місяць). Щодо середнього значення останніх місяців 2021 року спад становив близько третини, випливає з офіційної статистики.
У річному вираженні китайський експорт скоротився скромніше (на 7,7%), але цього виявилося достатньо, щоб підсумковий обсяг виявився на мінімумі з травня 2020 року, коли світова торгівля страждала від локдаунів, закритих кордонів та розриву логістичних ланцюжків.
Головна причина – це проблеми з платежами, пояснює керуючий директор ДПБ Private Banking Єгор Сусін: китайські банки не хочуть нехтувати американськими та європейськими санкціями, побоюючись потрапити під вторинні заходи. Наприкінці лютого, у перші дні після початку вторгнення, вони навіть призупиняли видачу акредитивів під купівлю російської сировини.
«Китайські фінансові інститути серйозно ставляться до комплаєнсу санкцій», – каже Бен Костерзєв, консультант Hogan Lovells в Гонконгу. – Вони не хочуть втратити доступу до доларових транзакцій».
Минулого року товарообіг рф-КНР виріс на 36%, до $143 млрд завдяки зростанню цін на нафту та збільшенню потужності проекту «Сила Сибіру», завдяки якому Китай отримує найдешевший у світі трубопровідний газ. У лютому 2022 року президент рф путін відвідав відкриття Олімпійських ігор у Пекіні, де знову заявив про «стратегічний» характер відносин і підтвердив мету довести взаємну торгівлю до $250 млрд на рік.
Через кілька тижнів, за даними джерел Financial Times, Кремль звернувся до Китаю з проханням надати економічну підтримку росії, яка опинилася під небаченими раніше санкціями.
Влада розраховує на те, що китайські постачальники замінять західні компанії, що йдуть з ринку, але митна статистика поки не фіксує такої допомоги.
Торгівля з ЄС тим часом практично паралізована: п'ятий пакет санкцій заборонив в'їзд вантажівок та вхід до європейських портів суднам під російськими прапорами.
У Північно-Західному морському басейні – ключовому для поставок з європейських країн – спад контейнерних перевезень становить 90-95%, розповів Дмитро Паньков, гендиректор УК «Дело», одного з найбільших у країні логістичних операторів.
«З близько 20 основних міжнародних ліній, які були присутні в рф, пішло 14. І ці 14 ліній, що пішли, контролювали близько 70-80% вантажообігу», – повідомив він.
У Північно-Західному басейні, за словами Панькова, працюють лише два оператори: COSCO та Unifeeder, причому останній теж вирішив залишити російські порти.
«На квітень суднозаходи продовжуються, але загалом відбувається вивезення тих ящиків, які накопичилися в рф. Maersk, MSC вивозять контейнери, що скупчилися, і привозять той вантаж, який накопичився в європейських портах», – розповів топ-менеджер.
За оцінкою FourKites, за три тижні війни (на 15 березня) сукупне ввезення товарів до росії з-за кордону на всіх видах транспорту впало на 59%.
Тим часом користувачі Twitter викривають крайні проросійські настрої Китаю, Пекін намагається це приховати.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].