«Дарниця» призупинила виробництво через конфлікт з аптеками: у центрі суперечки – маркетингові платежі
Фармкомпанія скоротила випуск і продажі після конфлікту з аптечними мережами, а чиновники й експерти називають маркетингові платежі ключовою причиною подорожчання ліків

Фармацевтична компанія «Дарниця» виступила з ініціативою відмовитися від практики маркетингових платежів, які аптеки стягували з виробників за розміщення продукції та просування в мережах. Така модель багато років була звичною на ринку, однак у «Дарниці» заявили, що ці витрати несправедливі та врешті перекладаються на кінцевого споживача.
Про це повідомляє агентство Економічна правда.
За словами аналітиків, після цього аптечні мережі почали чинити тиск на компанію: ускладнили доступ її продукції на полиці та створюють перепони в дистрибуції. У «Дарниці» розцінюють це як спробу зберегти стару систему фінансових надбавок, яка забезпечувала додатковий дохід аптекам.
Водночас у компанії наголошують, що відмова від маркетингових зборів дозволить зробити ліки доступнішими для пацієнтів і знизить непрозорий фінансовий тиск на фармвиробників.
Після загострення конфлікту з найбільшими аптечними мережами «Дарниця» вимушено зменшила виробництво лікарських засобів.
За даними агентства, у 2024 році частка «Дарниці» на ринку становила близько 15% в обсязі продажів та 5% у грошовому вимірі. Після початку протистояння показники впали до 10% і 3% відповідно. У березні 2025 року виробництво зупиняли на три тижні, з червня – на довший період. Продажі компанії скоротилися на 30–50%.
Завдяки забороні маркетингових договорів компанія зекономила близько 151 млн грн на місяць, однак зі 100 популярних препаратів знизила ціни лише на 20. На їх здешевлення пішло 73,7 млн грн, тоді як решта економії не була передана споживачам.
Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко назвав агресивний маркетинг необ’єктивною причиною подорожчання ліків. За його словами, навіть дешеві препарати стають дорогими після включення витрат на просування, а пацієнтам часто пропонують ті засоби, де платежі аптекам вищі.
Дмитро Шерембей, голова найбільшої пацієнтської організації України, також неодноразово наголошував, що маркетингові платежі штучно підвищують ціни та ускладнюють доступ до ліків для пацієнтів.
Ще у 2019 році нардеп Михайло Радуцький заявляв, що великі аптечні мережі диктують виробникам умови, вимагаючи 15–20% за розміщення препарату. Він наголошував, що у країнах ЄС діють інші правила: аптеки можуть відкривати лише фармацевти, і одна особа має право володіти обмеженою кількістю аптек.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].