Виконавча служба: що здобули?

Виконавча служба: що здобули?

Головні виклики реформи системи виконання судових рішень та підсумки роботи служби за півроку

Этот материал также доступен на русском языке
Виконавча служба: що здобули?
Фото: Shutterstock

Минув рік відтоді, як парламент проголосував, а президент підписав закони «Про виконавче провадження» та «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів». І через два місяці буде рік, як закон набрав чинності.

На поверхні знаходиться та частина реформи, що стосується впровадження інституту приватних виконавців. Про це найбільше говорять сьогодні. І я анітрохи не хочу применшити досягнення Міністерства юстиції у цьому плані. Але що залишається за завісою, так це робота над підвищенням ефективності Державної виконавчої служби.

Варто нагадати, що після підписання законів президентом Кабінет міністрів своєю постановою №643 затвердив Порядок виплати винагород державним виконавцям та їхні розміри, а також розмір основної винагороди державного виконавця. Постанова набула чинності разом із законом.

Таким чином, восени виповнитися рік, як реформа працює в частині підвищення мотивації державних виконавців. Нижче – підсумки роботи Державної виконавчої служби за перше півріччя 2017 року і порівняння з першим півріччям 2016 року (коли реформа ще не відбулася).

Відділів ДВС стало менше на один. Було 669 – стало 668. Скоротилася і кількість виконавців. Було 5822, а в 2017-му, коли виконавців уже почали мотивувати, – 5812. Мінус 1,2% виконавців.

А ось виконавчих документів надійшло на виконання менше майже на 40%! Тобто виконавців стало менше на 1,2%, а справ до них надійшло на 40% менше. На 14,7% скоротилася кількість документів, що підлягали виконанню у півріччі. На 14,4% скоротилося місячне навантаження на одного виконавця. Здавалося б – бери та демонструй ефективність. Але чомусь частка фактично виконаних документів у загальній кількості, що підлягає виконанню, не виросла. А навпаки, упала. Було 13,3, стало 12,7.

А кількість виконаних документів скоротилося на 88 000, або майже на 19%. Дивимося далі. І найцікавіше – можливо, ми побачимо збільшення стягнутих сум?

Загальна сума, що підлягає виконанню, збільшилася на 5%, і в першому півріччі 2017 року склала 590 млрд 149 млн 399 тис. грн.

Задля справедливості слід сказати, що динаміка завершених виконавчих документів у розрізі сум покращилася. У першому півріччі 2017 року було завершено 24,5% проти 23,5% минулого року. На 1% більше.

Але є інший показник, куди більш показовий, аніж завершені виробництва. Це завершення провадження з причини фактичного повного виконання, у грошовому вимірі.

У першому півріччі 2016 року частка виробництв, завершених через фактичне повне виконання, була 1,1%. У 2017-му цей показник зберігся. Було завершено через повне виконання лише 1,1% документів, у грошовому вимірі.

Щодо стягнутих сум, то тут показник погіршився. Минулого року за півріччя частка стягнутого склала 1,4%. Цього – 1,3%.

Перші приватні виконавці отримали на руки свідоцтва. Вони готують офіси, чекають перевірки, навчання в НАІС, і коли вони побачать себе в реєстрі приватних виконавців – почнеться нова ера виконання рішень в Україні.

Чи побачимо ми зростання показників ефективності системи виконання судових рішень, і яким буде це зростання?

Ми маємо нову професію. Від успіху цієї професії залежатиме, будуть виконані судові рішення чи ні. Біля двох третин приватних виконавців сьогодні – це екс-співробітники Державної виконавчої служби. Тієї самої, що демонструє озвучені вище показники антиефективності.

Наведені вище цифри можна вважати викликом: чи зможе нова професія стати успішною зі старими кадрами? Відповідь та відповідальність – на Міністерстві юстиції.

І тут саме час звернутися до юридичної спільноти – не співробітників виконавчої служби. Дерзайте. Сьогодні від вашої залученості в цю реформу буде залежати дуже багато. Реформа заради реформи Україні не потрібна – потрібна реформа заради результату, за який буде не соромно.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло