mind
Виходячи – виходь: 6 порад щодо виведення франшизи в ЄС

Виходячи – виходь: 6 порад щодо виведення франшизи в ЄС

Як українським підприємцям побудувати франчайзингову мережу в Європі

Цей матеріал також доступний російською
Виходячи – виходь: 6 порад щодо виведення франшизи в ЄС
Фото Shutterstock

Поганий той підприємець, який не розмірковує над масштабуванням бізнесу і побудовою мережі. Один з варіантів розвитку – відкриття франчайзингових точок, причому як на території України, так і за її межами. Сьогодні вітчизняні бізнесмени воліють виходити на європейські ринки, дещо охолонувши до ринків країн СНД, в першу чергу російського. Але перед тим як «перетнути» західний кордон, варто проаналізувати готовність вашої бізнес-моделі до тиражування за межами рідної держави. Про те, на що в першу чергу варто звернути увагу, спеціально для Mind розповів Андрій Ольшевський, головний редактор порталу про франчайзинг franch.biz.

Як обрати модель виходу за кордон? Є два варіанти: одні франчайзери спочатку воліють у новій країні відкрити власну точку, самостійно вивчити ринок, адаптувати бізнес-модель під нові реалії, і лише потім продавати франшизу в цій країні. Так, наприклад, вчинили мережі перукарських послуг «Експрес Стрижка» і мережа кур'єрської служби доставки на електробайках Delfast. А, наприклад, фастфуд-мережа Lviv Croissants обрала другий варіант розвитку – спершу відкрили франчайзингову точку, а не власну.

Як знайти франчайзі? І знову є два варіанти розвитку подій. Ті ж Lviv Croissants знайшли польського партнера, який придбав у них франшизу. А у «Експрес Стрижки» спочатку франшизу купували підприємці, які виїжджають до Європи на ПМЖ, щоб відкритися за кордоном. По суті, вони емігрували разом з готовим бізнесом.

Де шукати покупців франшизи? Треба мати на увазі, що на відміну від країн СНД, в ЄС немає добре структурованих інтернет-каталогів франшиз. Тому для подальшого пошуку місцевих франчайзі варто брати участь у профільних виставках. Найбільша з таких у Європі щорічно в березні проходить у Парижі. Також можна купувати стенд і на країнових виставках, але вони проводяться далеко не в кожній європейській країні, наприклад, в Угорщині – не проводяться. А в Польщі проходить навесні в Катовіце і восени у Варшаві. Більше серед експонентів і відвідувачів котирується варшавська.

Під якою ТМ розвиватися в Європі? Для відкриття торгових точок в Європі свої назви не довелося змінювати ані Delfast, ані мережі хостелів Dream Hostel, мережа «Експрес Стрижка» просто переклала назву англійською і стала Haircut Express. А ось Lviv Croissants довелося відкритися в Кракові під ТМ Grand Croissants. Аналогічно вчинила і «Львівська майстерня шоколаду», перейменувавши заклад в Krakowska Manufaktura Czekolady. Якщо для поляків «Львів» ще щось та значить, то для данця або француза це, швидше за все, буде незрозумілий набір літер.

Як працювати за законом? По-перше, необхідно зареєструвати торгову марку. Найпоширеніший варіант реєстрації – одноразова реєстрація ТМ у всіх країнах ЄС. Однак якщо під час перевірки марки на тотожність хоча б в одній з країн буде знайдено збіг, то автоматично приходить відмова в реєстрації цієї ТМ. Причому плата за перевірку не повертається. Тому рекомендую реєструвати марку в кожній країні окремо. Тим більше, малоймовірно, що ви плануєте працювати у всіх 28-ми країнах.

По-друге, необхідно розуміти, що в Європі бізнес працює «в білу» А це означає, що потрібно платити всі податки, і немає зарплат у конвертах. Тому запуск точки в країнах ЄС може коштувати мінімум в два рази дорожче, ніж в Україні. І, нарешті, там немає такого поняття як хабар – просто будь-який бізнес повинен відповідати вимогам як законодавства країни, так і конкретного міста.

Як відкрити свій офіс у Німеччині (порада, не обов'язкова до виконання)? Європейці люблять працювати з місцевими компаніями, а не з якимись ПП «Волошка» з країн СНД. А ми в свою чергу не любимо відкривати за кордоном представництва, оскільки в країнах ЄС нерезиденти не мають права очолювати компанію. Крім... Німеччини, за законодавством якої директором зареєстрованого GmbH (аналог нашого ТОВ) може бути нерезидент. Але будувати франчайзингову мережу можна і без обов'язкового створення зарубіжного представництва.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті