Що дозволив закон про електронні ключі

Що дозволив закон про електронні ключі

Хто і як може скористатися новими можливостями

Этот материал также доступен на русском языке
Що дозволив закон про електронні ключі
Фото pixabay.com

5 жовтня Верховна Рада України прийняла закон «Про електронні довірчі послуги», що, на думку його авторів, стане революційним для українського суспільства та ще на один крок наблизить Україну до євростандартів. Протягом усіх читань законопроект був оповитий гаслами «геть бюрократію» та «ні корупції». Прем'єр Володимир Гройсман навіть заявив, що ухвалення цього документу надасть можливість залучити до 500 000 нових клієнтів для бізнесу та принести українській економіці до 24 млрд євро додаткових надходжень.

Чи насправді закон настільки революційний? Віктор Данилов, юрист компанії ICF Legal Service, пропонує розглянути документ крізь призму тих переваг, які він несе для суспільства та бізнесу.

Сам Закон переповнений зовсім незрозумілих термінів, таких як «сертифікат відкритого ключа», «удосконалена електронна печатка» та «електронна позначка часу». Якщо ж закрити очі на всі ці технічні тонкощі та юридичні формальності, то на практиці все куди простіше.

Закон повторює основні положення Регламенту ЄС 1999/93/ЄС, а відповідно – направлений на долучення України до цифрової екосистеми Європейського Союзу. Це створює перспективи для українських громадян в подальшому отримувати публічні послуги не лише в Україні, а й на території всього ЄС.

Обсяг отримуваних послуг залежатиме від типу електронного підпису. При самостійній реєстрації їм можна буде засвідчувати контракти та гарантувати контрагенту особистий характер підпису. При реєстрації кваліфікованого підпису/печатки в акредитованому державою центрі (в тому числі й іноземному) підписані документи будуть мати беззаперечну юридичну силу для державних органів та суду. Такий підпис відкриє доступ до цілої низки можливостей.

Можливості для суспільства

Закон безсумнівно сприяє переведенню всіх публічних послуг в режимі онлайн. Тобто, він сприяє зменшенню контактів населення з чиновниками, а відповідно направлений на зменшення рівня бюрократії та корупції.

Цікаво, що публічні послуги зможуть бути отримані досить легко та швидко, оскільки процес реєстрації на державних порталах не буде займати більше часу, ніж при використанні баннеру «Зареєструватись через Facebook».

З дозволу користувача, державні органи зможуть отримати персональну інформацію від банку, де в особи відкритий рахунок (BankID) або навіть з SIM-картки – за допомогою смартфону (Mobile ID).

Представники уряду запевнили, що до кінця 2017 року абоненти отримають змогу замінити свої SIM-картки на нові, що міститимуть цифровий підпис, ідентифікаційний код та паспортні дані.

На сьогоднішній день оператори зв’язку ведуть переговори з представниками Львівської мерії щодо впровадження пілотного проекту. У разі його реалізації, абоненти оператора зв’язку отримають доступ до особистого кабінету за допомогою номера телефону. Мається на увазі можливість записуватися на прийом, створювати та голосувати за петиції за допомогою смартфону.

З часом ці сервіси відкриють перед користувачем новий вимір життєдіяльності: від оплати товарів до онлайн-запису до державної лікарні, від сплати податків до можливості брати участь в голосуванні за допомогою нових Apple Watch.

Можливості для бізнесу

Прийняття цього закону пожвавить бізнес-процеси в компанії за рахунок стимулювання обігу електронних документів. Це, відповідно, зменшить видатки компанії, пов'язані з пересилкою документів. Пришвидшений строк доставки документів (незалежно від адреси контрагента) стимулюватиме обіг грошових коштів.

Закон цікавий передусім малому та середньому бізнесу, оскільки можна буде легко зареєструвати компанію, направити запит, сплатити податки за допомогою смартфону.

Також він сприятиме зменшенню безпосередньої комунікації з державними органами. Обмін даними з адміністраціями та митницями сусідніх країн відбуватиметься онлайн без необхідності проходження додаткової сертифікації.

Нарешті можна буде з чистою совістю створювати електронні договори, накладні та акти виконаних робіт, скріплювати їх електронним підписом і не боятися, що вони не будуть прийняті. Як нещодавно державні органи втратили право вимагати печатку, так втратять право вимагати і «паперові» документи. Кваліфікований електронний підпис буде прирівнюватися за юридичною силою до підпису директора, скріпленого печаткою компанії.

Очевидно, що закон несе в собі масу переваг. Проте, разом із законодавчою базою необхідно стимулювати розвиток відповідної інфраструктури. Не можна з упевненістю сказати, що електронний підпис одразу отримає широке визнання і буде всіма використовуватися. Ще певний час люди продовжуватимуть стояти в чергах та втрачати свої приватні ключі.Але тішить вже той факт, що хоча б на законодавчому рівні Україна вже готова зрушити з мертвої точки і адаптуватись до реалій сучасності.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло