Їзда наввипередки: як нові сервіси спростять щоденні поїздки

Їзда наввипередки: як нові сервіси спростять щоденні поїздки

Ride-hailing і ride-sharing як альтернатива таксі та громадському транспорту

Этот материал также доступен на русском языке
Їзда наввипередки: як нові сервіси спростять щоденні поїздки
Фото: pixabay

Неможливість вільно пересуватися містом через карантинні обмеження вплинула на розвиток сервісів доставки й таксі. Діями останніх уже зацікавився Антимонопольний комітет, оскільки вартість деяких поїздок під час локдауну зросла в рази. Зі свого боку сервіси постійно працюють над розширенням власних можливостей, намагаючись задовольнити потреби клієнтів.

Які нові сервіси, доступні через мобільні застосунки, зовсім скоро змінять наші уявлення про щоденні поїздки, розповів Mind керівник напряму замовлення поїздок компанії «Bolt в Україні »Сергій Павлик.

Світ очікує глобальна транспортна реформа. Спосіб, у який ми будемо переміщуватися нашими містами та передмістями, переважно зумовлений тим, що ми живемо в дедалі урбанізованішому світі. Кількість населення постійно зростає, упродовж останніх років у містах стало жити більше людей, ніж у сільській місцевості.

За даними Всесвітнього економічного форуму, у найближчі десятиліття 60% людей планети житимуть саме в  містах. В ООН уважають, що цей показник лише зростатиме, а міста ставатимуть дедалі перевантаженішими.  Тож сьогодні як ніколи на часі стрімкий розвиток сервісів ride-hailing і ride-sharing, які докорінно змінюють погляди на користування транспортом.

Сервіси та платформи для замовлення поїздок часто пов’язують із майбутнім громадського транспорту, що має  запобігти перевантаженості доріг автомобілями і забезпечує індивідуальні та зручні рішення. Багато хто описує їх як сервіси виклику авто або сервіси спільного використання, ніби ці два поняття є взаємозамінними. Однак це два різних досвіди, які отримує пасажир.

Про нові можливості «поїздки на замовлення»

Ride-hailing, або «поїздка на замовлення» – у цьому разі пасажир вибирає вільного водія автомобіля через мобільний застосунок, а вільний водій, підключений до сервісу, може прийняти його виклик і надати послугу. Водночас платформа, яка їх з’єднує, виступає агрегатором замовлень і фінансовим посередником, а також аналізує трафік завантаженості автомобілів та їхнього перебування в необхідному районі тощо.

Під поняттям ride-sharing маємо на увазі можливість спільного користування автомобілем, наданим платформою для замовлення поїздок. Буквально це процес, коли пасажир «ділиться» невласним транспортним засобом з іншими попутниками. Тож водій зупинятиметься дорогою, щоб підвозити інших пасажирів.

Ці сервіси змінюють традиційне розуміння таксі та диспетчерських служб, оскільки надають послуги в набагато швидший та зручніший спосіб. Достатньо скористатися застосунком у мобільному телефоні, щоб здійснити виклик, вибрати рівень комфорту автомобіля й оплатити поїздку.

Хто вже користується сервісами

Ride-hailing і ride-sharing у країнах, де вони успішно прижилися, сприяють меншому використанню громадського транспорту. Сьогодні в США, за даними Національного центру сталого транспорту, 15% дорослих загалом по країні (21% мешканців великих міст) активно користуються такими послугами із замовлення транспорту.

Згідно з даними доктора філософії Регіни Клівлов, яка є провідною дослідницею спільної мобільності та автономних транспортних засобів, настає час нових бізнес-моделей спільного використання транспорту. Попередні способи надання таких послуг залучили лише 2 млн користувачів у Північній Америці та близько 5 млн осіб в усьому світі приблизно за 15 років. Водночас нові платформи «спільної мобільності» тільки за останні 5 років розширили свій глобальний вплив і вийшли на рівень понад 250 млн користувачів.

Сьогодні майже чверть тих, хто здійснює поїздки в мегаполісах (24%), користується сервісами поїздок на замовлення щотижня або щодня. Серед них 4% – особи віком від 65 років і старше. А найбільш активна та прогресивна молодь (36% осіб, кому від 18 до 29 років) вибирає саме ці сервіси на противагу традиційним службам таксі та громадському транспорту.

Останнім часом в Європі спостерігається швидке зростання нової транспортної інфраструктури: попит на ride-hailing зі 120 млн користувачів у 2015 році показав зростання до 150 млн у 2020-му. Крім того, витрати європейців на такі сервіси до початку коронакризи вийшли на криву зростання від $5,5 млрд до $16,6 млрд на рік (протягом 2015–2019 років). І лише у 2020-му, e рік пандемії, «просіли» до $9,9 млрд. Це свідчить про стійкість цього ринку та його здатність швидко адаптуватися до нових викликів.

Про переваги сервісів

Однією з головних причин, яка спонукає вибирати ці сервіси, залишається проблема паркування. Навіть власники транспортних засобів часто користуються послугами замовлення авто, щоб уникнути зайвих проблем і втрат часу.

До того ж ride-hailing і ride-sharing уможливлюють розвантаження міського трафіку. Переваги ride-hailing і ride-sharing є очевидними: автоматизоване бронювання поїздок, безперервна робота, оптимізація маршрутів у режимі реального часу, а спеціалізовані сервіси задовольняють найрізноманітніші потреби в мобільності. Дедалі більше людей, які живуть у мегаполісах і мають власне авто, використовують його лише в разі крайньої потреби: на вихідних або тільки для поїздок за місто.

Однак і така ситуація поступово змінюватиметься з подальшим розвитком сервісів оренди автомобілів. Адже навіщо мати власне авто й нести витрати, пов’язані з його утриманням, якщо можна використовувати сервіси ride-hailing для поїздок на роботу та сервіси car sharing (оренди авто) для подорожей за місто?

Такі послуги допомагають оптимізувати кількість автомобільного транспорту на дорогах та уникати простоїв, а також відстежувати навантаження в різні години та дні. Динамічні моделі ціноутворення сприяють тому, що ціни на той самий маршрут можуть змінюватися залежно від попиту та пропонування на час замовлення поїздки. А оскільки користувач може замовити поїздку просто за лічені хвилини, щоб доїхати до будь-якої локації за доступною ціною, то навіть потреба в утриманні власного автомобіля стає другорядним питанням.

Чого очікувати в найближчому майбутньому

Розвиток сервісів ride-hailing і ride-sharing зі свого боку впливає на прискорення розвитку ринку електромобілів. Це зумовлює широке розповсюдження екологічного транспорту, а його позитивна роль у подоланні пандемій, криз і транспортних проблем зростає на благо жителів міст.

2020 року попит на ці сервіси дещо знизився у всьому світі. Причина є цілком зрозумілою: криза, викликана пандемією коронавірусу, вдарила по всіх галузях. Проте саме платформи з надання послуг замовлення транспорту виявилися найактуальнішим засобом для безпечного пересування людей і переміщення товарів / продуктів харчування (послуги з доставки їжі чи товарів із інтернет-магазинів, перевезення лікарів і представників інших критично важливих професій тощо) у такий час. 

2021 року розпочалося «відновлення життя» та зростання попиту на транспортні сервіси. І, судячи з усього, перспективи розвитку будуть разючими: за прогнозами провідного ресурсу з питань медіа та інформації для індустрії застосунків Business of Apps, глобальний ринок таксі 2026 року вже сягне відмітки у $150 млрд. Тож ride-hailing і ride-sharing мають усі шанси стати найпопулярнішими транспортними сервісами найближчого майбутнього.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті