На старті: як обрати бізнесмодель для стартапу

На старті: як обрати бізнесмодель для стартапу

І як її підлаштувати під себе

Этот текст также доступен на русском
На старті: як обрати бізнесмодель для стартапу

На початку серпня Міністерство освіти й науки, Міністерство цифрової трансформації, «Дія.Бізнес», Український фонд стартапів спільно зі стартап-інкубатором «YEP» анонсували запровадження в українських університетах дисципліни «Інноваційне підприємництво та управління стартап-проєктами». Курс викладатимуть у рамках проєкту «Підприємницький університет».

Пілотний проєкт  розпочнеться вже у вересні. Його мета – розвиток підприємницької освіти та стартап-руху в університетах України.

Однак стартап можуть заснувати не тільки студенти університетів – цей формат доступний мало не кожному. Що ж потрібно знати, перш ніж будувати бізнесмодель свого стартапу, розповів Mind керівник практики управлінського консалтингу Verter Digital transformation Михайло Черемних.

До питання розробки бізнесмоделі рано чи пізно приходять всі стартапери. Її головна функція – визначити життєздатність або нежиттєздатність наявного проєкту. Все просто – у першому випадку бізнес може генерувати дохід, а в другому ні. Але що таке бізнесмодель?

Бізнесмодель за своєю суттю це концептуальна схема бізнеспроєкту. Вона пояснює, хто, чому, навіщо, де, коли та як виробляє, купує і споживає продукт і послугу та скільки бізнес на цьому заробляємо (або втрачає). Вона може мати різні форми – від схематичною ідеї в голові підприємця до складних графічних презентацій і фінансових моделей, які розраховують показники на перспективу 5–10 (а іноді і більше) років.

Навіщо будувати бізнесмодель

Отже будь-яка бізнесмодель має містити:

  • опис взаємозв'язку між ключовими елементами і сторонами (замовники, продукт, конкуренти, постачальники, виробництво, канали продажів тощо),
  • оцінку економічних ефектів (необхідні інвестиції, виручка, витрати тощо).

Тобто бізнесмодель повинна пояснювати, як працює (або працюватиме) бізнес і скільки він може на цьому заробити й витратити грошей.

Для опису структури бізнесмоделі можна скористатися вже готовим шаблоном (наприклад, Lean Canvas Олександра Остервальдера і Іва Пинье), але, вибираючи за основу будь-якої шаблон, завжди необхідно адаптувати його структуру під потреби конкретного бізнесу, щоб вона могла правильно передати його суть. При цьому структура має бути MECE (mutually exclusive, collectible exhaustive), щоб не упустити якийсь важливий компонент бізнесмоделі.

Але чи всім потрібно рахувати складні фінансові моделі в excel, щоб зрозуміти чи працюватиме бізнес і скільки він зможе принести доходу?

Однозначна відповідь – ні, все залежить від складності бізнесу та стадії його розвитку. Іноді досить простих умоглядних розрахунків у голові, щоб зрозуміти основні речі, а час краще витратити на сам продукт і його вдосконалення.

Однак, якщо власник хоче залучити додаткове фінансування, просто схемою в голові не обійтися – інвестори захочуть побачити опрацьовану кількісну бізнесмодель у табличному процесорі, доповнену якісним аналізом на слайдах. Іноді така модель може вийде досить складною

Наприклад, при розрахунку економічних ефектів стартапу Hallway pro прогнозування виручки у фінансовій моделі будувалося за 10 ключовими агломераціями, що враховують кілька воронок продажів.

Яку модель обрати?

Так що робити стартапу – придумувати свою бізнесмодель або використовувати наявну на ринку і перевірену тисячами інших підприємців?

Важливо пам'ятати, що унікальність бізнесмоделі і складність її копіювання – це надійна конкурентна перевага. До сліпого копіювання завжди варто ставитися з розумом і обережністю, обов'язково привносити щось своє, видозмінювати й адаптувати.

У кінцевому підсумку, саме ця знайдена і привнесена «фішка» стане тим, що відрізнятиме ваш проект від інших. Зараз багато хто любить розмірковувати про стратегії «блакитних океанів» (створення бізнесу в нових, раніше невідкритих ділянках ринку, де немає конкурентів), але «блакитний океан» сьогодні може стати «червоним» вже завтра, і тому завдання власника або СЕО як головного стратега – бути до цього готовим самому і зробити свій бізнес максимально готовим до потужної конкурентної відповіді при необхідності.

Водночас, вибираючи між новим та наявним, завжди краще віддати перевагу новому – так знаходиться перевага першого ходу (first-mover advantage). Проте, створення таких бізнесмоделей, на жаль, далеко не всім доступно й чимось схоже на творчість. 

Тому, якщо ідея складна, багатокомпонентна, можна залучити консультанта. Результат варто оцінювати за глибиною опрацювання: хороша бізнесмодель завжди враховує кілька можливих сценаріїв розвитку бізнесу й відповідає на запитання, що потрібно робити в разі настання кожного з них.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло