Фінансовий моніторинг у дії: чому вчить досвід страховиків

Фінансовий моніторинг у дії: чому вчить досвід страховиків

Як налагодити систему й автоматизувати процес моніторингу

Этот материал также доступен на русском
Фінансовий моніторинг у дії: чому вчить досвід страховиків
Фото: pixabay

З 1 січня поточного року діють оновлені правила фінансового моніторингу. Компанії, що надають послуги зі страхування, одні з перших відчули на собі зміни. Як страховики живуть у змінених умовах та з якими викликами стикаються, розповіли Mind фахівці аналітичної системи YouControl за досвідом власних клієнтів.

Впровадження нових правил фінансового моніторингу, прописаних в законі №361-ІХ, ‒ це ще один крок на шляху до вдосконалення загальнодержавної системи із запобігання та протидії легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та/або фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Крок важливий і потрібний. Хоча й непростий, бо вимагає від всіх суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ) додаткових зусиль та навантаження.

Страхові компанії як СПФМ нині перебувають в активній фазі автоматизації своїх процесів із застосуванням ризик-орієнтованого підходу. Саме такий підхід дозволяє ранжувати клієнтів з урахуванням критеріїв ризику, які визначені регулятором (для страховиків регулятором є Національний Банк України). Усі клієнти мають ретельно вивчатися, а діловим відносинам із кожним клієнтом мають присвоюватися рівні ризику: неприйнятно високий, високий, середній чи низький.

  • Якщо при перевірці клієнта спрацьовує неприйнятно високий рівень ризику, то встановлення чи продовження ділових відносин із таким клієнтом заборонено. До категорії неприйнятно високого ризику, наприклад, належать особи, які включені до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності, або щодо яких застосовано міжнародні санкції. Такий перелік адмініструє Державна служба фінансового моніторингу України.
  • До високого рівня ризику належать особи, щодо яких застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції). Якщо до страхової компанії звертається такий клієнт за отриманням послуги страхування, то мають здійснюватися посилені заходи перевірки, а фінансовим операціям такого клієнта приділяється більше уваги. Встановлення і продовження ділових відносин із таким клієнтом можливе виключно за попереднім погодженням керівника компанії та відповідального працівника за проведення фінансового моніторингу.
  • До середнього рівня ризику належать особи, які займаються видами діяльності, пов’язаними з азартними іграми, лотереями, торгівлею бінарними опціонами, діяльністю, пов'язаною з віртуальними активами, діяльністю, якій притаманний високий рівень обігу готівки.
  • Важливим критерієм під час оцінки рівня ризику також є географія клієнта. Географічний ризик важливо враховувати, оскільки клієнтам, зареєстрованим у країнах, що належать до чорного списку FATF, треба приділяти більше уваги. Адже Financial Action Task Force – це глобальний наглядовий орган з боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.

Проте це не єдиний список, що враховується при визначенні рівня ризику будь-якої країни. Аналізується й сірий список FATF, і офшорні зони, і країни зі слабким режимом ПВК/ФТ. Для оцінки також рекомендовано використовувати Звіт про глобальний індекс тероризму Інституту економіки та миру. А отже, процес перевірки вимагає значної аналітичної роботи, що зводиться до присвоєння кожній країні рівня ризику. А цей показник також впливає на загальний рівень ризику ділових відносин із клієнтом.

Як це впливає на роботу страховиків?

Інеса Лозенко, начальник управління нормативного контролю та фінансового моніторингу страхової компанії «ARX», ділиться свіжим досвідом щодо впровадження норм оновленого фінмону в компанії: «У нашій компанії ми використовуємо ризик-калькулятор, який був розроблений у співпраці із провідними фахівцями в сфері фінансового моніторингу. Калькулятор є спрощеною моделлю автоматизації процесів фінмону. Він дозволяє спростити роботу бізнес-підрозділів, оскільки ухвалення рішення про ризик клієнта приймається логікою формул. Також для аналізу клієнтів ми використовуємо систему YouControl, яка допомагає нам в рази пришвидшити процес аналізу клієнта.

Ще проводимо регулярні навчання для працівників компанії, що залучені до процесу фінансового моніторингу. Крім того, постійно надаємо консультаційну та інформаційну підтримку клієнтам. Адже наразі далеко не всі готові прийняти той факт, що в сучасному світі процедура ідентифікації є демонстрацією прозорості бізнесу, законності отриманих доходів для придбання фінансової послуги. На жаль, ще не всі клієнти готові прийняти нові правила. Тому однією з глобальних місій страхових компаній є донести до клієнтів важливість дотримання правил фінмону.

Сьогодні дуже по-різному сприймається факт віднесення клієнта за певними критеріями до середнього або високого рівня ризику. Або, скажімо, вимога надати пакет документів для проходження процедури ідентифікації. Наприклад, деякі відмовляються це робити, посилаючись на те, що запитувані документи містять конфіденційну інформацію або персональні дані. Проте така відмова є не зовсім коректною, оскільки установчі документи та фінансова звітність, які запитуються для проходження процедури фінансового моніторингу, конфіденційної інформації не містить. І це прямо зафіксовано в окремому законодавчому акті. А оброблення персональних даних не є порушенням ЗУ «Про захист персональних даних».

На жаль, деякі споживачі фінансових послуг з метою уникнення процедури належної перевірки клієнта обирають як свого фінансового партнера ті компанії, що на сьогодні ще не почали застосовувати нові правила фінансового моніторингу.

Однак щиро сподіваюся, що вже найближчим часом клієнти обиратимуть страхову компанію як свого надійного фінансового партнера, з обов'язковим урахуванням того, наскільки сумлінно дотримується компанія вимог законодавства в сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

До речі, для спрощення процедури перевірки клієнта в межах вимог нового фінмону, фахівці аналітичної системи з бізнес-розвідки YouControl нещодавно розробили спеціальний інструмент. У вкладці «Експрес-аналіз», що демонструє важливі чинники з досьє компанії, з'явився розділ «Фінансовий моніторинг». Користувачі системи тепер можуть проводити автоматизовану незалежну перевірку за відповідними критеріями.

Налаштування акцентує увагу на тих факторах, які актуальні саме з точки зору фінмону, та базується на агрегації відкритих даних із десятків державних реєстрів. Ризикові фактори, що стосуються фінансового моніторингу, спеціально розроблені на основі постанови НБУ №65 від 19 травня 2020 року та №107 28 липня 2020 року з урахуванням аналітичної роботи юридичного департаменту.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті