Коронавірус vs бізнес: як карантин змінить ринок страхування
Як українські страхові компанії можуть використовувати кризу для розвитку бізнесу

Ситуація з коронавірусом оголила багато слабких місць економіки, але також змусила сфокусуватися на сильних. Максим Межебицький, перший заступник голови правління страхової компанії ARX, розповів Mind про можливості та виклики, які з'явилися на ринку страхування, а також про те, як онлайн-сервіси змінюють бізнес.
Онлайн-продажі зараз стануть справжнім порятунком для будь-якої сфери. Наприклад, у Китаї в розпал епідемії спостерігався різкий сплеск популярності онлайн-замовлень і доставки їжі. Зараз в Україні, після закриття ресторанів і магазинів, ми спостерігаємо аналогічну картину.
Зі страхуванням ситуація дещо інша. Запит на онлайн-сервіси значно зріс, оскільки багато хто з клієнтів просто боїться зайвий раз приїжджати до офісу. При цьому офіси страхових компаній продовжують працювати, хоча й не в повноцінному режимі.
За останні два-три роки страховий ринок України дуже просунувся в онлайні. Багато в чому цьому сприяв запуск електронного ОСЦВ. Сайти багатьох страхових компаній працюють у режимі вебмагазинів – продають страхові продукти онлайн або забезпечують їхню доставку.
Крім того, є страхові агрегатори, на яких можна вибрати кращу пропозицію і також придбати страховку онлайн. З'явилося й багато онлайн-сервісів для врегулювання збитків, дистанційної оплати платежів тощо.
Ті компанії, які інвестували в онлайн останніми роками, зараз, під час кризи, зможуть повноцінно працювати у віддаленому режимі.
Звичайно, у нас немає такого різноманіття продуктів і сервісів у онлайні, як у Європі та США. Але всі базові є та працюють не гірше, ніж на Заході.
Основний продукт в онлайні у нас – це ОСЦВ. Також онлайн доступні ДЦВ та міні-КАСКО. Крім того, на сайті можна залишити заявку і на інші продукти: декілька різновидів КАСКО, ДМС, страхування майна тощо.
Чому не всі сервіси пропонуються в онлайні?
Незважаючи на можливості, які вже є, навряд чи варто очікувати найближчим часом зростання попиту на страхування в цілому. На це є декілька причин:
- Загальна ситуація в Україні
Ми очікуємо, що автовласники будуть менш інтенсивно використовувати свій транспорт під час карантину. Кількість покупок нових авто також неминуче знизиться. Тому страховий ринок постраждає також, як і більшість бізнесів в Україні (за рідкісним винятком).
- Вартість впровадження онлайн-сервісів
Впровадження якісних онлайн-сервісів вимагає значних інвестицій, тому далеко не всі страховики можуть їх собі дозволити.
- Недосконалість законодавства
Українське законодавство не завжди сприяє повноцінній роботі в онлайн-режимі. Так, у страхуванні, як і раніше, дуже багато архаїчних законодавчих норм, що вимагають або фізичного підпису клієнтів на документах, або оригіналів документів замість електронних копій тощо. Але з часом, впевнений, усі ці шорсткості можна виправити.
Чи можна все перевести в онлайн?
Усі страхові продукти можуть бути електронними. Це не означає, що всі з них клієнти купуватимуть на сайті. Однак це дозволить піти від паперових версій договорів страхування та всіх супутніх документів. Якісь продукти можна буде купити на сайті, якісь – замовити з подальшим оформленням, якісь придбати в офісах, але в електронному форматі. Ми повинні надати клієнтам будь-який зручний для них спосіб покупки.
Як ситуація з коронавірусом змінить ринок страхових послуг?
Сьогоднішня криза драматично вплине на бізнес у цілому. Багатьом компаніям доведеться переглянути свої бізнес-моделі з огляду на ефективність та гнучкість.
Але також ця криза стане серйозним стимулом для якісних змін. З огляду на величезний потенціал українського IT-сектору, ринок онлайн-послуг розвиватиметься ще більш динамічно. І в цьому сенсі Україна має шанси випередити деякі європейські країни, оскільки наші компанії не обтяжені громіздкою застарілою IT-архітектурою.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.