Відкрита гра: чому для інвестора потрібен бізнесплан
Про правила складання дорожньої карти проекту

Від ідеї до втілення в життя конкретного проєкту можуть пройти роки, але цей строк можна скоротити до мінімуму. Від чого залежить старт і чим у цьому може допомогти складання бізнес-плану, розповіла Mind керуючий партнер Pro Capital Investment, директорка Business Clinic KNEU The Next Антоніна Кутова.
Економічна криза передбачає більш вибіркове ставлення інвесторів до нових або вже наявних проєктів. Вимоги посилюються, конкуренція за отримання інвестицій збільшується. Інвестору, щоб вкласти гроші в бізнес, потрібні підстави, щоб повірити в успішний розвиток і прибутковість проєкту, як входити й виходити з цього бізнесу. Саме цій меті служить бізнесплан.
Виграють ті, хто ґрунтовно підготується і зможе надати професійний грамотно складений документ, який міститиме повну інформацію, необхідну для прийняття рішення.
А якщо у вас вже є діючий бізнес, бізнесплан покаже, наскільки ефективний проєкт на цей момент, які шляхи розвитку з урахуванням аналізу ситуації на ринку є можливими.
Навіщо потрібен бізнесплан
Цей багатофункціональний документ не тільки допомагає грамотно спланувати бізнес і залучити фінансування, а й є інструкцією по контролю й управлінню своїм бізнесом.
Такий базовий документ необхідний будь-якому бізнеспроєкту. Однак передусім він необхідний власнику для розуміння, як розвивати й організувати свій бізнес, і допомагає відповісти на такі питання:
- чи буде підприємство рентабельним, привабливим для інвесторів;
- чи буде ринковий попит на пропоновані послуги або продукт;
- які ресурси необхідні для проєкту;
- які будуть доходи і витрати за проєктом і як вони будуть розподілятися;
- які показники ефективності за проєктом.
Буває, що ініціатор проєкту абсолютно впевнений в інвестиційній привабливості обраного напряму в бізнесі, а бізнесплан доводить протилежне. У цьому разі він допомагає власникові уникнути витрат і перенаправити кошти в більш рентабельну нішу.
Про структуру бізнесплану
Яким має бути бізнесплан залежить від того, для кого і якої мети він призначений.
Однією з кращих структур є UNIDO. Стандарт був розроблений Організацією Об'єднаних Націй із промислового розвитку UNIDO (United Nations Industrial Development Organization).
Відповідно до стандарту UNIDO бізнесплан має складатися з наступних розділів:
- резюме дослідження;
- передісторія й основна ідея проєкту;
- аналіз ринку і стратегія маркетингу;
- сировина й матеріали;
- місце здійснення, будівельний майданчик і екологічна оцінка;
- інженерне проєктування й технологія;
- організація виробництва й накладні витрати;
- трудові ресурси;
- планування та кошторисна вартість робіт за проєктом;
- фінансова оцінка;
- економічний аналіз прибутків і витрат.
Також бізнесплан створюють за структурою, формат якої визначає організація, що прийматиме рішення про надання фінансування.
При цьому формат документа може бути різним. Для великого бізнесу необхідно розширене або детальне бізнеспланування, враховуючи масштаби, обсяги інвестицій. Для малого та середнього бізнесу (МСБ) часто немає необхідності в деталізації до найдрібніших подробиць. Звідси й вимоги до бізнесплану за обсягом інформації будуть різні. Але для всіх залишиться незмінною структура бізнесплану.
А цілі у всіх різні:
- отримання кредиту в банку;
- залучення інвестора або партнера;
- попередня оцінка інвестиційного проєкту;
- внутрішнє планування в компанії.
Що цікавить інвесторів
Як зрозуміти, що бізнесплан складений правильно, якщо ви його замовили, і на що орієнтуватися, якщо ви вирішили діяти самостійно.
Бізнесплан має містити п'ять ключових розділів: презентація бізнесу, управління, маркетинг, фінансові прогнози, фінансування.
1. Коротка презентація вашого бізнесу (проєкту), в якій є основні факти про сферу діяльності та напрями. Основна мета – показати інвестиційну привабливість проєкту.
- опис бізнесу і продукту;
- місію компанії;
- бачення компанії;
- поточне позиціонування на ринку;
- фінансові перспективи;
- досягнення і цілі, як минулі, так і майбутні.
2. Опис бізнесу.
У цьому пункті має бути викладена докладна інформація й роз'яснення:
- чим займається ваша компанія;
- яка структура вашого бізнесу;
- які продукти й послуги ви пропонуєте, проблеми, які вони вирішують;
- ваша позиція на ринку:
- хто є вашими клієнтами;
- ключові переваги перед конкурентами;
- точки продажу.
Для вузькопрофільної ніші рекомендую включити динаміку ринку й позиціонування вашого бізнесу щодо нинішніх гравців.
3. Маркетингова стратегія і продажи
Обов'язкова інформація в цьому розділі: рекламна стратегія просування компанії, аналіз цільової аудиторії, конкурентні переваги, інструменти залучення.
4. Фінансові прогнози
- можливості і перспективи проєкту;
- рух грошових коштів;
- очікувані доходи й витрати.
5. Фінансування
Інвестиційний план, який показує необхідні ресурси для запуску бізнесу, їхню вартість і терміни запуску.
Ви повинні бути готові, що в бізнесплан вноситимуться зміни протягом усієї роботи підприємства. На це впливають: збільшення обсягів виробництва, виходи на нові ринки, спад виробництва, економічна ситуація в країні тощо. Важливим буде споживчий попит на продукт, що реагує на будь-які зміни в країні.
Замовити або зробити самостійно
Перед тим, як почати складати свій ідеальний план, вам варто чесно відповісти собі на запитання:
- чи є ви фахівцем в області маркетингу, фінансів, економіки;
- чи можете самостійно прорахувати інвестиційну привабливість проєкту, знайти точку беззбитковості;
- провести дослідження ринку, з урахуванням показників за кілька років;
- визначити ризики й рентабельність проєкту;
- наскільки ви знайомі з управлінським та бухгалтерським обліком.
Якщо ви відповіли «так» на всі ці запитання, то можна приступати до самостійної роботи.
Якщо ж залишилися запитання без відповіді, то можна розглянути розроблення документа сторонніми фахівцями.
Окремою перевагою замовлення бізнесплану в консалтинговій компанії є те, що останні допомагають знайти інвесторів для стартапу або для розвитку діючого бізнесу, готують повний пакет документів, ведуть перемовини.
Замовити професійний бізнесплан, скласти його самостійно або покладатися на удачу (чудо) в організації і побудові бізнесу – вирішувати підприємцю. У будь-якому разі потрібно пам'ятати, що для перемовин з інвесторами вам необхідно мати конкретні цифри прибутковості проєкту і його можливої збитковості за різних умов.
Бізнесплан – це візитна картка проєкту. Саме він відкриває можливості у світ успішного бізнесу.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.