Як трансформуються маркетплейси 2021 року

Як трансформуються маркетплейси 2021 року

І які ніші варто розглядати на перспективу

Этот текст также доступен на русском
Як трансформуються маркетплейси 2021 року
Фото: pixabay

Протягом 2020 року 39% українців скоротили частоту здійснення покупок офлайн та 30% зменшили розміри витрат в офлайн-магазинах. Тоді як 18% – збільшили частоту онлайн-покупок та 22% збільшили обсяг витрат на такі покупки. Загалом карантинні обмеження, запроваджені з весни 2020 року, вплинули на споживацькі звички 63% українців. Такі дані власного дослідження оприлюднила наприкінці березня компанія «Делойт». 

Як зміняться маркетплейси та на які зміни очікувати ритейлу протягом цього року, розповів Mind головний аналітик HUG'S Артем Щербина.

Як змінився ритейл?

У бізнесі торгівлі немає поділу на онлайн-ритейл або офлайн-ритейл – є просто ритейл, який визначає шлях бізнес-моделі через різні канали продажів. 2020 року відбувся явний перехід від офлайн- до онлайн-моделі через об'єктивні причини. Тепер онлайн-ритейл шукає можливості для збереження зростання в постковідному світі. Особливо помітні такі пошуки на прикладі найбільших e-commerce-маркетплейсів.

Згідно з даними eMarketer, світові продажі в сегменті електронної комерції 2020 року склали $4,3 трлн, що на 27,6% більше за оборот 2019 року. При цьому очікується, що в наступні 5 років ринок e-commerce продовжить зростати не менше ніж на 8,3% щорічно.

Компанії електронної комерції (і тут важливо розглядати не тільки маркетплейси, а й постачальників софта, логістичні центри, служби доставки тощо) стали абсолютними переможцями в періоди локдаунів. Адже з березня 2020 року більшість із нас сильно змінили свої споживчі звички. Я особисто вперше замовив онлайн-доставку з магазину продуктів, використовував AR-рішення для примірки кросівок та футболок в онлайн-магазині, а вибір подарунків для рідних повністю закріпив за пошуком на маркетплейсах.

Наростивши істотно клієнтську базу, бізнесу в e-commerce тепер вкрай важливо закріпити досягнуту аудиторію, а отримані доходи правильно направити на подальший розвиток і конкурентну гонку. У цьому має допомогти трансформація, яку почали найбільші маркетплейси.

І такі зміни необов'язково належать до розвитку послуг електронної комерції. Багато хто йде в інші супутні діджитал-ніші.

Чим цікаві іноземні маркетплейси?

Яскравий приклад – китайський JD.com, який багато в чому нагадує український маркетплейс Rozetka. JD Retail – їхній основний бізнес – знизив темпи зростання з 47% 2017 року до 31% 2020-го. А в майбутньому прогнозується зростання виручки від маркетплейсу лише на 7%. Таку динаміку точно не куплять інвестори, і вона не може задовольнити акціонерів. Тому JD.com вже вибудовує нові точки зростання.

Основний драйвер зростання продажів зараз генерується за рахунок підрозділу JD Logistics – величезної мережі логістичних центрів, які компанія використовує для своїх товарів, а також здає в оренду іншим гравцям. Зростання доходів в цьому сегменті на рівні + 100% щорічно за останні 5 років.

Також китайська компанія активно розвиває напрямки JD Cloud (по суті копіює свого основного конкурента Alibaba) і JD Health (мережа терапевтичних підрозділів і застосунок з телемедицини, який вони вже вивели на IPO). До того ж JD.com активно інвестує в інші e-commerce-компанії,що зростають, як-от Dada Nexus, Vipshop або ізраїльський Farfetch. Така диверсифікація приносить плоди й дозволяє компанії не залежати від доходів тільки маркетплейса.

Інший приклад – британський сервіс онлайн-доставки Deliveroo, який на початку квітня виходить на IPO на Лондонській фондовій біржі. Вони вже стали маркетплейсом з онлайн-доставки (як і Glovo в Україні). А активне розширення клієнтської та партнерської мережі дозволяє показувати зростання продажів на 60% і вище. Це  бізнес, що зростає, але вже зараз менеджмент шукає альтернативні точки зростання.

Однією із «знахідок» став розвиток, так званих dark kitchen – ресторанів (або навіть просто обладнаних кухонь) без вивіски або адреси, які використовуються виключно для замовлень онлайн-доставки.

Такий підхід дозволяє Deliveroo істотно прискорити строки доставки, оскільки алгоритми маркетплейса знають у якій частині міста, у котрій годині високий попит на ті чи інші позиції у великому меню. І ресторани вже готують вам, поки ви тільки вибираєте. До речі, екстрашвидка доставка – це вже сервіс суперсучасного формату в електронній комерції. І ця ніша ще не зайнята; у Deliveroo це розуміють.

Таких трансформацій у світі дуже багато. В інвестиційному бізнесі вкрай важливо бачити ці трансформації і робити правильну ставку на майбутніх лідерів у e-commerce і не тільки. А українським маркетплейсам залишається шукати нові або копіювати зарубіжні робочі бізнес-моделі, щоб підтримувати зростання та виходити на нові ринки.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло