Як утриматися «на висоті»: 3 фактори стабільного розвитку бізнесу

Як утриматися «на висоті»: 3 фактори стабільного розвитку бізнесу

Про секрети виживання і вміння відстояти свою справу

Цей матеріал також доступний російською
Як утриматися «на висоті»: 3 фактори стабільного розвитку бізнесу
Фото: pixabay

Жовтень видався спекотним для українських стратапів. Один залучив $90 млн при оцінці понад $1 млрд, інший – $100 000 при загальній сумі залучених інвестицій, що склала разом з останнім раундом $180 000, третій, з українським співзасновником, – $500 000.

Такий успішний початок надихає багатьох, але далеко не всі з них залишаються «в сідлі» за деякий час.

Як правильно будувати бізнес і що робити для його стабільного розвитку, розповів Mind СЕО SalesCapital AG Ukraine Володимир Ломійчук.

Припустимо, ви вирішили заснувати власний стартап. Після довгих пошуків інвесторів і копіткої роботи, ви нарешті отримали необхідне фінансування, заснували нову компанію й почали працювати. Здається, що найскладніший етап вже позаду, але це не так. За статистикою Small Business Administration, близько 20% малих підприємств розпадаються в перший рік роботи, понад 50% – банкрутують протягом п'яти років, і лише третина доживає до позначки в 10 років.

Бізнесмен, який не хоче, щоб його підприємство поповнило статистику невдач, повинен замислитися про те, як забезпечити стабільність своєї справи. Кожне підприємство – унікальне, і універсального рецепту для стабільного розвитку бізнесу не існує. Проте спираючись на багаторічний досвід бізнес-консалтингу, можна порадити підприємцям, які хочуть стабілізувати свій бізнес, звернути увагу на три основні чинники.

Структура компанії

Організаційна структура – це скелет підприємства, який визначає його положення й поведінку на ринку. При масштабуванні підприємства або при зіткненні з новими ринковими умовами, структуру доводиться змінювати. Але реструктуризація – складний процес, і багато підприємців уникають її, керуючись принципом «не чіпай те, що працює». Цей підхід – хибний, адже завдання підприємця полягає в забезпеченні стабільного розвитку, а не в стагнації.

Формуючи й перебудовуючи структуру, керівник повинен розглянути всі наявні всередині компанії бізнес-процеси. Структура має чітко визначати зони відповідальності та функції всередині компанії, щоб бізнес міг функціонувати з максимальною ефективністю.

Першорядні процеси, що виконуються командою та формують основну цінність компанії, повинні бути відокремлені від другорядних, які можуть бути виконані на аутсорсі дешевше та якісніше. Налагодивши чітку структуру, керівник робить свою компанію ефективною й підвищує її шанси на стабільний довгостроковий розвиток.

Фінансування

Попри очевидну важливість фінансової складової в роботі бізнесу, як не дивно, великий відсоток підприємців не надає їй належної уваги і значення. Логіка таких бізнесменів проста: якщо все гаразд і компанія демонструє хороші результати, ми можемо дозволити собі непередбачені витрати й не рахувати кожну копійку.

Звичайно ж, це не так, і недалекоглядне фінансове управління сьогодні може обернутися проблемами й банкрутством завтра. Яким би складним і нудним керівникові не здавалося бюджетування, він зобов'язаний знати основні статті доходів і витрат компанії, бути поінформованим про поточну ситуацію за кредиторською та дебіторською заборгованостю тощо. Знання цих показників – це фактичний контроль над оперативною ефективністю. Аналізуючи їх, управлінець може ефективно управляти оборотними й необоротними активами та скорочувати витрати.

Звалюючи всю фінансову діяльність на бухгалтерію і фінансового директора, керівник відмовляє собі в можливості приймати фінансово зважені рішення й ризикує приймати такі, які пізніше приведуть до краху компанії. Фінансові показники є ключовими в управлінні бізнесом, а грамотне бюджетування – запорукою його стабільності.

Діагностика бізнесу

Твердження про те, що ринок постійно змінюється – банальне. Але, як і у випадку з двома попередніми пунктами, багато підприємців часто забувають або ігнорують цю просту істину. Щоб забезпечити стабільний розвиток у нестабільних умовах, бізнес повинен постійно змінюватися і пристосовуватися.

Для цього підприємству потрібно регулярно проводити аналіз і діагностику всіх бізнес-процесів:

  • Чи змінився запит нашого споживача?
  • Яку основну цінність ми надаємо?
  • Як виглядає наш ланцюжок створення додаткової вартості?
  • Які складові цього ланцюжка працюють ефективно, а які – гальмують роботу всього підприємства?
  • Які можливості ми використовуємо ефективно, а які випускаємо з поля зору?

Знаючи відповіді на ці питання, керівник може внести корективи в роботу підприємства, збільшити його ефективність і стабілізувати розвиток.

Щоб діагностика була ефективною, вона має бути безперервною й неупередженою – для цього іноді доводиться залучати зовнішніх консультантів. Слідом за діагностикою та виявленням вузьких місць, має йти розробка нової організаційної моделі управління і розвитку.

Головне правило забезпечення стабільності бізнесу – не розслаблятися. Не важливо, скільки років ваша компанія існує на ринку та наскільки унікальною є ваша пропозиція – через 10 років ми житимемо в геть іншому світі. Ті, хто хочуть побачити цей чудовий новий бізнес-світ, мають бути готовими до будь-яких викликів і пам'ятати про чинники, на яких будується стабільність їхньої роботи.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті