mind
Енергетика по-європейськи: які інновації доступні українським енергокомпаніям

Енергетика по-європейськи: які інновації доступні українським енергокомпаніям

Хто з них і як першими впроваджує нововведення

Цей матеріал також доступний російською
Енергетика по-європейськи: які інновації доступні українським енергокомпаніям
Фото: pixabay

В енергетичному секторі усього світу все більш очевидним стає значний вплив інформаційних технологій на якість енергопостачання, обслуговування об'єктів мережі та продовження їхнього життєвого циклу. ІТ-технології безпосередньо впливають на обслуговування і взаємодію зі споживачем, утримання існуючої і залучення нової клієнтської бази на конкурентних ринках. Світлана Ларченко, директор розвитку бізнесу в енергетичній галузі компанії SAP Ukraine спеціально для Mind розповіла, як глобальні інновації відбиваються на життєдіяльності українського енергосектору.

В українських енергетичних компаніях впровадження нових технологій відбувається поступово. До теперішнього часу витрати на ІТ все ще традиційно належать до незахищених статей інвест- і фінансового планування, тож фінансуються за залишковим принципом. Формування тарифу, яке поки ще далеке від ринкових правил, обмежує такі інвестиції. Учасники ринку очікують впровадження проміжного рішення – RAB-тарифу, який підтримає реалізацію проектів у поточних умовах і в умовах підготовки до нового ринку електроенергії.

Хто в числі першопрохідців? Навіть за існуючих реалій енергетичний бізнес в Україні намагається будувати основу для управління основними процесами та даними. Компанії розуміють, що тим самим вони підвищують якість роботи в цілому, підтримують досягнення основних показників ефективності, закладають платформу для потенційного впровадження цифрових технологій. Серед таких компаній – ПАТ «Сумиобленерго» і ПАТ «Вінницяобленерго». Вони одні з перших українських бізнесів пройшли фазу трансформації і реалізували єдину інформаційну систему.

ПАТ «Сумиобленерго» – найбільше підприємство області, яке складається з 18 філій, обслуговує понад 500 000 побутових споживачів електроенергії і 30 000 підприємств. Щорічний обсяг виручки від виробництва і постачання електроенергії становить 1,3 млрд грн. Інфраструктура ПАТ «Вінницяобленерго» розміщена на території в 26,5 тисяч квадратних кілометрів, із сотнями підстанцій та інших технічних об'єктів.

Погодьтеся, масштаби вражають, але така структура не стала каменем спотикання для впровадження технологій на базі уніфікованої платформи.

Керівництво не побоялося труднощів. Установка і запуск усіх компонентів системи для оптимізації роботи підприємства йшли одночасно. Завдяки цьому «Сумиобленерго» досягло мети всього за 8 місяців, а «Вінницяобленерго» – за 9.

Як забезпечити безперебійну роботу? Так чи інакше, енергопостачання стосується кожного – саме від нього залежить робота підприємств, об'єктів соціально-економічної сфери, побутових об'єктів. Найчастіше проблеми виникають в зимовий сезон, що пов'язано як з аварійним станом електричних опор, так і з несправностями трансформаторних підстанцій. Такі проблеми зазвичай виникають раптово, оскільки без системного відстеження вони не піддаються прогнозуванню.

Якщо проаналізувати показники якості електропостачання в Україні, стає очевидною необхідність виробити комплексні заходи її поліпшення. У 2017 році перерви в електропостачанні споживачів досягали 728 хвилин, тоді як в Європі ця цифра в сім разів нижче, і становить 104 хвилини на рік на одного споживача.

Як однією з основних цілей, впровадження гравцями ринку нової інформаційної платформи було направлено на підвищення якості енергопостачання. Так, завдяки створенню єдиної бази даних про технічні об'єкти і устаткування, ПАТ «Сумиобленерго» зараз веде плани-графіки ремонтів та облік дефектів, співробітники формують і обробляють заявки на ремонти та профілактичні роботи в єдиній платформі. Підготовка і передача даних займає значно менше часу, адже всі служби і підрозділи працюють в єдиній системі.

У ПАТ «Вінницяобленерго» також була введена єдина електронна система, в якій знаходиться вся інформація по обладнанню. Зараз на її основі плануються і проводяться профілактичні огляди та ремонти, закупівлі обладнання і послуг. За кожною одиницею обладнання легко простежити історію експлуатації. Отже, можна вчасно попередити неполадку і усунути проблему.

Як досягти європейських показників? На шляху до європейських стандартів якості роботи українські енергетичні компанії стикалися з проблемою оперативної і точної звітності. Для ПАТ «Сумиобленерго» єдина система для бухгалтерського і податкового обліку і формування фінансової звітності за вимогами міжнародних стандартів стала викликом, який вони успішно подолали. Наприклад, формування звіту з неліквідних активів скоротилося з 7 днів до 15 хвилин.

Рішення, впроваджене в ПАТ «Вінницяобленерго», також допомогло більш точно і оперативно формувати звіти. Адже всі дані доступні в режимі реального часу. В результаті вдалося істотно спростити і прискорити формування звітності по кожній з 29 філій і компанії в цілому. Акціонери зараз отримують оперативну і прозору фінансову інформацію.

Приклад успішно впроваджених інновацій в українських енергетичних компаніях показує, що переваги отримують не лише компанії, але і споживачі. А підвищення якості послуг в умовах існуючої інфраструктури, що вимагає модернізації з одного боку і зростаючих вимог клієнтів, прагнення до підтримки європейських та світових стандартів – з іншого, стає все більш цінним.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті