Next level: як інвестувати в кіберспорт

Next level: як інвестувати в кіберспорт

Про спорт, геймінг і перспективи для інвесторів

Этот текст также доступен на русском
Next level: як інвестувати в кіберспорт
Фото: pixabay

Наприкінці липня 16-річний американець виграв $3 млн на чемпіонаті з відеогри Fortnite. Хлопець був одним із 100 гравців, які претендували на загальну призову суму в $30 млн.

Раніше, у квітні цього року, українські кіберспортсмени виграли $250 000 на чемпіонаті CS: GO, а минулого року – стали першими у світових змаганнях з Counter-Strike з сумою виграшу $125 000.

Про те, наскільки прибуткова ця сфера діяльності та чи варто інвестувати в неї, розповів Mind президент esports.ua, засновник кіберспортивної платформи ESM.one Іван Данішевський.

Матеріал підготовлено у партнерстві із PR-агентством Direct Communication.

Геймінг – це дуже перспективний напрямок: на планеті грає більшість розвинених країн, де є доступ до гаджетів і нормального інтернету. Тільки в Україні, якщо рахувати мобільні ігри, це приблизно до 20 млн осіб, навіть гравці в «тетріс» і «лінії» – теж аудиторія геймінга.

Але геймери – не те саме, що фанати кіберспорту. Хоча кіберспортивні ігри теж дуже популярні: у «Доту», «Контрстрайк» (КС) грають 4–5 млн геймерів в Україні. І їхня кількість зростає – з'являються нові ігри та нові учасники. В основному це молодь. Якщо брати Fortnite, там середня вікова категорія коливається в межах 8–14 років, а КС і «Доту» – це, швидше, 12–25 років. 35 плюс грають у «Танки».

Наприклад, аудиторія «Доти» вже звикла платити, ті самі тинейджери схильні витрачати 200–500 грн на місяць на «смаколики» в грі.

Про перспективи українських гравців у кіберспорті

Електронно-спортивні перспективи у нас значно вищі, ніж у багатьох інших країнах, зокрема, ми добре представлені й за кількістю учасників на чемпіонатах світу. Україна, на відміну від, наприклад, Таїланду, більш працелюбна. У нас хлопці здібні, працьовиті, просто змушені за відсутності будь-якої кар'єрної перспективи, рухатися в різні боки – «броунівськи» розвиватися в кіберспорті, пробуючи випадкові методики і не досягаючи результату. І це велика проблема.

Зараз багато сильних гравців просто розвивають персонажі на продаж, потім наступного, і наступного, на це й живуть. Це не назвеш кар'єрним ростом.

Хотілося б у нас побудувати систему підготовки справжніх кіберспортсменів. Нам потрібні хоча б мікрочемпіонати, що переходять у національні змагання, щоб люди розуміли, до чого прагнути.

Хотілося б, щоб геймер жив не продажем дешевих речей, а прагнув до саморозвитку. І якщо зібрати таких людей 20–50, то можна було б говорити про дійсно великі перспективи. Коли світовий чемпіонат з'явиться, назвемо його умовно «олімпійські ігри», і, якщо там буде 1000 учасників – команд з 40 країн, то ми точно будемо в топ-5 (поряд з Америкою, Китаєм, скандинавськими країнами). Оскільки ми реально дуже хороші, у подальшому можемо претендувати і на першість. Цим розвитком потрібно займатися активно і кожен день.

Як стати гравцем, якого помітять

Зараз поки досить одного бажання. Гравців непогано моніторять. Але ринок новий, і самі команди ще не дозріли, вони ще не усвідомили, що таке скаутинг і як з ним працювати. Але гра привертає. Коли ти заходиш у гру, ти маєш інструментарій, отримуєш розуміння оцінки власного перформансу, успішності, наскільки ти хороший. У когось є шанс стати профі, а хтось, як би не намагався, залишається на своєму рівні. У грі все це видно. Є ранги, є вінрейт, зрозуміло, як ти, ким і проти кого перемагаєш. Це все доступні будь-якому гравцеві дані.

Ті, хто досягає великих висот у грі, повинні продовжувати розкривати інші таланти. Як тільки ти піднявся на дуже високий ігровий скіл, ти відразу виходиш у великий світ. А там вже інші вимоги й високого ігрового рівня буде вже недостатньо. Потрібно добре розмовляти, розуміти, що ти «продаєш себе», бути комфортним і зрозумілим у спілкуванні, адже майже всі кіберспортивні ігри – командні. І, навіть якщо ти відмінно граєш, але не можеш налагодити контакт з людьми, ти навряд чи зможеш піти далі.

На жаль, наші люди часто не сильно соціально активні, і це серйозний бар'єр. Ці вміння теж потрібно розвивати, і ми намагаємося це робити – проводимо цілі академії, пишемо матеріали, працюємо зі стримерами.

Про інвестиції в геймінг

У геймінг варто заходити тільки довгостроковим інвесторам, готовим вкладати і чекати результат у перспективі 5–10 років. У форматі «сьогодні на сьогодні» в цій сфері результату досягти неможливо. Це звичайна венчурна історія. Кожен венчурний інвестор розуміє, що очікування від інвестицій становить 5–7 років. Це в будь-якому випадку стратегічні інвестиції, більш тривалі.

Але у стратегічних інвестицій є величезна кількість плюсів.

  • по-перше, стати несподівано монополістом, тому що ти встиг першим (або одним з перших);
  • по-друге, можна отримати не 20% річних, а 2000%;
  • по-третє, можна створити те, чого ще ніхто не робив. І потрапити в літопис часу.

Багато країн намагаються рухатися в цьому напрямку, наприклад, такі гіганти, як FIFA або Олімпійський комітет. Зараз конкуренція невелика, і ще можна встигнути створити все першими. Той самий світовий чемпіонат – це реально, просто для цього повинні бути досить серйозні стратегічні інвестиції, підтримка країни.

Так, зараз ніде виступати. Турнір зі збірних різних країн, він лише один – корейський був, зараз китайський. Вони потроху розвиваються. З'явився WESG, але вони не приділяють уваги маркетингу, глядачеві – і їх ніхто не дивиться.

Про перспективи для інвесторів в Україні

У нас гроші в країні зароблені на агро та інших зрозумілих галузях, люди не дуже розбираються, що таке кіберспорті, і продовжують вкладати в ті ж напрямки.

А араби, наприклад, повністю диверсифікують доходи – відмовляючись від ідеї, здавалося б, єдиної нафтової промисловості як основного джерела. Інвестують у велику кількість нових компаній, технологій, у нове і різне. І результати отримують значно цікавіші та перспективніші.

Сьогодні в цій сфері є сенс вкладати в інфраструктуру, в уже існуючі проекти – у навчання, турнірні платформи, рекламу, аналітику.

На ринку гравців зараз конкуренція така низька, що частина перспективних українців грають в інших країнах, заробляють там. Ми ж для збірної на турнір забираємо їх на три дні, вони грають – і роз'їжджаються хто куди.

Таким командам, як нашим, так й іноземним, потрібні «буткемпи», тренувальні зони на короткі або довгі періоди часу. Україна – це ідеальне місце. Тут недорога інфраструктура і персонал, дешеві інтернет і оренда. Тому варто вкладати в коворкінг під такі проекти і під суміжні напрямки. Це повинен бути проект-прототип. Наприклад, на 1,5–2 роки, у рамках якого ми будуємо, запрошуємо світові команди спробувати, вони дають фідбек. Ми враховуємо їхні зауваження, щось змінюємо, а потім продаємо франшизи на весь світ. І таких ідей, проектів чимало, просто потрібно трохи ініціативи від інвесторів. Тоді феномен українського кіберспорту розлетиться на весь світ.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло