Захворіло у світі
114,461,199
Померло у світі
2,539,880
Вилікувалось у світі
64,675,787
Захворіло в Україні
1,357,470
Померло в Україні
26,212
Вилікувалось в Україні
1,176,918
Практикуємо успіх: як будувати український бізнес на японській філософії

Практикуємо успіх: як будувати український бізнес на японській філософії

І чим кайдзен може стати в пригоді європейцям

Этот материал также доступен на русском
Практикуємо успіх: як будувати український бізнес на японській філософії
Фото: pixabay

Відкриття нових можливостей під час пандемії додає впевненості в житті та бізнесі. І ці дива можуть відбуватися, якщо вірити у власний успіх. Проте до успіху варто підготуватися й обрати власну філософію для життя і сприйняття змін. Олександр Соколов, власник мережі онлайн-ресторанів Smilefood, регіональний представник СУП в Одеській області, розповів Mind про свій вибір. І про те, що таке японська філософія кайдзен і як вона може вплинути на розвиток бізнесу, зокрема, на отримання гранту від ЄБРР.

Вибухове зростання сфери онлайн-доставки для багатьох гравців ринку нівелювався тим, що сильно зросла конкуренція. Потрібно думати, як перемагати. Для мене відповідь очевидна – дати кращу якість в своєму класі. Її визначає ступінь відповідальності кожного співробітника компанії – від кур'єра до власника. Але не тільки. 

Що таке кайдзен

Сьогодні в бізнес-культурі існують різні підходи до питань прогресу ефективності  – lean, 6 сигма, кайдзен... Всіх їх ріднить фокус на ощадливе виробництво й постійне поліпшення.

Ми обрали кайдзен. Само слово складається з японських слів кaй (зміна) і дзен (добре, на краще) і фокусується на безперервному удосконаленні процесів. Японці народжуються з ідеєю постійного поліпшення, це їхня релігія. Але саме поняття стало широко відомим 1986 року після виходу книги засновника кайдзен Масаакі Імаі, де він написав про ключ до успіху компаній Японії. Після Другої світової війни економіка цієї країни відновлювалася саме за допомогою впровадження на підприємствах філософії кайдзен. Згодом це наречуть японським дивом.

Сьогодні згідно з філософією кайдзен працюють Toyota Motor Corporation, Siemens, Mitsubishi Electric, Continental, Bosch і тисячі інших бізнесів у понад 60 країнах. В Україні ми перші, хто впроваджує кайдзен на харчовому виробництві, що стало можливим завдяки фінансовому гранту від Європейського банку реконструкції та розвитку.

Про кайдзен і гранти ЄБРР

Про можливість грантів від ЄБРР я дізнався близько року тому, коли ми в Одесі проводили конференцію від Спілки українських підприємців (СУП). До мене підійшов представник банку в Одеському регіоні й розповів про те, що ЄБРР надає гранти на впровадження різних систем – CRM-систем, 1С, систем обліку для МСБ та інших, а також оплачує консалтинг.

У ЄБРР серед українських партнерів є кілька компаній, які займаються консалтингом у сфері ощадливого виробництва, і, як з'ясувалося, Кайдзен Інститут – одна з них.

Ми заповнили документи, пройшли п'ятиденний аудит від представників інституту, і вже після цього вступили в максимально предметні перемовини з ЄБРР. По обороту, прозорості та кількості найманого персоналу наша компанія могла претендувати на грант.

Банк провів нам мініспівбесіди: навіщо нам це потрібно, наскільки серйозно ми налаштовані, яку мету ставимо перед собою, чи досліджували ми ринок, якими є наші ціннісні поняття, чому вибрали саме цей інститут, а не якісь інші інструменти? У мене, як у власника, питали, чи розумію я, що саме хочу отримати в результаті? Особливо важливо мати точну, вимірну мету та кінцеві показники, наприклад, збільшити швидкість доставки, підняти оборот компанії тощо. Весь процес зайняв близько трьох місяців, після чого ми приступили безпосередньо до впровадження системи.

Принципи кайдзен

Сама система базується на п'яти основних принципах:

  1. Голос клієнта. Його потрібно чути і прагнути задовольнити. Адже, як відомо, один задоволений приводить лише одного нового клієнта із собою, а ось один незадоволений забирає із собою близько ста.
  2. Створення цінності для клієнта. Логістика, виробництво, кухня, працівники – все це не важливо для клієнта, його цікавить тільки кінцевий продукт. Отже, лише 10% від загальної роботи створюють для клієнта цінність.
  3. Гемба – це місце, де створюється цінність або виробляється продукт. Наприклад, будівельний майданчик або місце взаємодії з клієнтом. Всі керівники та менеджери повинні бути там, щоб розв'язувати проблеми (віддалена робота не вітається).
  4. Залученість співробітників. Домогтися її допомагає філософія єдиної команди, де немає штрафів і покарань і де всі підтягуються під єдиний рівень. Завдяки цьому кайдзен розв'язує не тільки економічні, а й соціальні питання на підприємстві.
  5. Принцип PDCA – Plan/Dо/Check/Act (планування/дія/перевірка/коригування). Ці дії повинні бути циклічні.

Японці величезне значення приділяють роботі, у них є поняття довічного наймання, а після тебе в компанію на це місце можуть прийти працювати твої діти. Саме тому в кайдзен так важлива філософія спільної справи. Винного в помилці шукають не для того, щоб його покарати, а для того, щоб виокремити внутрішні процеси, які неправильно функціонують і не допустити перетворенння цієї помилки в системну.

Як увійти в систему кайдзен

Спочатку фахівці Кайдзен Інституту (Україна) провели нам аудит, щоб зрозуміти, чи зможемо ми взагалі приступити до змін. Допомогло те, що ми давно сертифіковані за стандартами ISO 9001 та ISO 22000, і в нас вже є багато інструкцій та регламентів, а це полегшує завдання. За ISO 9001 ми тримаємо відхилення процесів на рівні 0,25%, що вважається дуже хорошим показником.

Сам процес впровадження не є швидким і передбачає повне занурення в нього всіх співробітників, від власника до рядового робітника. Неможливо призначити когось відповідальним за впровадження кайдзен у компанії, забути й розслабитися. Так це не працює. Ми почали кілька тижнів тому, але вже є перші успіхи, однак процес буде тривати протягом усього 2021 року. Японська кухня – наш флагман. У ній, як і в кайдзен, все чітко стандартизовано й велика увага приділяється деталям. Зараз ми бачимо, що скоротили час доставки й можемо зробити більше ролів за той самий час.

Є три основні чинники, які глобально впливають на успіх впровадження:

  • кайдзен має бути всюди: на кухні, на виробництві, в офісі;
  • в процес впровадження втягуються абсолютно всі співробітники;
  • система не знає зупинки. Якщо ти прийшов у кайдзен – це назавжди.

Після впровадження за нами буде закріплений довічний консультант. Мене часто запитують, чи сильно дає про себе знати різниця японського й українського менталітетів в цьому процесі. Я відповідаю: той, хто хоче чогось досягти, знає як; той, хто не хоче, знає чому.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті