facebook.com
mind
Поспішай повільно: як у Таллінні розвивали туризм

Поспішай повільно: як у Таллінні розвивали туризм

І чому варто повчитися Києву в столиці Естонії

Цей матеріал також доступний російською
Поспішай повільно: як у Таллінні розвивали туризм
Фото: Shutterstock

Згідно з рейтингом конкурентоспроможності туризму за 2017 рік, складеним Всесвітнім економічним форумом, Естонія посідає 37-е місце зі 136. Головний туристичний центр країни – її столиця Таллінн: на нього припадає понад 70% туристів, які відвідують Естонію. Минулого року тут побувало 4,56 млн іноземних мандрівників, що майже удесятеро більше населення самого міста. І майже в 1,8 раза більше за кількість гостей з-за кордону, які відвідували Таллінн у 2007 році. Зараз в місті багато невеликих і модних кафе, цікавих музеїв, він комфортний для пересування, тут розвивають інфраструктуру і реалізують креативні ідеї – наприклад, з аеропорту можна замовити трамвай з баром «на борту», який відвезе пасажирів до центру столиці.

Як саме в Таллінні підвищували туристичну привабливість та яким чином впливає туризм на життя міста, спеціально для Mind розповіла Ірина Свідлов, головний спеціаліст відділу туризму Талліннського Департаменту підприємництва.

Комфорт і толерантність. Влада Таллінна спільно з різними профільними та громадськими організаціями розробила програму доступності «Місто для всіх», у межах якої удосконалилаи міський простір і власне об'єкти в інтересах тих, для кого ця сама доступність – не модне поняття, а життєва необхідність.

Основні туристичні маршрути Таллінна і пам'ятки описані з точки зору доступності Талліннським товариством людей із проблемами опорно-рухового апарату. До речі, і талліннські вулиці, в основному в Старому місті та навколо, перебудовуються в однорівневі, тобто тротуарні бордюри зробили мінімальної висоти для зручності інвалідів по руху або по зору.

Поспішай повільно: як у Талліні розвивали туризм
Таллінн
Фото: pixabay.com

Відповідно до вимог, які висуваються членам списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО – а Старе місто перебуває у цьому списку з 1997 року, – пам'ятки, входи до музеїв обладнуються пандусами, ліфтами та підйомниками для людей з особливими потребами.

Міська влада виводить на вулиці все більше низькорамних автобусів і трамваїв. Інформація про них відображена на табло на зупинках і у розкладі руху громадського транспорту на сайті. І ось ще важлива деталь: при реновації об'єктів вже в плани їхнього ремонту вписуються вимоги щодо їх доступності для матерів з маленькими дітьми та інвалідів.

Картка для гостя. 20 років тому міський Відділ туризму розробив проект туристичної картки Tallinn Card. Вона позбавляє від багатьох проблем: не треба з'ясовувати, де і за скільки купити квиток на трамвай, автобус, тролейбус – картка дає право безкоштовного користування громадським транспортом у період її дії, вона ж дозволяє проходити в усі 40 музеїв столиці Естонії на екскурсії, відвідувати визначні пам'ятки й нічні клуби. Крім цього, у ній передбачена система знижок в певних ресторанах і магазинах. Вся інформація на картці оновлюється в реальному часі.

У Tallinn Card є свій сайт на семи мовах. Зараз вони готуються до розробки мобільного застосунку задля ще більш зручного та швидкого користування цією карткою.

Поспішай повільно: як у Талліні розвивали туризм
Таллінн
Фото: Shutterstock

Модерн замість фабрик. Ще 10 років тому прилеглі до центру райони були забудовані промисловими будівлями – фабриками і заводами, спорудженими в минулому і навіть позаминулому століттях. Наприкінці 1990-х вони вже не працювали, території навколо них мали недоглянутий вигляд. Тому місто, у співпраці з місцевими громадами, поселенським рухом, із залученням приватних інвестицій, перетворило промислові зони на арт-простір.

Так, у 2009 році тут з'явилося Креативне містечко Теллісківі в історичному районі Калама на місці колишнього Талліннського електротехнічного заводу імені Калініна – це свого роду центр, який об'єднує творчо орієнтованих підприємців. Колишні заводські будівлі перетворені на ресторани, бари, антикварні галереї, шоу-руми, крихітні бутіки й кафе.

Або Квартал Ротерманна в самому центрі столиці – зараз це нове слово у сучасній архітектурі, яка стала радикальним сплавом старого промислового ландшафту з модерністським новим. Але до середини 2000-х там були склади та інші індустріальні об'єкти.

Місто зі свого боку, як правило, бере участь у подібних проектах фінансуванням будівництва автодоріг і пішохідних доріжок, парковок та їхнього освітлення, у створенні або відновленні озеленення і т. д.

Будь у тренді. Чесно кажучи, клопітка справа – складення заявок для міжнародних проектів і участь у них – приносить туризму незліченні вигоди. Так, у 2011 році вдалося домогтися того, що Таллінн став Культурною столицею Європи. А хвилі тієї популярності омивають місто і до сьогодні, не кажучи про зростання різних статистичних показників.

Наступний виклик – визнання Таллінна Зеленою столицею Європи. Турист тепер – все більш свідомий та освічений. І вибирає напрямки з яскраво вираженим екологічним ставленням до всіх життєвих сфер. Green Key в конференц- і готельній сфері, Blue Flag у пляжному секторі, рух From Waste to Taste в гастрономії, а також чисте повітря та інші привілеї, на жаль, у наш час доступні вже не завжди і не скрізь. Тож вони стають тими маяками, за якими обирають той чи інший напрямок для відпочинку або проведення конференцій.

Поспішай повільно: як у Талліні розвивали туризм
Старий індустріальний центр Таллінна, переобладнаний під туристичну зону
Фото: Shutterstock

Ефект обговорення. Щорічно перед початком туристичного сезону віце-мер столиці організовує круглий стіл, на якому збираються представники Талліннського об'єднання гідів, Естонського союзу турфірм, Естонського союзу готелів та ресторанів, Талліннського порту і аеропорту, Центру розвитку туризму Естонського фонду підтримки підприємництва, Міністерства економіки та комунікацій, Бюро конференцій Естонії, міських департаментів від комунального і транспортного до міського планування, охорони навколишнього середовища та муніципальної поліції. І ці люди, спираючись на свій фідбек, знаходять вирішення питань, що виникають на стику різних сфер діяльності, які задовольняли б усі сторони.

Наприклад, постійне збільшення турпотоку до Таллінна супроводжується збільшенням кількості автобусів, які обслуговують гостей. Трапляються дні, коли тут одночасно знаходяться близько 9000–11 000 круїзних туристів, і у програмі більшості з них – екскурсія містом, зокрема автобусна. Тому виникла проблема нестачі місць для стоянки туристичних автобусів.

І тут допоміг «колективний розум»: спільними зусиллями розширили це вузьке місце. Кожен з десятків автобусів з туристами зупиняється в спеціальних, передбачених для цього місцях на 15 хвилин для виходу пасажирів, а потім вирушає на парковку для таких автобусів, які обслуговують круїзних туристів. Коли група завершує огляд чергового сегмента пам'яток, гід дзвонить водієві, і автобус «встає» перед групою за першим покликом.

Віддача для міста. За оцінкою Банку Естонії, витрати зарубіжних гостей у Таллінні за 2007 рік склали приблизно 505 млн євро, а в 2017-му іноземні туристи залишили у столиці Естонії вже 960 млн євро. Середньостатистичний турист за час перебування у столиці Естонії у 2008 році витрачав приблизно 148 євро на день, а у 2014-му – 132 євро. Тобто на покупки стало йти менше грошей. І це тренд, він триватиме й надалі.

Тут позначається, будемо говорити так, зростаюча ощадливість туристів. У Таллінні немає туристичного податку, тому місто не отримує прямої вигоди від збільшення потоку іноземних туристів. Однак туризм сприяє створенню робочих місць, а з ними – і надходженню податків, урізноманітнює надані послуги, не в останню чергу і для самих талліннців. За нашими розрахунками, кожна тисяча туристів забезпечують роботою 20 осіб. І ось ще приклад: на підприємствах готельно-ресторанного комплексу столиці зайнято 12 100 чоловік, а це 4% від всієї зайнятості в місті.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті