Вірус інновацій: як захистити патент на гаджет для здоров'я

Вірус інновацій: як захистити патент на гаджет для здоров'я

І що нового вигадали в цій сфері минулого року

Этот текст также доступен на русском
Вірус інновацій: як захистити патент на гаджет для здоров'я
Фото: pixabay

За даними Європейського патентного відомства (European Patent Office EPO), інновації в галузі охорони здоров'я стали головним чинником патентної активності 2020 року. На медичні технології припало  найбільше винаходів – за ними надано 14 295 патентних заявок в Європі. Турбота про здоров'я обійшла цифровий зв'язок, що був найактивнішою галуззю роком раніше. Що реєстрували винахідники минулого року, як це зробити правильно й на що звертати увагу, розповіла Mind патентна повірена, CEO IPStyle Марія Ортинська.

Боротьба з коронавірусом дала новий потужний імпульс і розробці носимих гаджетів, які сьогодні можуть все або майже все, зокрема – контролювати артеріальний тиск і рівень насичення крові киснем, передавати дані лікарям для подальшого супроводу пацієнтів дистанційно. Над своєю «відповіддю» COVID-19 працюють і великі гравці світового ринку, як-от Apple, Samsung, Garmin, і стартапи.

Наприклад, на початку року на CES 2021 дебютував носимий гаджет від компанії BioIntelliSense. Це пристрій розміром з монету, що безперервно вимірює температуру, частоту серцевих скорочень і частоту дихання людини в стані спокою, аналізує зміни, які можуть вказувати на ознаки й симптоми раннього зараження коронавірусом.

Як нова категорія носимих електронних пристроїв з'явилися й розумні патчі – ще їх називають розумними пластирами. 2021 року прогнозується значне їхнє зростання. Це неінвазивні датчики для моніторингу стану здоров'я, які прикріплюються до поверхні шкіри й використовуються для вимірювання температури, частоти серцевих скорочень, рівня цукру в крові та інших даних.

Фітнес-трекери теж зробили суттєвий крок уперед – сьогодні завдяки їхньому новому функціоналу можна своєчасно зреагувати та звернутися за допомогою до лікаря. Прикладів подібних гаджетів – сотні, але за кожним із них стоїть технологія – запатентована технологія. І ось кілька інсайтів для українських новаторів, які розробляють і воліють запропонувати ринку свій продукт.

1. Перевірте, чи не порушуєте ви права третіх осіб

Може так статися, що технологію або технічне рішення ви винайшли, але вони вже запатентовані кимось іншим. Ким? Конкурентами, світовими гігантами, приватними винахідниками або компаніями з інших індустрій, з якими ви могли навіть не перетинатися раніше й не чути про них.

Мінімізувати такі ризики допоможе патентний пошук – це пошук інформації за патентними базами й відкритими джерелами. За новизною та патентною чистотою. Він дозволить дізнатися, чи є ваше технічне рішення новим, а також «розкласти» ваш продукт на складові і перевірити, чи не порушує кожна з них чиїсь патентні права.

2. Що можна ненароком порушити?

Способи та пристрої, які можуть бути запатентовані як винаходи або корисні моделі. Наприклад, у тому ж фітнес-сегменті компанією Nike вже запатентована система моніторингу спортивних результатів за допомогою GPS, в Adidas – призначені для користувача інтерфейси, що відображають фізіологічні дані в результаті моніторингу, а в Apple – мережа носимих датчиків для визначення позиції або рухів користувача для поліпшення якості його тренувань.

До речи, дизайни інтерфейсу й самого пристрою, браслета теж охороняються як промислові зразки. А код комп'ютерної програми, що обробляє біометричні дані, виводить зображення на дисплей – під охороною авторським правом.

3. Якщо порушили...

У такому разі у вас є кілька опцій. Перша – обмежити використання вашого продукту до територій, на які чужі патентні та інші права не поширюються. Наприклад, під час патентного пошуку ви виявили, що Adidas запатентував систему й метод портативного моніторингу працездатності людини під час фізичної активності.

Патенти на цю технологію отримані в ЄС, Австралії, США, Канаді. Отже, якщо вас влаштує ринок України, Азії – можете випускати продукт без переговорів і ліцензії.

Другий варіант – отримати ліцензію або в інший спосіб «узаконити» використання запатентованої технології. Тобто можна отримати право на використання запатентованої технології у вашому продукті, а можна домовитися з власником патенту або його партнерами й купити комплектуючі на основі запатентованих технологій.

Крім того, раджу подумати, як видозмінити продукцію, щоб не порушувати права третіх осіб. Звичайно, якщо є технічна, технологічна можливість це зробити. Отже, не поспішайте відмовлятися від своєї розробки.

4. Захистіть свою розробку, рішення

Без чіткої та продуманої стратегії захисту хтось може не просто «клонувати» ваше рішення завтра, а й випустити готовий продукт швидше за вас. Якщо творці вчасно не захистили його патентом, технологічні гіганти, конкуренти та інші зацікавлені особи можуть із легкістю скопіювати його – і повністю, і по частинах.

Подумайте також, чи унікальний у вас дизайн – як самого пристрою, так і аксесуарів до нього. Наприклад, браслета. Краще зареєструвати зовнішній вигляд як промисловий зразок. Ну і, звичайно ж, зареєструйте торговельну марку у важливих для вас юрисдикціях.

Загалом же рекомендую створювати так зване портфоліо об'єктів інтелектуальної власності: технології, дизайн, торговельні марки, які ви будете не тільки самостійно використовувати, а й ліцензувати, давати право користування іншим компаніям. Або ж продасте, якщо забажаєте.

5. Здорове партнерство

У світі жорсткої технологічної конкуренції, важлива швидкість, тому часто компанії колаборуються з іншими виробниками пристроїв, а також ыз представниками інших галузей. Наприклад, з індустрії моди – для створення не тільки корисного, а й стильного, модного аксесуара. Або з виробниками медичного обладнання, які зможуть використовувати вашу інновацію. Або з виробниками смартфонів, операційних систем, які забезпечать взаємозв'язок вашого пристрою з інтернетом речей (Internet of Things, IoT) та іншими гаджетами, а можливо й таке, що запропонують випускати спільний продукт. Не нехтуйте співпрацею, здатною забезпечити успіх на ринку, що збільшується шаленими темпами, і бережіть себе.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло