Захворіло у світі
6,682,531
Померло у світі
392,321
Вилікувалось у світі
2,897,890
Захворіло в Україні
25,964
Померло в Україні
762
Вилікувалось в Україні
11,372
Акції на рейки: як підготувати IPO «Укрзалізниці»

Акції на рейки: як підготувати IPO «Укрзалізниці»

Що отримає компанія, клієнти і пасажири

Цей матеріал також доступний російською
Акції на рейки: як підготувати IPO «Укрзалізниці»
Фото: прес-центр УЗ

Наприкінці жовтня 2019 року Міністерство інфраструктури України, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) і «Укрзалізниця» підписали угоду про початок процедури IPO компанії. Процес підготовки монополіста залізничних перевезень буде довгим і складним. Існує низка дій, які повинна виконати залізниця, щоб мати можливість продавати свої акції на іноземних біржах. Які саме, і як вони можуть позначитися на роботі компанії, спеціально для Mind пояснив співкеруючий партнер юридичної фірми AVELLUM Микола Стеценко.

Які особливості IPO держкомпанії? Загалом – суттєвої різниці при виході на IPO державного і приватного підприємства немає. Однак треба враховувати специфіку, пов'язану з тим, що державні підприємства часто мають додаткове соціальне навантаження у вигляді непрофільної діяльності: санаторіїв, лікарень, навчальних закладів та іншого. Здебільшого вони субсидуються державою. Крім того, навіть пасажирські перевезення, особливо на маршрутах, які не користуються великою популярністю, є дотаційними. Таким є становище не лише в Україні, а й у більшості країн Європи.

У зв'язку з цим «Укрзалізниці» доведеться істотно реструктурувати свій бізнес з метою чіткого відокремлення прибуткових підрозділів від дотаційних. Це перший і найскладніший крок. Але з цим можна впоратись.

Як це відбувається у світі? Україна – далеко не перша країна, що виводить на IPO державних монополістів. Наприклад, дуже цікавим є досвід німецької залізниці (Deutsche Bahn), яка також знаходиться у повній державній власності. Цього місяця Deutsche Bahn заявила у європейських ЗМІ про свої плани вивести на IPO підрозділ під назвою Arriva, який займається міжнародними транспортними перевезеннями. Розміщення акцій заплановано на наступний рік. У Німеччині взагалі дуже багато держпідприємств, які вийшли на IPO. Крім згаданої Deutsche Bahn, це і Deutsche Post, і Deutsche Telekom, і Deutsche Bank, і Lufthansa.

Інший вдалий приклад: 11 грудня Саудівська Аравія розпочала продаж акцій свого найбільшого нафтовидобувача – Saudi Aramco. Все пройшло успішно, і за підсумками первинного розміщення капіталізація компанії склала близько $1,88 трлн (до цього найдорожчою була Microsoft, яку оцінюють у $905 млрд).

Що ж отримає «Укрзалізниця» від IPO? Плюси очевидні. Прибуткові напрямки бізнесу вимагають капітальних вкладень. І вихід на IPO передбачає залучення серйозних коштів, які можна спрямувати на будівництво нових залізничних ліній, закупівлю локомотивів, вагонів, а в майбутньому також на будівництво швидкісних поїздів нового покоління. Найперспективнішим зараз є підрозділ вантажних перевезень, бо там є живі гроші, а ринок стає дедалі більшим.

У чому полягають ризики? З іншого боку, є ризик, пов'язаний з тим, що українська влада цілком серйозно розглядає можливість дозволити приватним операторам володіти та оперувати своїми локомотивами. Не секрет, що деякі підприємства мають свої парки вагонів, і локомотивна тяга в приватних руках дасть можливість існування альтернативним операторам вантажних перевезень, які активно конкуруватимуть з державними. Це певною мірою може ускладнити майбутнє IPO. Ризик конкуренції потрібно буде пояснити інвесторам і показати, що «Укрзалізниця» зможе успішно конкурувати з приватними перевізниками.

Як почуватимуться клієнти компанії? Що стосується клієнтів – ситуація не для всіх однакова. Виділення вантажоперевезень в окремий бізнес і створення успішної публічної компанії з її подальшим виходом на IPO дасть підприємствам, які користуються послугами перевезень, комфортніші умови з точки зору роботи з залізницею як з підрядником. Більше коштів спрямують на покращення маршрутів, якість перевезень і їхню швидкість.

Чого чекати пасажирам? З пасажирами ситуація інша. Виділення цього бізнесу в окремий підрозділ буде логічним кроком. Швидше за все, ще довгі роки його будуть субсидувати, так само як це відбувається в більшості країн світу. Тому говорити серйозно про IPO пасажирських перевезень, на мій погляд, не доводиться.

Що треба зробити самій УЗ? «Укрзалізниця» – одне з найбільших підприємств України, яке вимагає масштабної інвентаризації, створення поглибленого бізнес-плану для прибуткових напрямків і зрозумілого для субсидованих. Крім того, коли прибуткові підрозділи будуть виділені, вони вимагатимуть не одного року ефективної діяльності для підтвердження своєї самостійності та фінансового успіху. Об'єктивно вихід «Укрзалізниці» (а точніше – її прибуткових підрозділів) на IPO відбудеться не раніше, ніж за три роки.

І треба пам’ятати, що підприємства, які виходять на IPO, обов'язково повинні бути прибутковими, мати незалежний професійний менеджмент і прозору звітність.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті