Коронавірус vs бізнес: навіщо потрібна програма лояльності в кризу
Як працює програма лояльності та як з її допомогою утримувати клієнтів під час карантину

Коронакриза змусила бізнес переглядати свої підходи, моделі, змінювати процеси і налаштовувати стосунки з клієнтами, партнерами, постачальниками. Також ситуація позначилася і на відносинах зі споживачами товарів або послуг.
Однак будь-яку кризу варто розглядати і як можливості, наприклад, для впровадження нових і корисних інструментів, які допоможуть впорається з тією самою кризою.
Як стратегічний підхід дозволяє відкривати нові можливості, читайте в матеріалі Mind «Дилема виживання: чому карантин навчив FMCG-бізнес».
Сьогодні ж про один з інструментів маркетингу – програму лояльності.
Як з її допомогою налагодити і підтримувати стосунки з клієнтами, а також розширити пул лояльних партнерів, розповів Mind country manager Admitad, експерт у сфері affiliate і digital-маркетингу Олександр Кривошеєв.
Програма лояльності (ПЛ) – класичний сильний маркетинговий інструмент для підтримки та розвитку бізнесу. ПЛ допомагає показати турботу про споживача і зробити його шопінг максимально вигідним. На що той відповість лояльністю, вірністю бренду і навіть буде готовий пробачити похибки. Адже за невелику помилку можна вибачитися нарахуванням бонусів, які потім будуть використані у вашій же мережі.
Що таке програма лояльності
ПЛ – це комплекс маркетингових заходів, що спрямовані на утримання існуючих клієнтів і формування більш стабільних торговельних відносин компанії і споживачів. Вона дозволяє стимулювати покупця, а також персоніфікувати його, вивчити смаки і переваги.
Основна мета ПЛ – не заробити гроші, а зайняти місце у свідомості споживачів. Так, у нього з'являється карта, на якій він збирає бали. Їх можна отримати за певні дії, встановлені магазином (покупки, участь у акціях). Це втягує людини в гру із заробітку бонусів і стимулює частіше здійснювати покупки.
Приклад
У авіакомпанії МАУ є програма лояльності Panorama Club. За кожен долар, витрачений на авіаквиток або оплату додаткових сервісів, її учасники отримують милі (назва бонусів). Накопиченими милями можна оплатити авіаквитки (100 миль = $1). Чим більшу суму клієнт витратить зараз – тим більшу знижку отримає на наступні покупки.
Дійсно, ПЛ зменшує суму, яку авіакомпанія виручить від клієнта в майбутньому, але потік доходу стабілізується. Для цього є додаткові інструменти.
До чого тут «оплата за дію»
Під час розробки ПЛ постає питання: що зробити, щоб сума фінальних знижок не перевищила прибуток від покупця, а його LTV (довічна цінність) була позитивною? Для компенсації суми, витраченої на знижки, бренди співпрацюють з партнерськими мережами і підключають їх магазини, сервіси, щоб ділитися клієнтами. Програма лояльності бренду стає джерелом трафіку для партнера-рекламодавця – а значить, схема працює за моделлю СРА (від англ. Cost Per Action – оплата за дію).
Крім цього, створення програми на потужностях партнерської мережі дозволяє дотримуватися E-privacy. Це постанова Євросоюзу щодо обробки персональних даних і захисту конфіденційності в секторі електронних засобів зв'язку. Зокрема, вона регулює використання файлів cookie. Спираючись на багаторічний досвід, мережі знають, як збирати дані в знеособленому вигляді, не порушуючи законів GDPR (регламент захисту персональних даних).
Приклад
Пару років назад МАУ підключилась до партнерської мережі. До програми приєдналися рекламодавці: магазини, готелі, онлайн-сервіси. З того моменту клієнтам нараховують милі за покупки в партнерів. А авіакомпанія стала «веб-майстром» – отримує від рекламодавців відсоток з кожної покупки, зробленої учасниками ПЛ.
Коли людина наступного разу купуватиме квитки, завдяки накопиченим милям заплатить суму на Х грн менше. Але Х грн, зароблених за СРА, покриють недоплачену суму. Ми приходимо до ситуації Win-Win-Win, де покупець отримує знижку, партнери – клієнтів, а власник ПЛ – лояльність клієнтів і прибуток, що покриває витрати на знижки.
Навіть зараз, коли компанія скасувала рейси, учасники програми користуються послугами партнерів, накопичують милі, за які потім зможуть купити авіаквитки.
Кому підійде ПЛ
- Оскільки це інструмент для залучення і утримання клієнта, ПЛ підійде брендам, у яких багато конкурентів на ринку.
- Також вона буде корисна бізнесу, що пропонує невелику кількість товарів одному й тому самому клієнтові регулярно, наприклад, продуктові магазини біля житлових будинків, оператори мобільного зв'язку, інтернет-провайдери.
- Третя категорія – компанії щоденного попиту (супермаркети, АЗС, аптеки), які хочуть стимулювати клієнтів щоразу повертатися саме до них. А також великі компанії, зокрема, агентства нерухомості, автодилери, авіакомпанії. Їх послугами користуються не так часто, але покупки зазвичай дорогі. ПЛ у такому випадку допомагає регулярно комунікувати з клієнтами, вивчати їх, щоб пропонувати найвигідніші пропозиції та закріплюватися у свідомості.
Ще один успішний приклад
Програма MyFishka. За її умовами, для отримання балів клієнту потрібно робити покупки в мережі партнерів, котрих понад 1500. При цьому більше балів можна отримати і за покупки в інтернет-магазинах через сервіс Fishka online.
Перевагою цієї програми є активність роботи з учасниками. Так, MyFishka детально вивчила свою цільову аудиторію, підбирає релевантні пропозиції, регулярно оновлює застосунок, поширює зовнішню рекламу, мотивує користуватися програмою. Це дає свої плоди.
Як почати
Один з розповсюджених міфів: «Створення програми лояльності – це дорого». Не завжди. Деякі партнерські мережі спільно розробляють концепцію, проводять інтеграцію, дають доступ до великого пулу партнерів, особистого профілю, проектному менеджеру, здійснюють підтримку безкоштовно. Також є варіант звернутися до спеціальної компанії, яка створить ПЛ за гроші, або розробити програму самостійно.
При будь-якому з цих варіантів потрібно:
- вивчити ринок і потреби свого споживача;
- розробити механіку і правила програми (це може бути кешбек, знижки, бонуси, подарунки, реферальна програма або змішаний тип);
- автоматизувати роботу програми (тут й інтеграція, і створення кабінету, і робота з винагородами, і аналітика, і контроль фроду, й інші процеси, які допоможуть працювати вашій програмі безперебійно);
- налагодити операційну підтримку програми;
- підтримувати комунікацію з клієнтом.
На цьому робота не закінчується: необхідно стежити за інтересами клієнтів, давати актуальні пропозиції (наприклад, ви ж не запропонуєте зараз знижку на тур в Італію), вивчати їх побажання і, так би мовити, завжди бути поруч.
Перевершуйте очікування – робіть для клієнта завжди трохи більше, ніж обіцяєте. Споживач має розуміти, що цей бонус саме для нього. Підкреслюйте ваше особливе ставлення – це сформує його прихильність. Завдяки тим, чиї серця ви завоювали, ви зможете врятувати ваш бізнес у кризовий період.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.