росія купила значну частину кораблів свого «тіньового» флоту в західних країн – розслідування
Судновласники допомогли росії створити тіньовий флот із понад 600 танкерів, який, за оцінкою КШЕ, перевозить близько 70% її нафти

Західні судноплавні компанії з вигодою віддають не потрібні їм старі танкери росії, а вона формує з них так званий «тіньовий» флот для перевезення своєї нафти в обхід західних санкцій.
Щонайменше 230 таких суден, багато з яких збиралися передати на металобрухт, було продано за останні три роки війни.
Сукупні продажі склали понад $6 млрд, показало розслідування, проведене нідерландським проектом Follow the Money за участю ЗМІ дев'яти країн та Київської школи економіки (КШЕ), передає The Moscow Times.
Німецькі, британські, норвезькі, бельгійські і, перш за все, грецькі судна, перереєстровані потім в Індії, Гонконгу, В'єтнамі, на Сейшелах, склали понад третину тіньового флоту росії, який допомагає путіну продовжувати продавати нафту і заробляти гроші на війну проти України, йдеться в розслідуванні.
Судновласники 21 із 35 країн, що ввели санкції проти росії, поповнили своїми суднами тіньовий флот, отримавши високу плату за свої «старі, іржаві, небезпечні» танкери, зазначає Follow the Money.
Наприклад, компанія Marla Tankers Паріса Кассідокостас-Лаціса, грецького кінопродюсера та спадкоємця родини судновласників (однієї з найбагатших у Греції), восени 2024 року продала два 15-річні танкери за $84 млн.
Через 6 років вона придбала їх лише за $50 млн.
Новий власник, компанія Phuong Dong Petrol Transportation із Ханою, столиці В'єтнаму, зареєструвала їх під прапорами Мальти та Панами. На той час вона вже мала щонайменше одне судно, яке займалося перевезенням російської нафти в обхід санкцій. Менш ніж за місяць два куплені танкери до нього приєдналися, вирушивши в Усть-Лугу на Балтиці, де кожен із них прийняв на борт вантаж нафти вартістю близько $50 млн.
Після того, як Євросоюз наприкінці 2022 року ввів ембарго на імпорт російської нафти та нафтопродуктів і разом з іншими західними країнами встановив цінову стелю для неї на рівні $60 за барель, ціни на старі танкери, які можна було б використати для обходу санкцій, злетіли вгору, пише The Guardian.
Аналітик спеціалізованого видання Lloyd's List пояснив розслідувачам:
«Багато європейських судновласників мали старі танкери, за які, на їхню думку, не можна було отримати хорошу ціну. Але раптово їхня вартість подвоїлася, і вони кинулися їх продавати».
Судновласники допомогли росії створити тіньовий флот із понад 600 танкерів, який, за оцінкою КШЕ, перевозить близько 70% її нафти.
Бельгійська CMB.Tech продала п'ять танкерів, які почали возити російську нафту в 2022 – на початку 2023 року, за $135 млн, тобто по $27 млн за судно. Це приблизно відповідає середній ціні, за яку призначені на металобрухт танкери, виявлені Follow the Money, передавалися до тіньового флоту.
«Ми не знаємо, що відбувається з суднами після продажу, і знати це не входить до наших обов'язків, – сказала представник CMB.Tech Катрієн Хеннін. – Кому покупець перепродає судно, як він ним управляє – легально чи нелегально, – це не в нашій компетенції».
За підрахунками розслідувачів, судновласники з Греції продали найбільше танкерів, які потім перевозили російську нафту – 127; британські компанії продали 22 судна, німецькі – 11, норвезькі – вісім.
Бекграунд. Як повідомлялося, Китай та Індія припинили закупівлю російської нафти після санкцій проти тіньового флоту рф. На зміну російської азійські країни закуповують нафту з Казахстану.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].