mind
Держпідтримка з молотка: чи вигідно буде виробляти альтернативну енергію через 10 років

Держпідтримка з молотка: чи вигідно буде виробляти альтернативну енергію через 10 років

Замінити «зелений» тариф аукціонами пропонують одразу вісім законопроектів

Цей матеріал також доступний російською
Держпідтримка з молотка: чи вигідно буде виробляти альтернативну енергію через 10 років
Фото: pixabay

7 червня 2018 року в парламенті було зареєстровано законопроект під №8449 – про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії. До кінця червня кількість альтернативних законопроектів зросла до семи. Всі вони стосуються проектів у галузі відновлюваної енергетики, що динамічно розвиваються – і сім з восьми пропонують змінити процедуру отримання державної підтримки для виробників шляхом введення аукціонів. Вікторія Письменна, юрист МЮФ Kinstellar, спеціально для Mind розбиралася, як ці зміни можуть вплинути на всіх учасників енергоринку, а особливо тих, хто розглядає «зелену» енергетику як благодатне поле для інвестицій.

Чому виникла потреба у зміні правового поля для відновлюваної енергетики? У пояснювальній записці до законопроекту №8449 автори апелюють до дорожнечі «зеленої» електроенергії (на 1,5% електроенергії з поновлюваних джерел припадає 7,5% частки оплат на оптовому ринку електричної енергії) та технічним викликам при прийомі в систему великих і нестабільних обсягів електроенергії від сонячних і вітрових електростанцій. Перша обставина особливо актуальна з огляду на, що капітальні витрати на будівництво сонячної або вітрової електростанції знижуються – цей тренд спостерігається і в 2018 році згідно з даними IRENA (Міжнародного агентства з відновлюваних джерел енергії).

Беручи до уваги прагнення України збільшувати частку «зеленої» енергетики (25% в загальному первинному постачанні до 2035 року) і прогнозоване зростання тарифів на електроенергію, гостро постало питання обґрунтованості існуючого механізму підтримки «зеленого» тарифу. Пошук балансу між обсягом державної підтримки та інтересами споживачів буде відданий на відкуп ринку – якщо, звичайно, парламентарі підтримають законопроект.

У чому полягає введення конкурентного механізму? Законопроект зобов'язує майбутніх виробників «зеленої» енергії отримувати державну підтримку на аукціоні, яка складається з двох основних елементів: зобов'язання викупити всю вироблену енергію і зобов'язання викупити її за аукціонною ціною.

Зобов'язання «йти на аукціон» за підтримкою вводиться з 1 липня 2019 року і поширюється на майбутніх виробників електроенергії з енергії вітру (для станцій від 20 МВт) і сонця (для станцій від 10 Мвт). З цього правила є виняток: якщо виробник уклав «pre-угоду» купівлі-продажу електроенергії до 1 липня 2019 року, таке зобов'язання для нього не виникне.

Аукціони будуть проводитися двічі на рік до 2029 року включно, не пізніше 1 травня і 1 жовтня. Учасник аукціону забезпечує безвідкличну банківську гарантію в сумі $50 000 за 1 МВт потужності – ця гарантія підлягає виконанню, якщо девелопер не зміг за три роки ввести в експлуатацію електростанцію. Однак трирічний термін може бути продовжений ще на рік.

Аукціон розпочнеться з визначеної урядом ціни за 1 кВт-год. Ціна буде покроково рости, поки учасник аукціону не зробить ставку, або поки ціна зрівняється з максимальною ціною аукціону – поточним «зеленим» тарифом для такого поновлюваного джерела.

Переможець аукціону укладає два договори – договір купівлі-продажу електроенергії і договір на різницю в ціні. Останній – нововведення, пов'язане з особливим порядком розрахунків з переможцем аукціону. Якщо зараз уся електроенергія з відновлюваних джерел викуповується за фіксованим «зеленим» тарифом, то переможець аукціону буде отримувати два види платежів за відпущену в мережу електроенергію: по-перше, платіж, на підставі ціни, що склалася на ринку «на добу вперед», а у друге – компенсацію між цією ціною і аукціонної ціною, отриманою виробником у результаті аукціону. Такий вид підтримки – коли сплачується різниця між де-факто ціною і базовою ціною, відомий, як змінний «зелений» преміум (sliding-scale feed-in premium).

Що ще пропонується законопроектом 8449 або іншими законопроектами? Зниження «зелених» тарифів, а також термін державної підтримки – найбільш обговорювані новації законопроектів. Не менш важливими є й інші пропозиції – перегляд надбавок, підходу до стимулювання малої генерації і пропозиції щодо зміни системи балансування.

«Зелений» тариф. По більшості законопроектів зниження «зеленого» тарифу заплановано для сонячних і вітрових електростанцій, введених в експлуатацію після 1 січня 2020 року. Два альтернативних законопроекти зберігають «зелений» тариф на його нинішньому рівні.

В середньому зниження тарифів для сонячних і вітрових електростанцій планується на рівні 10-30%, хоча є приклад і більш радикального зниження, майже вдвічі. Так, для «сонячної» електроенергії, виробленої наземними установками потужністю, що менша або дорівнює 3 МВт, розташованих у південній частині України і введених в експлуатацію з 1 січня 2025 року, коефіцієнт «зеленого» тарифу знижується до 1,34, тоді як діюча ставка коефіцієнта для «сонячної» електроенергії, виробленої наземними установками потужністю менше 10 МВт, введеними з експлуатацію в той же період, – 2,23.

Термін надання підтримки. Державна підтримка для виробників надаватиметься протягом 20 років (15 років відповідно до законопроекту № 8449-3), починаючи з дати подання документа, що підтверджує введення в експлуатацію електрогенеруючій установки.

Це положення – свого роду контрзахід і для зниження «зеленого» тарифу, і для введення системи аукціонів. Оскільки «зелений» тариф діє до 2030 року, будь-які зволікання в реалізації проекту знижують його прибутковість. Але якщо електростанцію буде побудовано, скажімо, у 2022 році, то підтримка надаватиметься до 2042 року, і такий проект стає більш привабливим для інвестування.

Інші ініціативи

Надбавка: пропонується підвищити надбавку до «зеленого» тарифу за використання обладнання українського виробництва на об'єкті електроенергетики.

«Мала» генерація: розширюється коло осіб, які можуть отримати «зелений» тариф для «малої» вітрової та сонячної генерації. Юридичні особи та фізичні особи-підприємці також зможуть продавати електроенергію в мережу на вигідних умовах. Ліміт «малої» генерації підвищений з 30 кВт до 500 кВт.

Балансування: законопроект №8449-5 передбачає повну відповідальність виробників, які отримали підтримку в результаті аукціонів, за небаланси. Згідно з цим же законопроектом, по досягненню 5% «зеленої» енергетики в загальному первинному постачанні електроенергії, припиняється перехідний період часткового покриття небалансів.

Наскільки пропоновані зміни будуть сприяти новим проектам? Безумовно, пропоновані 20 років підтримки і відмова від ретроспективного перегляду «зеленого» тарифу – хороший сигнал для інвестування в «зелену» енергетику. Очікується, що ця пропозиція залучить до аукціонів інвесторів, які не зобов'язані брати в них участь, але будуть зацікавлені в отриманні 20 років підтримки.

У той же час, не зовсім зрозуміло, чому ініціатори змін вирішили підвищити ставку надбавки. Багато хто чекав, що закон адресує інші складні питання – отримання прав на землю або гарантій приєднання електрогенеруючих потужностей.

Досвід інших країн показує, що аукціони допомагають знизити вартість «зеленої» електроенергії для кінцевого споживача. Чи зможуть аукціони допомогти досягти балансу між інтересами споживачів, держави і інвесторів? Відповідь на це питання багато в чому залежить від положень прийнятого закону і дій інших стейкхолдерів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті