facebook.com
mind
Як авіакомпанії підвищують надійність своїх літаків

Як авіакомпанії підвищують надійність своїх літаків

І чому літаки називають найбезпечнішим видом транспорту

Цей матеріал також доступний російською
Як авіакомпанії підвищують надійність своїх літаків
Фото: Shutterstock

Незважаючи на те, що аерофобія – острах польотів – досить відоме і поширене явище, літак по праву вважається найбезпечнішим видом транспорту. Ще у 2013 році видання Business Insider провело дослідження, у ході якого було доведено, що в середньому пасажир може провести 123 000 років на борту літака, так і не потрапив у катастрофу. Багато в чому це пояснюється тим, що технічному стану літаків приділяється пильна увага – перед кожним вильотом літаки обов'язково ретельно перевіряються, не кажучи вже про планові техогляди. Розібратися, як саме забезпечують безпеку польотів авіакомпанії, і які методи на сьогодні вважаються найбільш ефективними, Mind допоміг керівник проекту Smart-EAM IT-Enterprise Кирило Костанецький.

Скільки коштує обслуговування літаків? Зрозуміло, це досить дорого. Наприклад, ТО для Boeing 767, що налітав 1000 годин, обійдеться компанії у $1,4 млн. Проте жодна компанія у світі не ризикне економити на обслуговуванні, адже наслідки через поломку навіть найменшої деталі можуть бути трагічними. Більшість компаній сьогодні все ще використовують стратегію планових ремонтів, вважаючи, що планова заміна ключових вузлів забезпечить безпеку повітряного судна найкращим чином. Однак насправді між кількістю вкладених грошей і надійністю обслуговування немає прямої залежності. Навіть більше, надмірно покладаючись на стратегію планових ремонтів, компанії не знижують, а лише збільшують ймовірність поломки.

Українське авіапідприємство «Антонов» віднедавна також намагається вирішити це питання, щоб збільшити надійність своїх літаків і по змозі – знизити вартість їхнього обслуговування. До того ж, якщо в разі комерційних пасажирських авіакомпаній йдеться про обслуговування широко поширених серійних літаків, то «Антонов» працює з величезними і унікальними машинами, що ускладнює процес у багато разів.

Які є особливості та недоліки планово-попереджувальних робіт? Стратегія ППР ґрунтується на терміні служби окремих компонентів. Наприклад, якщо роликовий дворядний підшипник 3680 у середньому виходить з ладу через рік служби, згідно зі стратегією ППР, раз на рік необхідно провести повну заміну таких підшипників. Але насправді далеко не завжди такий підхід може забезпечити надійність, і вже точно не здатний раціоналізувати затрати на обслуговування.

У випадку з тим самим підшипником можливі ситуації, в яких він стане непридатним пізніше, ніж через рік, і в результаті техобслуговування компанія замінить ще робочу деталь, витративши чималу суму – вартість одного такого підшипника складає 350 000 грн. Другий варіант розвитку подій – деталь вийде з ладу раніше, що призведе до зупинки всього механізму. Коли таке відбувається у виробничому обладнанні, компанія втрачає величезні суми на ремонт і упускає прибуток через простоювання обладнання. Так, час простоювання прокатного верстата в середньому коштує 280 000 грн, електродугової печі – 475 000 грн. Одна година простоювання літака в середньому коштує $10 000, але в цьому випадку, крім грошей, на кону можуть бути і людські життя.

Як відбувається обслуговування на підставі надійності? У 60-ті роки минулого століття виникла нова ідея обслуговування літаків, яка згодом отримала назву RCM. Вона знайшла форму завершеної концепції, після того як в 1978 році Том Маттесон, Стенлі Ноулан, Говард Хіп та інші співробітники авіакомпанії United Airlines створили підручник з інноваційного підходу до обслуговування.

Справа у тому, що в 1960-х роках у реактивних літаків був надзвичайно високий показник відмов і поломок, що приводили до катастроф – у наші дні така статистика здалася б лякаючою. Намагаючись підвищити надійність своїх літаків, United Airlines за підтримки Федерального управління цивільної авіації провела ряд експериментів з обслуговуванням літаків. У результаті цих досліджень було встановлено, що планові ремонти не забезпечують належної надійності літаків. І співробітники United Airlines розробили принципово нову стратегію під назвою Reliability-Centered Maintenance (RCM) – обслуговування на підставі надійності. Суть цього підходу полягає в тому, щоб шляхом постійних діагностик і перевірок збирати інформацію про кожен окремий вузол, контролюючи його поточний стан. І ґрунтуючись на цих даних, змінювати запчастини не за планом, а тільки тоді, коли це дійсно необхідно.самолеты

У чому переваги RCM? Такий підхід до обслуговування, по суті, дозволяє говорити про нову філософію – економну та ефективну. Сучасні технології дають можливість шляхом використання різних датчиків і систем діагностики виявляти вади в роботі окремих вузлів і навіть запчастин у режимі онлайн, і таким чином отримувати відомості про необхідність ремонту або заміни окремих компонентів.

Для українського держпідприємства «Антонов» це колосальна економія запчастин і робочих годин, необхідних для обслуговування як виробничої лінії, так і гігантських літаків на зразок Ан-225 «Мрія». Завдяки застосуванню такої стратегії обслуговування підприємство налагодило роботу виробничого комплексу. Це дозволило мінімізувати ризик раптової поломки і зупинки виробництва, що в підсумку збільшило ефективність застосування літаків компанії для вантажоперевезень. За останні два роки вона збільшила свій прибуток вчетверо, випустила новий багатоцільовий вантажний літак Ан-132Д і відмовилася від використання російських комплектуючих у виробництві. Це стало можливим багато в чому завдяки внутрішній оптимізації процесів на підприємстві. А після впровадження нового підходу до обслуговування українське авіабудівне підприємство цілком здатне конкурувати з провідними світовими авіавиробниками.