Перший звіт АМКУ про державну допомогу: на що варто звернути увагу бізнесу

Перший звіт АМКУ про державну допомогу: на що варто звернути увагу бізнесу

І як на нього можуть відреагувати західні партнери України

Перший звіт АМКУ про державну допомогу: на що варто звернути увагу бізнесу
Фото: pixabay

З серпня 2017 року в Україні діє «Закон про державу допомогу суб'єктам господарювання». Відтоді Антимонопольний комітет України перевіряє доцільність надання бізнесу державних субсидій, компенсацій, різних пільг за рахунок державного бюджету та має повноваження для застосування «санкцій». Нещодавно АМКУ схвалив перший звіт про державну допомогу в Україні. Олена Гадомська, юрист юридичної фірми «Астерс», спеціально для Mind проаналізувала основні тези звіту та подальші перспективи застосування нового для України законодавства.

Що це за звіт?

• За Угодою про асоціацію із ЄС ми маємо боротися із державним протекціонізмом.

• Уповноваженим органом з питань боротьбі із протекціонізмом (насправді – «з питань державної допомоги») є Антимонопольний комітет України.

• Для ведення боротьби у АМКУ є стратегічна зброя – Закон України «Про державну допомогу», який набрав чинності у серпні 2017 року.

• Боротьба за конкуренцію має відбуватися під пильним наглядом ЄС, тому щороку АМКУ готує звіт про державну допомогу.

• У серпні 2018 року АМКУ опублікував перший такий звіт за чотири місяці: від дати набуття чинності законом у серпні 2017 року до 31 грудня 2017-го.

Як готувався звіт? АМКУ займався підготовкою звіту не сам, а у тісній і невимушеній співпраці з надавачами державних ресурсів: сумлінними міністерствами, радами. 

Надавачі державної підтримки мали повідомити АМКУ про чинні станом на 2 серпня 2017 року програми державної підтримки, тобто про нормативно-правові, розпорядчі акти, які передбачають можливість надання державної підтримки у різноманітних формах, як от субсидії, дотації, кредити на пільгових умовах тощо.

АМКУ отримав 33 повідомлення про чинну державну підтримку і 100 повідомлень про нову державну підтримку (проекти, які виникли після 2 серпня 2017).

Скоріше за все, такий низький рівень виконання надавачами своїх зобов'язань через прогалини законодавства про державну допомогу, недосконалість процесів, низький рівень обізнаності надавачів з новим правовим інститутом. Тому розглянули, що мали.

Що у звіті? Цифри, схеми, застереження Звіту про державну допомогу загалом говорять, що за чотири місяці 2017 року в Україні не було зафіксовано державної допомоги. Натомість, була державна підтримка на загальну суму 5,6 мільярдів гривень.

Ця сума видається аж занадто малою не лише для вас. В АМКУ теж цілком розуміють, що обсяги державної підтримки в Україні набагато перевищують не тільки ці 5,6 мільярдів, а і здоровий глузд. 

Ось що з цього приводу написала державна уповноважена АМКУ Ганна Артеменко на своїй faceboock-сторінці: «…Загальна сума підтримки є незначною, і навіть із відкритих джерел інформації можна дізнатись про: 1.) податкові пільги, що є втратами доходів бюджету, у розмірі понад 26 млрд грн…».

5,6 млрд грн державних ресурсів у різних пропорціях були спрямовані на підтримку видобування кам'яного та бурого вугілля, розроблення кар'єрів, переробну промисловість, постачання електроенергії, газу, мистецтво, спорт та інші розваги.

Найпоширенішою формою державної підтримки були субсидії. Менш популярними були дотації, фіскальні заходи, трансфери, зменшення фінансових зобов'язань.

«Державна підтримка» vs «державна допомога». Отже, з серпня 2017 АМКУ наділений секретною зброєю: визнавати «заходи державної підтримки» державною допомогою. Різниця між цими двома термінами така сама, як між «податковим плануванням» і «ухиленням від сплати податків». Іншими словами, «державна підтримка» -- дозволена, «державна допомога» -- можна/ можна за умови/ не можна взагалі.

Так от, за оцінкою АМКУ жодна із 33 заявлених програм державної підтримки не є державною допомогою. 

Для того, щоб дозволена державна підтримка перетворилася на державну допомогу, потрібно на всі ці чотири питання відповісти «так»: 

1) надання підтримки суб’єкту господарювання;

2) її фінансування за рахунок ресурсів держави;

3) створення переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;

4) спотворення або загроза спотворення економічної конкуренції. 

Коли АМКУ визнає державну підтримку державною допомогою постає більш складна задача: потрібно оцінити її допустимість для конкуренції. Для цього АМКУ застосовує критерії оцінки, затверджені Кабінетом міністрів. 

Коли державна допомога не є допустимою для конкуренції, АМКУ в кращому випадку зобов'язує надавача привести її у відповідність із законом. У гіршому – визнає державну допомогу незаконною, що має наслідком повернення державних ресурсів до відповідного бюджету.

Але, зараз це теорія. Яка б застосовувалася на практиці, якби була державна допомога. А у звітних 4 місяцях 2017 року державна допомога зафіксована не була. Але теорія стане практикою наступного звітного року. 

Як відреагують в ЄС? Звіт потрапить у дружні стіни Кабміну, а звідти – в улюблене європейськими держслужбовцями джерело новин – «Урядовий кур'єр», у розділ «Забезпечення прозорості у відносинах між сторонами Угоди про асоціацію».

І тут саме час згадати, що Угодою про асоціацію Україна зобов'язалася забезпечити прозорість у сфері надання державної допомоги шляхом:

«…щорічного надсилання іншій Стороні повідомлення про загальний обсяг, види та галузевий розподіл державної допомоги, яка може вплинути на торгівлю між Сторонами. Відповідні повідомлення повинні містити інформацію стосовно цілей, форми, обсягу та бюджету, відомства, що надає допомогу, та, де це можливо, одержувача допомоги…».

Сподіваємося, що у ЄС із розумінням поставляться до звітування АМКУ у 2017 році про «підтримку», а не «допомогу», та до її мізерних сум.

Загалом, звіт АМКУ про державну допомогу у 2017 році не містить нічого страшного для українського бізнесу, але, схоже, це була лише пристрілка. Зростання рівня обізнаності з новим правовим інститутом державної допомоги може створити нові можливості для українських компаній. Незнання нових правил гри при отриманні бізнесом благ за рахунок державних програм не звільнить від можливих негативних наслідків.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті