Бізнес по поличках: як передбачити своє фінансове «завтра»
Рекомендація 5 «покрокових інструкцій» із налагодження та вдосконалення бізнес-процесів від СЕО «Нашого формату»

Історія України склалася так, що понад 70 років громадянам тут не давали створювати і вести власний бізнес. Повністю була закрита можливість, яку мала кожна людина у демократичній країні... Коли на початку 90-х українці нарешті отримали шанс, у них не було адекватних прикладів для наслідування, не було у кого запитати, як створити цивілізовану модель бізнесу. З`явилися дикі капіталісти, які перемагали у грі без правил.
Зараз і досі чітко відчувається, що десятиліть для накопичення потрібного досвіду немає. Треба швидко вчитися, і не лише на власних помилках. Найбільш доступний спосіб отримати ці знання – книжки. У рамках проекту Mind Рейтинг книг з економіки СЕО «Нашого формату» Антон Мартинов поділився враженнями від п'яти книг, які, на його думку, допоможуть кожному підприємцю вдосконалити власну справу.
Факап №1. Незадоволений клієнт
Що почитати: «Скарга – це подарунок. Як зберегти лояльність клієнтів», Джанель Барлоу та Клаус Мьоллер

Сьогодні перемагає тільки чесність. Інформація поширюється зі швидкістю світла, тож надважливо – відповідати тому рівню якості продуктів та сервісу, про який ви заявляєте. А постійно вдосконалюватись допоможуть клієнти, які є безпосередніми споживачами вашого продукту. Вірніше, допоможуть їхні скарги.
«Історії успіху» Безоса, Джобса, Гейтса чи Маска можна сміливо назвати історіями «факапів». Бо перед тим як досягнути нинішнього рівня, вони набили чимало гуль. Тому не слід боятися робити помилки, але завжди треба йти далі, якщо є бажання досягнути чогось серйозного.
Як власні помилки і факапи колег перетворити на плюс до карми компанії, підкажуть Джанель Барлоу та Клаус Мьоллер у книзі «Скарга – це подарунок». Автори переконують, що скарги – це найкращі маркетингові дослідження. Краще, коли клієнт говорить, аніж мовчить або йде байдужий. У книжці детально пояснюються кроки, які потрібно зробити, щоб невдоволений клієнт ставав другом вашої компанії. Головне – не боятися робити помилки і підходити конструктивно до вирішення проблем.
Факап №2. Публічна німота
Що почитати: «Успішні виступи на TED. Рецепти найкращих спікерів», Кріс Андерсон

Вміння представити свій бізнес – ключова компетенція будь-якого підприємця. Це особливо важливо на старті, коли матеріальний ресурс ще невеликий, і головна перевага – це хороша ідея. На цьому етапі треба вміти пояснити її цінність, зацікавити проектом, переконати потенційних партнерів чи співробітників працювати з вами та досягати мети разом. Але якщо у розмові тет-а-тет ви почуваєтесь більш менш спокійно, то робота з аудиторією – абсолютно інша специфіка. Це нелегка задача – не червоніти, не показувати хвилювання, не боятися говорити про себе і свій проект. Для цього й треба почитати книжку Кріса Андерсона – вона підкаже, як ефективно та впевнено доносити свої думки до будь-якої аудиторії.
Факап №3. Бізнес-прокрастинація: «я почекаю ідеального моменту»
Що почитати: «Стартап на $100. Як перетворити хобі на бізнес», Кріс Ґільбо

Ідеального моменту ніколи не буде, забудьте. Ніколи не буде достатньо грошей, щоб почати власну справу саме так, як ви того хочете. У вас не стане більше вільного часу, коли діти підростуть. Ситуація в країні ніколи не буде на 100% сприятлива для підприємця. Ні, великий досвід роботи в чужій компанії не гарантує відсутності помилок у власній. Ідеального моменту ніколи не буде, повірте. Тільки 100% ризику дає вам 1000% мотивації. І результат.
«Стартап на $100. Як перетворити хобі на бізнес» від Кріса Ґільбо – ідеальне читання для тих, хто хоче розпочати власну справу. Це свого роду покрокова інструкція зі створення бізнесу, посібник, який розкаже про пошук ідей та формування місії, про роботу з клієнтами, маркетинг продукту, дослідження ринку і решту бізнес-процесів.
Відсутність ресурсів не має зупиняти. Вони набагато швидше знайдуться, якщо ви зможете показати результати своєї роботи. Кріс Ґільбо відвідав понад 190 країн і на реальних прикладах доводить, що почати власну справу цілком можливо. Пробуйте, не зупиняйтесь!
Факап №4. Незбалансоване використання ресурсів
Що почитати: «Філософія Toyota. 14 принципів роботи злагодженої команди», Джефрі Лайкер

Важко повірити, але ситуація на японському ринку, коли «Тойота Мотор Корпорейшн» тільки починала свій шлях, була ще гірша, ніж сьогоднішні справи в Україні. Тодішня ситуація не дозволяла японцям заморожувати гроші у вигляді складських запасів, але вимагала дати ринку автомобілі різних конфігурацій і кольорів, що бути конкурентним.
Саме тоді власники «Тойота Мотор Корпорейшн» ввели у постійне використання на підприємстві інструмент роботи зі складськими залишками kanban і технологію «витягування». Далі – поступово, наполегливо і грамотно – «Тойота» імплементує в роботу промислову філософію неперервних удосконалень kaizen, а також виокремлює свої власні 14 надзвичайно важливих принципів менеджменту на підприємстві, які детально і захоплююче описані в книзі «Філософія Toyota» американського журналіста і професора Мічиганського Університету Джеффрі Лайкера. Це must read усім, хто займається різного роду виробництвом.
Факап №5. Самовпевненість
Що почитати: «Антикрихкість. Про (не)вразливе у реальному житті», Насім Талеб

Якщо думаєте, що все знаєте і вмієте передбачати своє фінансове «завтра», то вам абсолютно необхідно прочитати книжку Насіма Талеба «Антикрихкість». Талеб вчить критично ставитися до подій, які відбуваються в житті, і вміти отримувати користь навіть від хаосу. Талеба варто сприймати як майстерного співрозмовника: з ним можна не погоджуватись, сперечатись, але ігнорувати його неможливо.
В умовах невизначеності ми прагнемо сталості, однак саме вона стає перешкодою на шляху до розвитку. Дивовижно, та завдяки невизначеності і впливу змін люди, речі та цілі системи можуть еволюціонувати й ставати кращими. Ви ж справді хочете стати кращими?
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.