Чи вбили смарт-годинники український годинниковий ринок

Чи вбили смарт-годинники український годинниковий ринок

І хто виграє поєдинок між традиціями та інноваціями

Этот текст также доступен на русском

Експансія нових технологій відчутно позначилася на всіх без винятку ринках. Не оминула вона й годинникарів – хронометри з категорії «смарт» привернули до себе неабияку увагу, змістивши акценти споживацьких уподобань. Водночас класичні годинники не згодні капітулювати перед інноваційними розробками і маркетинговими трендами. Інна Бачуріна, арт-директор та співвласник інтернет-платформи Rechi.Ua, відслідкувала шлях еволюції годинникового ринку в аспекті e-commerce: від переконання дистриб’юторів люксових марок, що «такі годинники ніколи не купуватимуть в інтернеті», яке спостерігалося у 2010 році, до наявності своїх власних e-commerce проектів у абсолютно всіх імпортерів сьогодні.

До 2013 року годинниковий ринок в Україні активно розвивався, дистриб’ютори нарощували свої портфелі брендів, збільшувалась кількість магазинів. На шокові соціально-економічні події 2014 року реакція була дуже неоднорідною: деякі імпортери при найменших коливаннях курсу одразу ж індексували ціни, інші рітейлери активно розпродавали залишки за старими гривневими цінами. Аудиторія ще за інерцією купувала улюблені бренди, але скоріше через бажання зберегти наявні гривні від знецінення.

У 2015 році ринок досить помітно просів. І тоді ж почався активний ріст нового продукту – розумних годинників. На діаграмі нижче наведена динаміка пошукових запитів у Google по Україні порівняно з аналогічним періодом попереднього року*. Як бачимо, по всіх класичних запитах на кшталт «наручные часы"** або «мужские часы» у 2015 році був спад у середньому на 20%. І тільки запити, що характеризують новий продукт – смарт-годинники, зросли більш ніж удвічі.

Динаміка пошукових запитів у Google по Україні
порівняно з аналогічним періодом попереднього року, %

Чи вбили смарт-годинники український годинниковий ринок

*Щоб надати максимально актуальні дані, доводиться порівнювати тільки перші півріччя, оскільки порівняння середньомісячних значень за шість місяців 2017 року з середньомісячними значеннями усього 2016 року некоректно через сезонний пік у листопаді–грудні.

**Для аналізу використовувались запити російською мовою, оскільки їх частотність значно перевищує аналогічні запити українською мовою. Тут і далі правопис збережено.

У 2016 році кількість запитів «смарт часы» виросла ще вп'ятеро, а запити, пов'язані з класичними годинниками, ледь відновили значення 2014 року. У 2017 році динаміка схожа, тільки зростання запитів розумних годинників було не настільки вражаючим. У результаті за період 2014–2017 років частота запиту «смарт часы» зросла с 590 до 22000 на місяць, тоді як, наприклад, «часы мужские» шукають у рази рідше (при тому що це досить широкий запит, який включає в себе усі цінові сегменти і усі бренди).

На перший погляд досить очевидним здається висновок про те, що, як і прогнозували спеціалісти в усьому світі, класичні часові марки програли новому продукту. Однак не все так просто, і незважаючи на те, що і класичні, і смарт-годинники конкурують за одне місце на зап’ясті клієнта, правильно буде сказати, що це два абсолютні різні продукти, які не обов’язкового взаємозамінні.

У цих двох продуктів різні етапі життєвого циклу, різне відношення споживача, а часто і сам споживач різний.

Смарт-годинники – модний та бажаний новий гаджет, а класичні годинники – звичний аксесуар.

Першим показником того, що смарт-годинники не замінили класичні, є значне збільшення продажу ремінців для годинників. На діаграмі видно стабільно позитивний приріст від року до року в Rechi.Ua, аналогічну тенденцію спостерігають у себе й інші рітейлери.

Динаміка продажів ремінців для годинників у Rechi.Ua (у штуках) порівняно з попереднім роком, %

Чи вбили смарт-годинники український годинниковий ринок

Ремінець – перше, що зношується в годинниках. Він по суті годинником не є. Але в період активного економічного зростання при зносі ремінця клієнт міг дозволити собі купити новий годинник. Сьогодні ж годинники, не будучи ані предметом першої необхідності, ані ультрамодним гаджетом, знаходяться наприкінці списку покупок. Тому споживачі досить раціонально роблять вибір на користь заміни ремінця.

Факторами, що свідчать про зменшення зацікавленності споживачів класичними годинниками як продукту, є те, що:

  1. Порівняно з 2014 роком сьогодні відвідувачі Rechi.Ua на 35% рідше з інших категорій переходять у розділ годинників.

  2. Клікабельність банерів з годинниками на зовнішніх майданчиках зменшилась на 27% і в середньому втроє нижча за аналогічний показник для наших рекламних матеріалів стосовно взуття, сумок або прикрас.

Важливо враховувати і те, що смарт-годинники охоплюють не всі сегменти годинникового ринку. Вони присутні в нижньому на середньому цінових сегментах, але в преміальному та люксовому з класичними годинниковими марками вони не конкурують просто через відсутність цікавої пропозиції. Хоча якоюсь мірою поява смарт-годинників вплинула і на продаж високих марок в Україні. Ряд корупційних скандалів, активні публікації на тему вартості годинників наших депутатів змінили тренди серед наших громадських діячів. Якщо раніше багато хто прагнув до показного багатства і статусу, які дуже легко продемонструвати платиновими Breguet з турбійоном, то сьогодні в моді демократичні марки і помірність. І смарт-годинники на зап'ясті (сучасні, модні та при цьому недорогі) як би протиставляють їх власника сукупному образу корупціонера з минулого. Якщо ж розглядати цих громадських діячів як рольові моделі або лідерів думок, то, безумовно, це впливає на ринкові тренди.

Поступово втрачаючи частину своїх минулих атракторів для споживача (статусність, престиж, стиль), класичні годинники не набувають нових. Оскільки це не особливо функціональний аксесуар, без нього дуже легко обійтися або замінити його гаджетом (смарт-годинниками або фітнес-трекером), то для нього необхідно знайти і презентувати нові цінності. І не тільки щоб зберегти вже лояльних споживачів, але і щоб потрапити на зап'ястя поколінь Y і Z.

Не найкращим чином позначається на інтересі до класичних годинників і маркетингова активність дистриб'юторів, яка сьогодні звелася виключно до цінових акцій. Коли споживач бачить регулярні –50% на високі марки, це з часом знижує їхню цінність.

І якщо швейцарці усвідомлюють загрозу з боку смарт-годинників і намагаються у своїх маркетингових стратегіях відокремити ринок від нового продукту, то українські годинникові дистриб'ютори поводяться так, ніби ніяких смарт годинників не існує. І якщо європейський споживач може купити і улюблену швейцарську марку, і Apple Watch, то українцю через економічні обмеження доведеться обирати. І сьогодні частотність запиту «Apple Watch» у Google втричі перевищує кількість запитів на найпопулярніший в уанеті годинниковий бренд – Casio.

Це великий маркетинговий виклик для дистриб'юторів – пояснити аудиторії, чому треба залишитися вірними улюбленим годинниковим брендам. Так, швейцарські H.Moser виключно з метою легкого тролінгу випустили копію Apple Watch, у золотому корпусі з механічним калібром всередині, за $27 000.

Однак з ряду причин українські годинникові дистриб'ютори кожен окремо не готові вкладати кошти в маркетинг вже не своїх брендів, а класичних годинників як продукту. Також, незважаючи на досить дружні відносини між гравцями ринку, об'єднуватися заради такого складного завдання вони теж поки не готові.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло