Поспішай повільно: як у Таллінні розвивали туризм
І чому варто повчитися Києву в столиці Естонії

Згідно з рейтингом конкурентоспроможності туризму за 2017 рік, складеним Всесвітнім економічним форумом, Естонія посідає 37-е місце зі 136. Головний туристичний центр країни – її столиця Таллінн: на нього припадає понад 70% туристів, які відвідують Естонію. Минулого року тут побувало 4,56 млн іноземних мандрівників, що майже удесятеро більше населення самого міста. І майже в 1,8 раза більше за кількість гостей з-за кордону, які відвідували Таллінн у 2007 році. Зараз в місті багато невеликих і модних кафе, цікавих музеїв, він комфортний для пересування, тут розвивають інфраструктуру і реалізують креативні ідеї – наприклад, з аеропорту можна замовити трамвай з баром «на борту», який відвезе пасажирів до центру столиці.
Як саме в Таллінні підвищували туристичну привабливість та яким чином впливає туризм на життя міста, спеціально для Mind розповіла Ірина Свідлов, головний спеціаліст відділу туризму Талліннського Департаменту підприємництва.
Комфорт і толерантність. Влада Таллінна спільно з різними профільними та громадськими організаціями розробила програму доступності «Місто для всіх», у межах якої удосконалилаи міський простір і власне об'єкти в інтересах тих, для кого ця сама доступність – не модне поняття, а життєва необхідність.
Основні туристичні маршрути Таллінна і пам'ятки описані з точки зору доступності Талліннським товариством людей із проблемами опорно-рухового апарату. До речі, і талліннські вулиці, в основному в Старому місті та навколо, перебудовуються в однорівневі, тобто тротуарні бордюри зробили мінімальної висоти для зручності інвалідів по руху або по зору.

Таллінн
Відповідно до вимог, які висуваються членам списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО – а Старе місто перебуває у цьому списку з 1997 року, – пам'ятки, входи до музеїв обладнуються пандусами, ліфтами та підйомниками для людей з особливими потребами.
Міська влада виводить на вулиці все більше низькорамних автобусів і трамваїв. Інформація про них відображена на табло на зупинках і у розкладі руху громадського транспорту на сайті. І ось ще важлива деталь: при реновації об'єктів вже в плани їхнього ремонту вписуються вимоги щодо їх доступності для матерів з маленькими дітьми та інвалідів.
Картка для гостя. 20 років тому міський Відділ туризму розробив проект туристичної картки Tallinn Card. Вона позбавляє від багатьох проблем: не треба з'ясовувати, де і за скільки купити квиток на трамвай, автобус, тролейбус – картка дає право безкоштовного користування громадським транспортом у період її дії, вона ж дозволяє проходити в усі 40 музеїв столиці Естонії на екскурсії, відвідувати визначні пам'ятки й нічні клуби. Крім цього, у ній передбачена система знижок в певних ресторанах і магазинах. Вся інформація на картці оновлюється в реальному часі.
У Tallinn Card є свій сайт на семи мовах. Зараз вони готуються до розробки мобільного застосунку задля ще більш зручного та швидкого користування цією карткою.

Таллінн
Модерн замість фабрик. Ще 10 років тому прилеглі до центру райони були забудовані промисловими будівлями – фабриками і заводами, спорудженими в минулому і навіть позаминулому століттях. Наприкінці 1990-х вони вже не працювали, території навколо них мали недоглянутий вигляд. Тому місто, у співпраці з місцевими громадами, поселенським рухом, із залученням приватних інвестицій, перетворило промислові зони на арт-простір.
Так, у 2009 році тут з'явилося Креативне містечко Теллісківі в історичному районі Калама на місці колишнього Талліннського електротехнічного заводу імені Калініна – це свого роду центр, який об'єднує творчо орієнтованих підприємців. Колишні заводські будівлі перетворені на ресторани, бари, антикварні галереї, шоу-руми, крихітні бутіки й кафе.
Або Квартал Ротерманна в самому центрі столиці – зараз це нове слово у сучасній архітектурі, яка стала радикальним сплавом старого промислового ландшафту з модерністським новим. Але до середини 2000-х там були склади та інші індустріальні об'єкти.
Місто зі свого боку, як правило, бере участь у подібних проектах фінансуванням будівництва автодоріг і пішохідних доріжок, парковок та їхнього освітлення, у створенні або відновленні озеленення і т. д.
Будь у тренді. Чесно кажучи, клопітка справа – складення заявок для міжнародних проектів і участь у них – приносить туризму незліченні вигоди. Так, у 2011 році вдалося домогтися того, що Таллінн став Культурною столицею Європи. А хвилі тієї популярності омивають місто і до сьогодні, не кажучи про зростання різних статистичних показників.
Наступний виклик – визнання Таллінна Зеленою столицею Європи. Турист тепер – все більш свідомий та освічений. І вибирає напрямки з яскраво вираженим екологічним ставленням до всіх життєвих сфер. Green Key в конференц- і готельній сфері, Blue Flag у пляжному секторі, рух From Waste to Taste в гастрономії, а також чисте повітря та інші привілеї, на жаль, у наш час доступні вже не завжди і не скрізь. Тож вони стають тими маяками, за якими обирають той чи інший напрямок для відпочинку або проведення конференцій.

Старий індустріальний центр Таллінна, переобладнаний під туристичну зону
Ефект обговорення. Щорічно перед початком туристичного сезону віце-мер столиці організовує круглий стіл, на якому збираються представники Талліннського об'єднання гідів, Естонського союзу турфірм, Естонського союзу готелів та ресторанів, Талліннського порту і аеропорту, Центру розвитку туризму Естонського фонду підтримки підприємництва, Міністерства економіки та комунікацій, Бюро конференцій Естонії, міських департаментів від комунального і транспортного до міського планування, охорони навколишнього середовища та муніципальної поліції. І ці люди, спираючись на свій фідбек, знаходять вирішення питань, що виникають на стику різних сфер діяльності, які задовольняли б усі сторони.
Наприклад, постійне збільшення турпотоку до Таллінна супроводжується збільшенням кількості автобусів, які обслуговують гостей. Трапляються дні, коли тут одночасно знаходяться близько 9000–11 000 круїзних туристів, і у програмі більшості з них – екскурсія містом, зокрема автобусна. Тому виникла проблема нестачі місць для стоянки туристичних автобусів.
І тут допоміг «колективний розум»: спільними зусиллями розширили це вузьке місце. Кожен з десятків автобусів з туристами зупиняється в спеціальних, передбачених для цього місцях на 15 хвилин для виходу пасажирів, а потім вирушає на парковку для таких автобусів, які обслуговують круїзних туристів. Коли група завершує огляд чергового сегмента пам'яток, гід дзвонить водієві, і автобус «встає» перед групою за першим покликом.
Віддача для міста. За оцінкою Банку Естонії, витрати зарубіжних гостей у Таллінні за 2007 рік склали приблизно 505 млн євро, а в 2017-му іноземні туристи залишили у столиці Естонії вже 960 млн євро. Середньостатистичний турист за час перебування у столиці Естонії у 2008 році витрачав приблизно 148 євро на день, а у 2014-му – 132 євро. Тобто на покупки стало йти менше грошей. І це тренд, він триватиме й надалі.
Тут позначається, будемо говорити так, зростаюча ощадливість туристів. У Таллінні немає туристичного податку, тому місто не отримує прямої вигоди від збільшення потоку іноземних туристів. Однак туризм сприяє створенню робочих місць, а з ними – і надходженню податків, урізноманітнює надані послуги, не в останню чергу і для самих талліннців. За нашими розрахунками, кожна тисяча туристів забезпечують роботою 20 осіб. І ось ще приклад: на підприємствах готельно-ресторанного комплексу столиці зайнято 12 100 чоловік, а це 4% від всієї зайнятості в місті.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.