Силовики прийшли до експортерів зерна: на дунайських терміналах тривають масові перевірки
Роботу портів було заблоковано через вилучення документів

На підприємствах, що розташовуються на території дунайських портів Рені та Ізмаїл, правоохоронці проводять масштабне вилучення документів у рамках розслідування справи про формування схем із незаконного вивезення зерна.
Про це Mind повідомили учасники ринку, які протягом доби не могли оформити вантажі у зв’язку з тим, що роботу терміналів було повністю паралізовано. Співрозмовники проводять паралелі із ситуацією навколо Конструкторського бюро «Луч» – виробника ПТРК «Нептун» та «Стугна», чиї ракетні програми опинилися під загрозою зупинки через постійні перевірки Держаудитслужби. «Ніхто не зміг оформитися та відпливти. Усі дивляться, як вилучають документи», – описує вчорашній день на Дунаї один із брокерів. Також є випадки арешту вантажів на причалах.
Нагадаємо, що Дунай після виходу росії із зернової угоди та фактично відновленої блокади Чорного моря залишається основним «вікном» для експорту вітчизняного зерна.
На якій основі проводяться обшуки? Відповідне рішення (ухвалу) прийняв Печерський районний суд тиждень тому за клопотанням старшого слідчого Нацполіції – її текст є у розпорядженні редакції. Розгляд відбувався у закритому режимі.
Суддя погодив проведення вилучення документів та інших носіїв інформації на підприємствах на території ДП «Ренійський...» / «Ізмаїльський морський торговельний порт».
Про які підприємства йдеться? У ухвалі, крім власне юросіб – морських портів, фігурують майже два десятки підприємств – портових терміналів. Серед них «Транс-Експо», «Рені-ліс», «Агро-Рені», «Термінал-Дунай», «Морський торговельний порт Усть-Дунайськ», «Вілле-форте» та інші.
Що розслідують правоохоронці? Претензія звучить як «злочинна схема, спрямована на здійснення безпрешкодного експорту сумнівнівними підприємствами». Це формулювання анекдотичне, бо безперешкодний експорт – це та мета, якої прагне вся Україна.
Що саме вилучається?
- Договори перевалки;
- договори експедиторських послуг;
- листи клієнтів про прийом зернових;
- журнали реєстрації автотранспорту;
- журнали реєстрації товарно-транспортних накладних;
- доручення на відвантаження та навантаження;
- складські квитанції;
- інші документи.
Яка офіційна причина розслідування? Боротьба з «кешем» і використання експортних операцій для переведення коштів у готівку.
Як трактують те, що відбувається, учасники ринку? Як перерозподіл потоків та боротьбу всередині самих правоохоронців між «тими, хто кришує» та «охочими кришувати».
Які підозри реально можна пред'явити – за бажання – компаніям? Слабкі місця операторів, які були змушені організовувати свою діяльність буквально «на вчора» – це (можлива) відсутність статусу портового оператора, офіційні межі ділянок у (не)відповідності до Кадастру, а також порушення в оформленні документів.