З чистого аркуша: як оцінити вартість свого бізнесу

З чистого аркуша: як оцінити вартість свого бізнесу

Чотири найефективніші методи визначення ціни

Этот текст также доступен на русском
З чистого аркуша: як оцінити вартість свого бізнесу
Фото: shutterstock

У ХХІ столітті починати бізнес з чистого аркуша – справа досить ризикована і копітка. Важко виносити ідею і зробити з неї прибуткову справу. У деяких випадках простіше і швидше купити вже працюючу компанію. Але це не так легко, як здається на перший погляд. Почасти виникає конфлікт інтересів, для вирішення якого потрібна методика оцінки вартості наявного бізнесу. Вона має бути досить простою і зрозумілою та водночас влаштовувати як покупця, так і продавця.

Сьогодні понад 50% підприємств малого сегмента змінюють своїх власників у період перших трьох років існування. Оцінка ускладнюється тим, що думка власника організації при продажу суб'єктивна. На жаль, не існує найкращого методу оцінки вартості бізнесу. Є безліч різних підходів до вирішення даної проблеми. Те, який метод буде використаний зацікавленими сторонами в конкретній ситуації, залежить від учасників угоди. З проханням допомогти розібратися у цьому питанні Mind звернувся до CEO «Висоцький Консалтинг Київ» Катерини Балановської.

Для початку треба зрозуміти, що потрібно покупцеві. Частина людей купують готовий бізнес для повторного продажу. Але зазвичай покупка здійснюється з метою ведення справ і отримання прибутку. Тому слід звернути увагу на грошові потоки підприємства – вони повинні бути стабільними. Це послужить гарантією прибутковості компанії, що продається.

Основним критерієм для оцінки вважається перспективність бізнесу. Тут враховується привабливість сфери діяльності, шляхи розвитку, кваліфікація персоналу, наявність постійних клієнтів і багато іншого. Якщо витрати на створення бізнесу з нуля збігатимуться з вартістю компанії при продажу, привабливість буде знижена. Тому треба розрахувати ціну так, щоб придбання готового бізнесу було дешевше на 15–20%.

Для покупця важливо знати, які можуть бути ризики входження в галузь. Крім того, їх необхідно розрахувати. За відсутності цього пункту виникає невизначеність. Продати такий бізнес буде непросто.

Власнику потрібно зрозуміти, як оцінити бізнес. Щоб розрахувати вартість організації, слід здійснити попередню перевірку. Вона допоможе у визначенні методу розрахунку вартості. Як правило, проводяться такі процедури перевірки:

  • перевірка правильності й обґрунтованості документації;
  • наявність ліцензій та сертифікатів;
  • інвентаризація майна;
  • інвентаризація заборгованостей;
  • опис залишків готової продукції.

Спробуємо показати можливі методи оцінки бізнесу, що допоможуть обрати варіант, який найбільше підходить для кожної конкретної ситуації.

Щоб розрахувати цінність готової організації при продажу, необхідно користуватися ефективними методами визначення ціни. При цьому всі представлені прийоми можна комбінувати.

Оцінка на основі активів – очевидно, є найпростішим методом. Весь бізнес складається із сукупності активів. Оцінюємо кожен актив окремо, а потім підсумовуємо їх вартість. Враховується майно підприємства і його зношеність. З цього складається ціна готової організації. Метод підходить для оцінки простих бізнесів, оскільки оцінити за допомогою цього методу інтелектуальну власність досить складно. Крім того, можуть виникнути труднощі з оцінкою ефективності використання активів. Наприклад, бізнес містить багато активів, і вартість його висока. Однак при цьому прибутковість самих активів може бути вкрай низькою. Тому такий метод підходить, якщо планувати продати придбаний бізнес частинами. На Заході це досить поширений вид бізнесу.

Метод заміщення та аналізу полягає в наступному. Потрібно розрахувати, скільки коштуватиме заснувати такого роду підприємство з нуля. Потім порівняти його з вартістю аналогічної організації. При цьому продавець повинен надати знижку, щоб покупка була вигідною. Даний метод може використовуватися для капіталомістких підприємств.

Розрахувати ціну за аналогом можна, виходячи з вартості підприємств у тій самій галузі. Таким чином встановлюється орієнтир, у межах якого можна незначно завищувати або занижувати ціну.

Прогнозування грошового потоку – найбільш конкретний і складний прийом оцінки. Розрахувати вартість готової компанії таким методом можна, виходячи з точки беззбитковості, терміну окупності та фінансового прогнозування. Тут також використовується метод сценаріїв. Потрібно порівняти оптимістичний прогноз з консервативним. У результаті підприємство коштуватиме при продажу стільки, скільки прибутку воно принесе в подальшому з урахуванням дисконтування.

Отже, розрахувати і оцінити вартість готового бізнесу для продажу неважко. Правильно розрахувавши ціну, можна ефективно продати свою компанію в найкоротші терміни. Вибір методу оцінки бізнесу безпосередньо залежить від цілей, задля яких вона проводиться. А для цілей управління вартістю компанії можуть використовуватися декілька методів оцінки, і, відповідно, декілька показників вартості. Ці показники не підлягають інтегруванню, вони аналізуються окремо, порівнюються між собою і служать для прийняття різних управлінських рішень.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло