Аграрії та бізнес б’ють на сполох: підвищення тарифів Укрзалізниці може зупинити виробництво та підірвати експорт
Підвищення тарифів УЗ без реформи тарифікації загрожує зупинкою підприємств, падінням експорту та новим фінансовим тягарем для аграріїв і ключових галузей
Українська економіка, яка працює в умовах повномасштабної війни, опинилася перед новим викликом – наміром Укрзалізниці підвищити тарифи на вантажні перевезення. Проти такого кроку виступають бізнес, аграрії та Міністерство економіки, яке наголошує: нинішній підхід є несправедливим і може завдати шкоди ключовим галузям.
Про це йдеться на сайті всеукраїнської аграрної ради.
У Мінекономіки зазначили, що загальне підвищення тарифів – нерівномірний удар по галузях.
Міністр економіки Олексій Соболєв вважає, що підвищення тарифів УЗ – вимушена, але небезпечна ініціатива. За його словами, державі доводиться дотувати залізницю через падіння вантажопотоку після російської агресії, однак «загальне підняття цін» без оновлення застарілого Збірника тарифів (який не переглядали з 2009 року) лише поглибить дисбаланс.
Соболєв заявив, що чинна система тарифікації ставить різні галузі в нерівні умови. Наприклад, для аграрного сектору й гірничо-металургійного комплексу підвищення ставок означатиме додаткові витрати до 600 грн на тонні – удвічі більше, ніж для інших. Такий тиск може призвести до зупинки окремих підприємств, особливо тих, які вже потерпають від дефіциту та високої вартості електроенергії.
«Якщо після підвищення тарифів вантажі підуть на автошляхи або підприємства зупиняться, УЗ не отримає додаткових доходів. Тоді в цьому немає сенсу», – наголосив міністр.
Водночас аграрії розповіли, що нові тарифи – це удар по конкурентоспроможності експорту.
Аграрний сектор, який забезпечує валютну виручку та продовольчу безпеку країни, попереджає: рішення УЗ може стати критичним. За словами заступника голови Всеукраїнської Аграрної Ради Дениса Марчука, уже з 1 січня 2026 року тарифи планують підняти на 27%, а ще через пів року – на 11%.
«Аграрна продукція вже є найдорожчою у перевезенні залізницею, тоді як низка інших галузей фактично дотується державою. Додаткове навантаження становитиме понад $200 млн щороку», – наголосив Марчук.
На тлі уповільнення експорту через бойові дії та ударів по портам, будь-яке здорожчання логістики лише погіршить ситуацію. Україна вже відстає від минулорічних обсягів експорту на 6 млн тонн. За таких умов підвищення тарифів може зменшити рентабельність агровиробництва, обмежити можливості для експорту та підірвати валютну стабільність країни.
Чому рішення УЗ викликає спротив:
- тарифи застарілі та несправедливі: один і той самий відсоток підвищення дає різні наслідки для різних галузей;
- загальне зростання такс без реформи призведе до відтоку вантажів на автошляхи, що позбавить УЗ доходів та збільшить навантаження на дороги;
- є ризик зупинки виробництв, особливо в ГМК та агросекторі, які працюють на межі через високу вартість енергії та логістики;
- експорт втратить конкурентоспроможність, що напряму вплине на надходження валюти до бюджету;
- фінансове навантаження перекинеться на державу, яка й так вимушена дотувати УЗ.
Позиція бізнесу та держави: потрібен не стрибок тарифів, а реформа.
Мінекономіки, аграрні асоціації сходяться в одному: перед тим як підвищувати тарифи, необхідно оновити Збірник тарифів і встановити справедливий перерозподіл витрат між галузями, щоб жодна з них не несла надмірного тягаря.
ВАР уже звернулася до Прем’єр-міністра з вимогою втрутитися й не допустити рішень, які зруйнують експортні можливості країни.
Умови війни вимагають швидких рішень, але ці рішення мають бути зваженими. Підвищення тарифів без реформи тарифікації здатне не покращити, а погіршити фінансовий стан «Укрзалізниці», водночас зупинивши виробництво та зменшивши обсяги вантажних перевезень.
УЗ є критично важливою для оборони та економіки. Тому її тарифна політика, за словами аналітиків, має бути не просто збалансованою – вона має захищати, а не руйнувати українську економіку.
Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що Укрзалізниця очікує падіння вантажоперевезень на 7% за підсумками 2025 року. Загальні обсяги перевезень вантажів з 2021 до 2025 року скоротилися майже на половину – з 315 млн тонн до 160 млн тонн.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].














