Місцеві бюджети щорічно недоотримують понад 8,5 млрд грн від податку на майно. Як скоротити цю нестачу
Податковий розрив складається з чинників політичного, адміністративного та поведінкового спектру

«Від дифузії ставки податку на нерухоме майно місцеві бюджети недоотримали 8,6 млрд грн у цифрах 2021 року. Станом на зараз ситуація не особливо міняється», – повідомив Костянтин Швабій, експерт GROWFORD Institute під час виступу на Форумі «Фінансова стійкість та економічний розвиток громад».
Виступ, у якому він розповідав, як збільшити податкові надходження місцевих бюджетів, базувався на результатах дослідження інституту та Програми «U-LEAD з Європою» щодо визначення розмірів недоотриманих місцевими бюджетами коштів – через прогалини в законодавстві, недоліки адміністрування та відсутність інформації в майнових реєстрах.

«Інтегральним показником, скільки саме недоотримують громади по Україні, і який дозволяє говорити про кількісні показники, є «податковий розрив», tax gap. Він вираховується як різниця між потенційними податковими надходженнями та фактичними», – повідомив експерт.

У 2021 році недоотримані кошти від оподаткування становили 8,6 млрд грн, йдеться в висновках дослідників.
Іншим інсайтом дослідження стала потреба громад у самостійному розв'язанні питання про надання чи ненадання пільги з податку на нерухоме майно (для фізичних осіб – на 60 кв. м для квартири та 120 кв. м для будинків). Особливо увагу приділяли нормі про незастосування пільги для фізосіб, що використовують об’єкт оподаткування для ведення підприємницької діяльності – вони не лише мають сплатити повний податок на майно, а й податки, пов’язані із своїм бізнесом.
Як зменшити податковий розрив?

Найочевиднішим рішенням є законодавче врегулювання оподаткування майна. Одним із ключових – часткова передача права адміністрування податку на майно органам місцевого самоврядування. За цим може слідувати інформаційна кампанія, направлена на власників майна, з акцентом на те, що їхні чесно та в повному обсязі сплачені податки наповнюють бюджет громади.
* Дослідження проводилося за даними 2021 року, що дозволило охопити майже всю територію України, за виключенням Донеччини, Луганщини та Криму, тому цифри дещо застарілі – проте порядок незмінний.
Нагадаємо: Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС і його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією – для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян і розширює можливості громад. З цією метою Програма реалізує велику низку навчальних заходів, які посилюють спроможності територіальних громад у різноманітних сферах.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].