Знову влада змінилася: до чого готуватись «попередникам»

Знову влада змінилася: до чого готуватись «попередникам»

Про правила переслідування і про те, чим все може закінчитися

Этот текст также доступен на русском
Знову влада змінилася: до чого готуватись «попередникам»

Дуже скоро новообрана Верховна Рада IX скликання розпочне свою роботу, і новій владі залишиться «закрити» вакансії виконавчої гілки. Буде ухвалено рішення щодо нового голови Кабінету міністрів, керівників міністерств, відомств, служб – і почнеться робота «з чистого аркуша».

Про те, як може виглядати підбиття підсумків роботи попередньої команди і якими є прогнози щодо дій нової, своїми припущеннями з Mind поділився керуючий партнер Адвокатського об'єднання «Овчаров і Партнери» Денис Овчаров.

Зміна влади в Україні завжди тягне за собою відкриття кримінальних проваджень на «попередників». Як показує історія, кожен президент України так чи інакше стає фігурантом у низці кримінальних проваджень, буквально наступного дня після приходу нового. Така ж історія з року в рік повторюється і з депутатами, міністрами, главами адміністрацій і різного роду відомств. Це вже давно усталена традиція: кожна нова влада шукає компромат і больові точки попередньої.

Так відбувається завжди і всюди. І сьогоднішня ситуація не стане винятком. Як тільки виберуть нового «нашого» Генерального прокурора, маховик «ефективного розслідування і чесного правосуддя» запрацює на повну потужність.

«Попередники» голосно прославилися «фактовими» кримінальними провадженнями, які повністю блокують роботу компанії, безкінечними обшуками й арештами рахунків. Але, як показала судова практика, там, де немає підозрюваних, арешт рахунків і вилучення техніки затягується максимум на 1-2 місяці (замало як для істотного тиску на попередників). Якщо ж у справі є підозрювані, «відкотити» все назад часто набагато складніше.

У той же час, з висуванням підозри у наших правоохоронців все надто складно, оскільки в багатьох гучних справах через особливий статус фігурантів підозру має підписувати і вручати Генеральний прокурор або його заступник. У останніх, звичайно ж, на такі «дрібниці» часу майже ніколи не знаходилося, фігуранти не отримували статусу підозрюваного у провадженні – і всі ці гучні детективні історії дуже швидко вщухали. І багато  хто вже навчився спокійно жити з таким станом справ.

Новообрані ж «мілленіали» не стануть повторювати таких помилок. Оскільки запити електорату стали серйознішими, обшуків і короткострокових арештів вже недостатньо – тепер потрібні затримання і «посадки». Для задоволення таких запитів доведеться, звичайно, постаратися.

Чи мають вони план?

Нижче додається неофіційна директива з переслідування «попередників» новообраною владою.

  1. Підняти всі старі справи, які були закриті на «особисте прохання» колишніх представників влади. Зазвичай у таких «замовних» ситуаціях правоохоронці не обтяжують себе належним відпрацюванням «запиту», а просто перекладають матеріали справи подалі або безпідставно їх закривають. Тому популярним тепер стало викладати в мережу інтернет частину таких забутих матеріалів, наприклад, протоколи допитів або прослушки, склеювати з них якусь «страшилку» і активно піаритися «новим резонансним розслідуванням».
  2. Особливу увагу слід приділити тим, хто різко впав у рейтингах і не пройшов до нового складу парламенту. Вони втратили владу і підтримку народу і, отже, читати і показувати їх будуть на порядок менше. Дивимося декларацію, моніторимо перелік компаній, в яких «колишній» мав частку. Далі аналізуємо участь цих компаній у держзакупівлях через систему Prozorro і виділяємо тих, хто істотно виріс за минулу каденцію.
  3. Дивимося контрагентів цих компаній і їхню частку в державній власності. Моніторимо цих контрагентів у реєстрі судових рішень на наявність кримінальних проваджень. І, якщо все збіглося – бінго! – тепер у нас є кандидат на корупційний злочин.

Як доводитимуть провину «попередники»?

Залишилося вирішити, хто подасть заяву про злочин – і можна починати збирати доказову базу.

  1. Почати слід із запиту документів щодо необхідної господарської операції. Потім провести судово-економічну експертизу і далі доводити через допити і обшуки умисел на вчинення злочину.
  2. Що робити, якщо підприємства «попередників» зросли, а держтендерів немає? Часто компанії обходять тендери через дроблення суми угоди. У цьому випадку слід відібрати контрагентів з державного сектора і оформити доступ до їхніх банківських рахунків, щоб визначити суми і рух грошових коштів. Якщо підтвердиться факт дроблення угоди, можна далі продовжувати доводити умисел через допити і обшуки.
  3. А якщо ж якимось чином «клієнт» не брав участі в «розпилі» державних грошей, на чому тоді він міг би піднятися? Як правило, на оптимізації оподаткування через співпрацю з фіктивними компаніями. Залишилося проаналізувати контрагентів на фіктивність – і ось вам нова точка входу.
  4. А якщо у «попередника» немає компаній? Тоді всі попередні прийоми слід відпрацювати з його найближчим оточенням (дружина, брат, сват).

Ось і все – «ми їх зробили разом»!

Запропонований метод є примітивною аналітикою, але при цьому ефективною дорожньою картою, по якій правоохоронці підуть із закінченням президентських і парламентських виборів.

Як оцінювати такі рухи: як вказівку ​​згори чи самодіяльність ронінів (самураїв без господарів), які хочуть утриматися в своїх кріслах? А, може, це диверсанти, які хочуть підставити нову владу? У цій ситуації особливої ​​різниці немає – в будь-якому випадку потрібно бути в тонусі, оскільки бумеранг має здатність повертатися.

Як уберегти себе від візиту нових охоронців закону і порядку?

  1. Проаналізувати корпоративну структуру контрагентів на предмет зв'язку з «попередниками» і їх оточенням.
  2. Вичистити «попередників» з корпоративної частини.
  3. Проаналізувати господарські правовідносини, де фігурують бюджетні гроші на момент порушень.
  4. Перевірити життєздатність контрагентів.
  5. Обзавестися якісною правовою допомогою.
  6. Підготувати компанію до можливого арешту рахунків.
  7. Готуватися до обшуків і допитів.
  8. Готувати піар-стратегію можливого захисту.

Як бачимо, тактика і стратегія поведінки новообраної влади навряд чи відрізнятиметься особливою оригінальністю і непередбачуваністю, тому краще бути готовим до всього заздалегідь – так само класичними і перевіреними роками методами. І чим раніше, тим зрештою буде ощадливіше і безпечніше.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло