Бізнес на старті: як зареєструвати ФОП «з дивана»
Лайфхаки для швидкої і простої реєстрації

Попри всі негаразди, пов'язані із пандемією коронавірусу, у багатьох з'явився час на генерацію нових ідей, а може, і нових проєктів.
Якщо ж усе вже продумано, наразі можна зареєструвати свій проєкт. Одним із варіантів є реєстрація фізичної особи – підприємця (ФОП).
Як це зробити швидко і при цьому не виходити з домівки, розповів Mind юрист практики корпоративного права Juscutum Дмитро Палющенко.
Протягом 2019 року в Україні було зареєстровано понад 256 000 нових ФОПів і з кожним роком ця цифра зростає.
Причин є кілька: перехід або обрання підприємцями нової форми ведення господарської діяльності, відновлення господарської діяльності фізичними особами, які вже до цього закривали свої ФОПи.
Найчастіше новостворені ФОПи обирали комп’ютерне програмування основним напрямом своєї діяльності. І це недивно, оскільки Україна входить у топ-5 країн світу серед надання аутсорс-послуг в ІТ-напрямку. А враховуючи статистику за останні роки, ці показники тільки зростатимуть.
Як стати ФОПом, не виходячи з дому
Покроковий алгоритм дій для державної реєстрації фізичної особи-підприємця за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП) розглянемо в статті.
По-перше, необхідно отримати електронний цифровий підпис. Якщо у вас такий вже є, то можете пропустити цей етап та переходити до наступного.
На сьогоднішній день, за допомогою Акредитованого центру сертифікації ключів ПриватБанк, згенерувати ЕЦП можна онлайн. Послуга безкоштовна і займе не більше 5 хвилин.
Реєстрація фізичної особи-підприємця
Після генерації електронного цифрового підпису можете переходити безпосередньо до реєстрації ФОП.
Міністерством юстиції України було запроваджено сервіс «Он-лайн будинок Юстиції», авторизувавшись на якому, необхідно перейти до розділу подання заяв та обрати послугу державної реєстрації фізичної особи-підприємця.
Обрати вид діяльності можна на сайті Державної служби статистики України. Для ІТ-спеціалістів, це:
- 62.01 Комп'ютерне програмування
- 62.02 Консультування з питань інформатизації
- 62.03 Діяльність із керування комп'ютерним устаткуванням
- 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем
Після заповнення заяви, в якій необхідно вказати свої особисті дані, є можливість також заповнити заяву про обрання спрощеної системи оподаткування. Ознайомитись з оподаткуванням ФОП у 2020 році та обрати групу спрощеної системи оподаткування можна за посиланням.
Заповнивши всі необхідні розділи, заяву можна подавати, попередньо підписавши її за допомогою ЕЦП.
Протягом 24 годин ваша заява буде оброблена та, у разі відсутності підстав для відмови або призупинення реєстрації, буде проведено державну реєстрацію фізичної особи-підприємця.
Наразі ведеться бета-тестування нових функцій застосунку та порталу «ДІЯ», завдяки яким реєстрація ФОП буде можлива безпосередньо у застосунку або на порталі та стане ще простішою.
Відкриття банківського рахунку для здійснення господарської діяльності
Процедура відкриття рахунку для цілей фізичної особи-підприємця не складна та не потребує вашої особистої присутності у відділенні банку.
Заповнивши відповідну анкету на сайті ПриватБанку для бізнесу, вам протягом трьох робочих днів буде відкрито рахунок для ФОП без подання будь-яких документів у паперовому вигляді.
Проте така можливість доступна далеко не в усіх банківських установах і про її наявність необхідно попередньо дізнатися в службі підтримки банку.
Реєстрація книги обліку податків і доходів (для тих, хто обрав спрощену систему оподаткування)
Почати вести господарську діяльність та отримувати за неї грошову винагороду можливо лише після реєстрації книги обліку податків і доходів фізичної особи-підприємця. Порядком ведення книги обліку податків і доходів передбачено ведення такої книги в електронній формі. Але з боку Державної податкової служби України така технічна можливість наразі відсутня. Отже, для цієї дії все ж таки доведеться вийти з дому.
Для реєстрації книги обліку податків і доходів заповнену книгу необхідно подати в територіальний орган податкової служби за вашим місцем реєстрації. Дізнатися, в який саме, можливо із запиту на сайті Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за вашим ідентифікаційним кодом.
Деякі територіальні органи податкової служби йдуть назустріч підприємцям і реєструють книги, надіслані їм поштою або доставлені кур’єром, проте це попередньо необхідно узгоджувати з представниками податкової телефоном.
Є сподівання, що у майбутньому буде скасовано обов’язкову реєстрацію книг обліку для ФОПів І, ІІ та ІІІ груп (неплатників ПДВ) та для ФОПів на загальній системі оподаткування, адже Верховна Рада ще у грудні 2019 року ухвалила у першому читанні відповідний законопроєкт.
Як бачимо, реєстрація ФОП – досить легкий процес. Його повністю можна здійснити, не виходячи з дому. З часом процедура ще спроститься і ведення бізнесу для фізичних осіб стане ще привабливішим. Так держава сприяє розвитку малого бізнесу в Україні та дозволяє почати фрілансити онлайн, що сьогодні є дуже актуальним.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.