Запалювати зірки: як новачкові увійти в SMM
І які вимоги до цієї спеціальності ставить ринок
Важко уявити наше життя без соцмереж – вони як магніт притягують все більше та більше користувачів. Залученістю останніх користуються і глобальні компанії, і дрібні підприємці. Тому не дивно, що попит на фахівців із маркетингу в соціальних мережах (англ. Social media marketing, SMM) зростає. При цьому в професію приходять все більш молоді фахівці, які вміють швидко вчитися й оперативно адаптуватися до нових викликів мереж. На що ж звертати увагу при пошуку першої роботи SMM-менеджером, як потрапити в агентство і за які навички роботодавці додають плюси, розповіла Mind копірайтер агентства Sasquatch Digital Аріна Подорожня.
Хороша новина для людей відповідальних, які швидко схоплюють і готові вчитися: ви потрібні SMM. Навіть якщо у вас немає п'яти років досвіду в агентстві до ваших 18. Тому з запитання «А чи беруть без досвіду?» ми відразу перескочили до наступного: «Як це роблять?».
Вчіться
Курси обов'язкові до відвідування. Чим раніше – тим швидше є шанс почути від рекрутера заповітні «Ви нам підходите». Через кілька місяців роботи таку практику добре було б повторити. Цілком можливо, що через рутину і якийсь досвід ви вже прикрашаєте результати. Так що курси – відмінний струс.
Але пам'ятайте, що тут – як із дипломом в університеті: нікому фінальні папірці не потрібні. Важливо систематизувати знання, показати себе, подивитися на колег та отримати фідбек від лектора.
Куди піти вчитися?
- Bazilik(Київ)
- Kyiv Academy of Media Arts (Київ)
- Projector (Київ)
- Wishdo(Київ)
- «Багаж» (Харків)
- Lemon School(Харків)
- Creative SMM (Львів)
- SKVOT (онлайн)
Резюме
Фраза «У мене немає навичок» не приймається. Чомусь всі забувають, що досвід – це не тільки пара рядків у трудовій книжці. Це ще й те, що ви організовували в університеті або робили за дорученням керівників практики. Розшифровували інтерв'ю, створювали банери для ресторану, влаштовували фотосесії для учасниць «Міс Студвесна» – не скромничайте. Але й не переборщіть. Посада старости гуртожитку в резюме навряд чи буде доречною.
Портфоліо
Якщо хочете додати ще кілька монеток у скарбничку хорошого кандидата, переходите до практики. Робіть контент, навіть якщо діджитал-агенція мрії поки не відповіла на вашу анкету.
Відштовхуйтеся від інтересів. Буває, проєкту потрібна людина, яка більше розбирається в специфіці сфери, ніж у SMM. Уявімо, що ви – затятий театрал. Знайдіть сторінку директора театру на Facebook, постукайтеся з пропозицією, а ще краще, якщо у вас будуть підготовлені фото, тексти анонсів і пара банерів для афіш.
На старті кар'єри в Setters був кейс, у якому команда розкрутила кондитерську в Петербурзі, де продавали пампушки, яка працювала з 1958 року. Але є один момент: ніхто їх про це не просив. Вони просто створили окремий акаунт, зробили контент у стилі модних журналів, який показував залежність від пампушок. ЗМІ вели розслідування, директор кондитерської бачила в такому просуванні шантаж, а Setters не встигали приймати брифи на нові проєкти: «Хочемо, як «Пампушки».
І таргетолог, і копірайтер, і для TikTok творець
Чудово, якщо ви вже стали SMM-менеджером і хочете поліпшити свої знання в копірайтингу або дизайні. Але, коли ви новачок, не кидайтеся на все відразу. Уявіть: ви прийшли до перукаря, а він ще й масажист, бровіст і косметолог. Непогано, але він точно нормально підстриже?
Так і в діджитал. Не шукайте затребуваних професій, шукайте себе. Визначтеся, що вам дійсно подобається: робити розкладку для кави або писати лонгриди про подорожі в Туреччину. Якщо роботодавець вас помітить, є ймовірність, що створювати фото, дизайн або тексти ви будете весь день з 9:00 до 18:00. Так що нехай обраний навик як мінімум виходить, як максимум – подобається.
Ось коли вже станете крутим фахівцем у запуску рекламних кампаній або написанні корисних текстів, тоді можна й переключатися.
To tell the truth
Поруч із вашим резюме є така кнопка, як «Завантажити». Так, портфоліо можуть місяцями зберігатися на пошті рекрутерів. І якщо у 2018-му у вас був нульовий досвід співпраці з агентствами, то п'ять років стажу в 2021-м просто неможливі. Так що говорите правду: все інше помітять якщо не зараз, то під час наступної співбесіди точно.
Де шукати?
Якщо на Work.ua, Rabota.ua, в Instagram компанії мрії або в профільних групах на Facebook вакансії закінчилися, йдіть ва-банк. Пишіть директору або керівникам напрямів. У соцмережах менеджери не завжди можуть прочитати ваш запит вчасно або кілька днів чекатимуть відповіді начальства. Ось ви ситуацію й випередите.
Не знаєте, де шукати директорів, – дивіться кейси. У рекламних роликах чи лонгридах у стилі «Як ми це зробили» прізвище CEO десь точно промайне. Можна шукати на профільній української платформі з очевидною назвою – CASES. Подивившись роботи, ви запам'ятаєте клієнтів, зрозумієте специфіку агентства й заробите собі плюсики на співбесіді. Адже знати ім'я компанії добре, але орієнтуватися в її кейсах – це більш професійно.
Знайшли? Перевірте!
Круто, якщо вас вже кличуть на співбесіду. Але спочатку зберіть про роботодавця максимум інформації. Як агентство веде проєкти та хто в нього в клієнтах, як виглядає команда, що пишуть про компанію в Google-відгуках і які фото в відмітках в Instagram. Можете навіть побродити по профілях співробітників. Якщо побачили знайомі обличчя, пишіть! Ваш майбутній керівник, звісно, може розповісти про перспективи після випробувального терміну та легенду компанії, але про затримку зарплати або токсичну атмосферу він напевно промовчить.
Моливо, вам трапиться агентство-новачок. У цьому немає нічого поганого. Такий роботодавець, імовірно, ще не обіцяє велику зарплату, але й вам зараз потрібно набратися досвіду. Так що, коли бачите, що компанія поки не пізнавана, зате засновник – з досвідом і великою кількістю підписників, придивіться до агенції.
Але пам'ятайте, що на старті на вас можуть звалити все, і не обов'язково тому, що хочуть вами скористатися. Можливо, команда ще не налагодила внутрішні процеси.
Уточніть обов'язки
У кожноїї агенції своя модель. Десь ТЗ дизайнерам і копірайтерам ставить аккаунт, а десь це завдання SMM-менеджера. Тому чітко обговоріть свої обов'язки, можливо, навіть попросіть інструкцію для вашої посади. Якщо пізніше з'ясується, що ви пів дня відповідаєте на листи клієнта, хоча це завдання іншого фахівця, вам буде чим аргументувати.
Будьте в курсі новин
Підписатися на профільні медіа і прибрати звук сповіщень – не працює. Тут потрібно кожного дня занурюватися в процес. Нехай сьогодні це буде ситуатив або новий мем, а на вихідних – лонгрид від Dnative. Але тільки за умови, що сьогодні п'ятниця, а всі головні новини за тиждень ви вже прочитали.
Але й не примушуйте себе. Якщо про паблік сурмлять всі SMM-гуру, але ви читаєте його зціпивши зуби, відпишіться. У крайньому разі – відпишіться й поверніться пізніше. Нехай замість двох сторінок, де ви навіть назви запам'ятати не можете, буде одна, але прочитана одним подихом.
Знаємо, що, коли порадимо 50 каналів, ви навряд чи на все підпишетеся. Але якщо й зробите це, то переживаємо за можливий інформаційний шум і пропуск важливих повідомлень від колег. Так що почніть із нашого мінімуму. Якщо якийсь із пабліків не дочекається вашої підписки, ми не образимося.
Список підписок SMM-відділу агентства Sasquatch:
- Insta-аккаунт на каждый день
- Digital masons
- Канал ленивого SMMщика
- Digital-бар
- Dnative – блог про SMM и Instagram
- Дайджест обновлений соцсетей | Dnative
- Спецы & Stories
- TargetGirl
- Gutnik Oleg · Facebook Target
- Искусство Продвижения
- О digital
- Бизнес и социальные сети
- Упоротый маркетолог
- Русский маркетинг
- Маркетинг порешал
- Запуск TikTok | Блог Александра Турлакова
- Главред
- Naoblakax
- Nad Morem
- Is Dutchak
- Клиент
- Агентство
Не губіть кар'єру
Настане час, коли за вами полюватимуть не лише топові SMM-агентства, а й рекрутери з IT або відомі стартапи (звичайно, якщо весь цей час ви дуже старалися). Пам'ятайте, що вести один проєкт у стартапі або чотири в хорошій агенції – це два різних рівня. Поки ваші колишні колеги прокачуватимуться в діджитал і підхоплюватимуть тренди, найімовірніше, з огляду на ваш профіль, багато чого залишатиметься поза вашою увагою.
Якщо IT потрапило у ваше серце – дуже добре. Але є ризик, що після тамтешніх зарплат повернутися в агенцію або українську компанію буде складніше й морально, і матеріально.
Підкріпили теорію реальними кейсами працевлаштування, чим довели: без досвіду в SMM можна. Головне – йдіть у сферу з любові. Тоді через кілька років поради діджитал-новачкам даватимете вже ви.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.