Мобілізація і військовий облік: повноваження та обов’язки органів місцевого самоврядування
U-LEAD з Європою

Мобілізація і військовий облік: повноваження та обов’язки органів місцевого самоврядування

Експерти Програми «U-LEAD з Європою» деталізували порядок дій для ОМС

Мобілізація і військовий облік: повноваження та обов’язки органів місцевого самоврядування

Обов’язки, повноваження та відповідальність органів місцевого самоврядування у виконанні мобілізаційних заходів і веденні військового обліку роз’яснили радники U-LEAD Тетяна Філатова та Андрій Дишлюк у рамках інформаційної сесії «Роль ОМС у процесах мобілізації та військового обліку».

Як організувати оповіщення та призов

Один із ключових обов’язків ОМС під час мобілізації – забезпечення організації оповіщення та призову громадян. Цей обов’язок покладається на ОМС згідно з Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.24 №560.

Забезпечення організації оповіщення та призову в частині повноважень виконавчих органів сільських, селищних міських рад передбачає:

  • отримання розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
  • видання акту про проведення оповіщення;
  • доведення що відома підприємств та установ, а також населення розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
  • оповіщення резервістів і військовозобов’язаних за адресою місця проживання або адресою задекларованого / зареєстрованого місця проживання, шляхом вручення повісток під їх особистий підпис;
  • повідомлення про результати оповіщення та відмову від отримання повісток, інформування про прибулих ВПО;
  • забезпечення прибуття резервістів і військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від дільниць оповіщення до пунктів збору.

Модераторка інформаційної сесії, радниця з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD на Луганщині Тетяна Філатова наголосила, що представники виконавчих органів ОМС можуть бути включені до складу груп оповіщення розпорядженням рай- чи міськдержадміністрації або військової адміністрації на підставі розпорядчого акту виконавчого комітету місцевої ради. Заходи з оповіщення представник ОМС має здійснювати в супроводі поліцейського.

Згідно з Постановою КМУ від 16.05.24 №560, окрім представників ТЦК повістки вручає уповноважена особа, у томі числі зі складу групи оповіщення. Уповноважена на вручення повісток особа має бути призначена наказом керівника та мати посвідчення. Повістки вручають цілодобово за адресою місця проживання / реєстрації в межах громади.

Експерти U-LEAD зазначили, що для здійснення повноважень ОМС у сфері мобілізаційної та оборонної роботи утворюється мобілізаційний підрозділ відповідно до норм Типового положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №587 від 27.04.2006.

Військовий облік і відповідальність за порушення

Ще однією важливою сферою роботи ОМС, яка зараз викликає чимало запитань, є ведення військового обліку. Власне органи місцевого самоврядування згідно зі ст. 33 Закону України «Про військовий обов'язок та військову службу» разом з іншими державними органами забезпечують функціонування системи військового обліку.

Конкретизує обов’язки ОМС щодо військового обліку Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року №1487. У ній ідеться про ведення виконавчими органами сільських, селищних, міських рад персонально-первинного обліку призовників, військовозобов’язаних, резервістів.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, згідно з цією постановою, забезпечують:

  • ведення персонально-первинного обліку в разі відсутності ТЦК та СП;
  • взяття на персонально-первинний військовий облік громадян, які прибули на нове місце проживання;
  • виключення з персонально-первинного військового обліку громадян під час їх вибуття;
  • виявлення осіб, які проживають, і не перебувають у них на персонально-первинному військовому обліку;
  • здійснення звіряння не рідше одного разу на рік облікових даних карток первинного обліку призовників.

Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян і розширює можливості громад. З цією метою Програма реалізовує велику низку навчальних заходів, які посилюють спроможності територіальних громад у різноманітних сферах.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло