«Клуб білого бізнесу»: як несправедливість поширюється на рівні закону

«Клуб білого бізнесу»: як несправедливість поширюється на рівні закону

І чому держава не виграє від такої дискримінації комерційних компаній

«Клуб білого бізнесу»: як несправедливість поширюється на рівні закону
Фото: pixabay

Верховна Рада днями ухвалила зміни до Податкового кодексу щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, або про «клуб білого бізнесу» (законопроєкт №11084). Чому документ може додати проблем бізнесу й не стане додатковим стимулом для наповнення бюджету, розповів Mind партнер Адвокатського об'єднання «Овчаров і Партнери» Денис Овчаров.

Читайте також: Клуб обраних: які проблеми містить законопроєкт для білого бізнесу

Закон про «клуб білого бізнесу», прийнятий Верховною Радою України, більше нагадує закон про встановлення податкового гетто з поділом бізнесу на своїх та чужих. Цинічності ситуації додає той факт, що в обґрунтуванні необхідності прийняття цього закону зазначалось як мета – впровадження заходів, що підвищують ефективність, справедливість і простоту податкової системи.

Насправді ж усупереч вимогам Податкового кодексу на законодавчому рівні встановлюється податкова дискримінація, такі преференції платникам податків як відсутність перевірок, можливість консультацій залежно від набутого статусу й навіть можливість так званого економічного бронювання певної кількості працівників.

На перший погляд – позитивні зрушення, але наділі для бізнесу це означає лише одне – витрати, витрати й ще раз витрати.

Читайте також: Гетманцев шукає мотивацію для платників податків: як у цьому допоможе законопроєкт для «білого» бізнесу

Закон запроваджує ручне керування «невинуватістю» бізнесу

Якщо закон підпише Президент, фактично буде встановлена презумпція винуватості платника податків. Тобто ти тільки-но розпочав працювати, а вже опинився в зоні ризику, хоча той же Податковий кодекс презюмує сумлінність платника податків, як такого.

Щоб потрапити до переліку білого бізнесу, треба відповідати певним критеріям, однак така відповідність переглядається кожного кварталу. Ба більше, чи відповідаєте ви необхідним вимогам, врешті-решт вирішуватиме сама ж податкова.

Тобто не сторонній колегіальний орган, не громадська рада при податковій службі, а фактично керівник контролюючого органу. Крім того, не відомо, чи існуватиме якась прозора процедура надання особі відповідного статусу, чи будуть у публічному доступі перелік білого бізнесу й документи, на підставі яких такий статус було надано.

Відомо, що відсутність прозорих процедур спонукатиме бізнес потрапити до відповідного списку за допомогою кулуарних домовленостей, а щоквартальний перегляд відповідності критеріям і ручне керування – кого включати, а кого ні – призведуть до ще більших та частіших грошових витрат.

Читайте також: Підвищення податків: що може змінитись для бізнесу найближчим часом

Нові норми містять корупційні ризики

Але, навіть якщо вас і включили до «клубу білого бізнесу», вилетіти з нього доволі просто. Це видно на прикладі критерію, якому має відповідати бізнес, а саме відсутності неузгодженого податкового зобов’язання.

Перш за все варто зауважити, що неузгодженні податкові зобов’язання не завжди означають, що платник податку порушив податкове законодавство і є несумлінним платником. Ба більше, такі зобов’язання дуже часто оскаржуються в адміністративному або судовому порядку, і, як показує судова практика, часто доволі успішно.

Однак вказане, згідно з нормами закону, до уваги може не прийматися контролюючим органом, оскільки факт неузгодженого зобов’язання вже має місце, а про факт оскарження та подальші результати закон нічого не говорить. До того ж сам процес оскарження може затягнутися на роки.

Тож, якщо такий платник перебував в «клубі білого бізнесу», на період неузгодженого податкового зобов’язання він звідти вилітає і автоматично може отримати від податкової весь спектр перевірок та відповідного ставлення з переходом у кримінальну площину вирішення правового конфлікту.

Звісно, це спонукатиме бізнес «розв'язати питання», швидко погасивши відповідне донарахування або ж в інший неправовий спосіб. Але, як не крути, це додаткові витрати.

Небагато бізнес отримає і від взаємодії з «комплаєнс-менеджерами» податкової, оскільки в законі жодним чином не прописана процедура взаємодії між компанією і цим радником. Не відомо, чи зобов’язують отримані від такого менеджера поради чи консультації бізнес до якихось кроків, чи нестимуть такі менеджери відповідальність за надання непрофесійних чи шкідливих порад, чи можна їх змінити та в якій формі існуватимуть результати такої взаємодії.

Держава теж лишиться у програші

Держава, на мою думку, також не виграє від прийняття цього закону через той самий принцип «комплаєнс-менеджерів».
Ця концепція веде до збільшення штату податкової та набору додаткових співробітників для забезпечення подібних взаємозв’язків із бізнесом. Це своєю чергою призведе до навантаження на бюджет або ж відобразиться на якості та професійності надання консультацій і допомоги, якщо додаткових працівників не набиратимуть та покладуть нові обов’язки на тих, хто вже є.

Надходженням до бюджету закон навряд чи сприятиме, оскільки якщо бізнес і без цього закону працює «по-білому», то й далі так робитиме. А от ті, хто працює «по-білому», але водночас не відповідає певним кількісним критеріям, визначеним у законі, матимуть додатковий тиск із боку контролюючих органів у вигляді маски-шоу й перевірок. А це знов-таки витрати для розв'язання подібних проблем.

Не кращий вигляд матиме й інвестиційна привабливість держави для закордонного бізнесу, яких захоче зайти в Україну. Уявіть реакцію закордонної компанії чи інвестора, які, щоб не зазнавати тиску податкової, мають «вступити» до переліку обраних компаній та підприємств.

Несправедливість закріплена на рівні закону

Новий закон:

  • встановлює ідею презумпції винуватості платників податків, тобто якщо ти не «білий бізнес», то ти або чорний, або якийсь інший, кольоровий;
  • спонукає бізнес щоквартально «розв'язувати питання», інакше матимеш весь спектр відносин із податковою;
  • не сприяє надходженням до бюджету, а навпаки, створює додаткові навантаження;
  • погіршує інвестиційний клімат держави. 

Загалом закон не про справедливість, не про нові принципи та підходи в роботі податкової та взаємодії з бізнесом, не про наповнення бюджету у воєнний час, а банально про законодавче закріплення «елітарного клубу», щоб дружити з податковою, яка з органу кошмарення бізнесу, звісно не безплатно, перетворюватиметься на «дружнього менеджера».

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло