Яскравий виворіт: про що мовчать блогери
Як вони вигадують свої відео та чому їм за це добре платять

Потрібна інформація про все на світі тепер доступна у будь-якому форматі – необхідно тільки правильно ввести пошукове слово. Автори відео, лонгридів або подкастів розкажуть усе або майже все. Чим краще розкручений блогер, тим більше можливостей він має для заробітку. Бренди часто користуються їхніми послугами і просувають свої товари. Здається, що зняти відео на будь-яку тему зараз простіше простого, адже у всіх є смартфони з гарними камерами. Однак практика показує, що ведення блогу на постійній основі вимагає значних зусиль і часу. Копірайтер агентства Sasquatch Digital Арина Подорожня розповіла Mind про підводні камені роботи інфлюенсерів. Матеріал підготовлений за участю блогерів Анни Орловської та Нати Лайм. Усе про втрату особистих кордонів, залежність від думки оточення, надзвичайні методи боротьби з негативом – максимум фактів, про які не пишуть у шапці профілю, – в матеріалі для Mind.
Раніше Mind розповідав про те, як заощадити на рекламі у Facebook та Instagram, відключити трафік шахраїв і знайти «своїх» блогерів, у матеріалі «Створено українцями: три розумні платформи для рекламодавців». А про те, як стати відомим в Instagram, можна прочитати в рецензії на книжку «Знайди свій стиль».
Один із законів діджитал-життя говорить: не плач. У мережі все має бути красиво, без невдалих кадрів, розмазаних стрілок або +2 кг після свят. А тим більше – якщо ти блогер, інфлюенсер, лідер думок або інстаселебриті.
На перше враження, впізнаваність і увага з боку великих брендів приходять до блогерів напрочуд легко. А придумати ідею для поста, місце зйомки, образ і підпис – взагалі справа одного кава-брейку. Але, звичайно, все це стереотипи, у які не вірять навіть школярі. Чому ж тоді вірити?
Типи блогів
Показувати своє життя світу інфлюенсери почали з різних причин. Хтось у соцмережах продовжив ділитися професійними знаннями, а хтось зробив собі ім'я на інстапросторах. Офіційної класифікації блогів не існує. Але, щоб не відволікатися на десятки тематичних типологій «спорт / мода / фітнес», умовно розділимо їх на три категорії:
- Блог знаменитості. Будні лідера думок рясніють на просторах шоу-бізнесу або великого спорту. Соцмережі – можливість час від часу показати закулісся свого життя. Наприклад, інтерес аудиторії до Світлани Лободи трохи більший, ніж до Володимира Зеленського: 10,3 млн проти 9,2 млн підписників відповідно.
- Блог експерта. Вони – професіонали своєї справи. Широко відомі у вузьких колах. Основного майданчика, будь то власний кабінет чи зал, їм уже стало замало. Зате тепер знань буде більше для всіх. Приклади: лікарі, дієтологи, підприємці, викладачі або фітнес-інструктори.
- Блог блогера. Сторінка людини, яка зробила собі ім'я в інтернеті. Усе могло початися з блогів на YouTube, тоді як Instagram був можливістю час від часу повідомляти в сторіс про нові випуски. А потім усе переросло в регулярні колаборації та особисті проєкти.
Щоб недовго думати над останніми, наприклад, можна створити сторінку своєї дитини в Instagram. Сабіна Мусіна привела дочці Кірі 831 000 підписників – на 200 000 більше, ніж зараз у мами. Олена створила російсько- та англомовний профілі дочки Діани, коли дитині був ще рік. Сьогодні в Діани 388 000 підписників в Instagram і 83,3 млн на YouTube. Заробити на такому проєкті у батьків виходить від 8 млн до 129 млн грн на місяць, за даними журналу «НВ».
Як представлені в соцмережах
Сьогодні мало хто з нас зареєстрований тільки в одній соцмережі. Instagram, Facebook, YouTube – план-мінімум. Для більш досвідчених – ще TikTok, LinkedIn і Pinterest. Про месенджери промовчимо, на них зараз тримається навіть комунікація вчителів і батьків. А що інфлюенсери? Намагаються бути активними у всіх соцмережах одночасно чи обирають для себе основний канал?
Розглянемо діджитал-активність на прикладі Петра Заставного – українського блогера, ресторатора та продюсера групи Tvorchi.
Instagram: основна соціальна мережа з 378 000 підписників.
TikTok: 12 400 підписників.
Facebook: за пів року – сім публікацій.
Висновок: щоб бути лідером думок, не обов'язково віщати в усіх соціальних мережах одночасно.
Графік роботи
У середньому інфлюенсерам потрібно близько години на пост-роздум. На пост-добірку – трохи більше часу. Для рекламної публікації або відео (де ще потрібно продумати ідею та подачу) з усією підготовкою може знадобитися тиждень. Але, наприклад, із розважальними постами буває все спонтанно. Просто гарне фото й підпис, як-от «Чи личить мені ця сукня».
А ось графіка роботи для виконання завдань як такого немає. Мало хто з лідерів думок починає робочий день о 08:00 і закриває ноутбук о 17:00. Директ взагалі може бути на постійній модерації, навіть коли блогер у відпустці. Усе тому, що складно щось спланувати, особливо з урахуванням зйомок. Начебто вони можуть тривати годину. Але дорога туди-назад, запізнення когось із знімальної групи, селфі для звіту з обмірковуванням фільтру або підписи – і ось тебе вже немає пів дня ні в сторіс, ні в директі. А контент потрібен.
До речі, про директ.
У блогерських листуваннях зберігаються як нескінченні реакції з вогником, пропозиції про співробітництво й питання «Де купив / купила?», так і прохання дати пораду. Це означає, що лідера думок розцінюють як близького друга, готового вислухати та поділитися своїм баченням ситуації.
Хоча дехто сприймає блогера як друга дуже буквально. Адже зростає впізнаваність, а з нею – і повідомлення від знайомих із паралельного класу або сусідів по позаминулій квартирі.
Але буває, коли день інфлюенсера переважно складається з «прокинулася – полежала – сходила на лазер – дико втомилася». Взагалі-то в кого завгодно вихідний день може складатися із таких самих пунктів. Але ось ми випадково побачили подібну сторіс у стрічці – і тепер ланцюжок «блогер – незайнятість» вибудовується автоматично.
Впізнаваність
Усе добре, що в міру. Якщо підписники підходять у публічному місці, спілкуються культурно й ненав'язливо – це схвалюється. По-перше, приємно, коли тебе впізнають, а отже, читають і стежать за блогом. По-друге, це гарний шанс скласти портрет своєї аудиторії. Існує навіть думка, що підписники – це відображення тебе.
Але уявімо, що лідер думок – молода мама Анна Орловська, яка прийшла зі своєю дитиною в поліклініку. Після прийому потрібно погодувати сина, а він на грудному вигодовуванні. У цей момент до дівчини підходить підписниця і починає ставити багато запитань, не помічаючи, що ситуація для спілкування невідповідна. Тоді, звичайно, не до доброзичливого зворотного зв'язку.
Бої з негативом
Яким би френдлі не був інфлюенсер, одного разу він прокинеться та побачить його – перший негативний коментар. Із досвідом приходить розуміння, що необґрунтований хейт потрібно розцінювати як жарт, а здорову критику – брати до відома. Але на шляху до цього можна випробувати багато тактик.
Як блогери борються з негативом:
- обмежують коментарі;
- ніяк не реагують;
- відповідають нейтрально;
- жартують.
Монетизація
Скільки може заробити лідер думок на одному рекламному пості? Мінімально – отримати товар / послугу за бартером, а ось максимуму межі немає. Найбільший прайс, з яким ми стикнулися, – $5000 за публікацію в Олени Венум (понад 4 млн підписників). При цьому аналогія «чим більше аудиторія – тим вище вартість» тут не завжди працює. Так, запросити в середньому $400 може як інфлюенсер з 85 000, так і з 188 000 підписників.
Зворотний бік професії
Зрозуміло: став публічним – будь готовий до того, що твоє життя зміниться кардинально. Тепер помічено буде все: кола під очима, великий ніс, поганий смак і відсутність чоловіка в кадрі. Працю можуть знецінювати. А в житті тебе завжди сприйматимуть як відкриту й готову до розмов особистість.
Ната Лайм – блогер із подорожей, знімає челенджі, огляди та do-it-yourself-відео, 618 000 підписників, YouTube-блогер з аудиторією 1,9 млн: «Найголовніший мінус у тому, що блогер бере на себе дуже багато ролей. Зазвичай це режисер, монтажер, оператор, освітлювач, сценарист, PR-менеджер і багато інших фахівців в одній особі. Плюс ти сам собі начальник і мотиватор, а всі ми знаємо, як складно взятися за роботу, коли ти вдома та є безліч чинників, які відволікають. Також часто блогерство – це робота 24/7. Дуже складно виділяти час на відпочинок, відключатися від соцмереж і бути в моменті. Подумки весь час повертаєшся до ідей, зйомок та сценаріїв».
Анна Орловська – блогер з естетики, виховання дітей і сімейних цінностей, 110 000 підписників: «Від якогось негативу й хейту я абстрагуюся, коли це якісь дурні коментарі на кшталт: «Боже, ось це в тебе взуття!» Але досі складно даються ситуації, коли мене не приймають, засуджують і виходить так званий розумний хейт. Особливо, коли це пише адекватна людина, не просто фейк із порожньою сторінкою. Одного разу мені написала дівчина: «Раніше у вас був класний сімейний блог, а зараз одна дотера». І мене це дійсно зачепило. Бо, коли діти були маленькі, я знімала блог про них. Зараз я виросла, а людям досі цікаво читати тільки мамчині пости».
Справитися з реаліями блогерства вдається не всім. У мережі чимало прикладів, коли інфлюенсери вчиняли самогубство, зокрема в прямому ефірі. Так, у червні 2021-го лідер думок із Молдови Вероніка Тодорова під ніком nicuseaaa опублікувала в Instagram пост із чорним квадратом, підписала його «Кінець» і покінчила життя самогубством. За рік до цього Сійя Каккар з Індії, яка зібрала в TikTok аудиторію в 2,3 млн, зробила те саме. За словами менеджера, кар'єра дівчини розвивалася, тому навряд чи самогубство пов'язане з блогерством. Але ось батьки заявили про загрози, які приходили дочці в мережі. Причини у всіх випадках можуть бути глибоко особисті. Але бачимо, що навіть люди, чиєму житті заздрять, можуть морально не справлятися зі своїми проблемами.
На що здатні блогери
Щоб хоч якось утриматися на плаву, деякі лідери думок вдаються до не завжди чесних способів.
Накручують підписників. Статистика – загадка: як пояснити ситуацію, коли кількість колишніх передплатників блогу з аудиторією 1,2 млн падає, але при цьому число нових зростає? Відповідь дивитися в назві розділу.
Погоджуються на сумнівні колаборації. Під словом «сумнівні» розуміємо таку колаборацію з брендами, яка суперечить принципам інфлюенсера. Приклад. Журналістка Раміна Есхакзай поділилася у своєму Instagram новиною: вона стала амбасадором Coca-Cola. Тільки ось підписники запідозрили в цьому співробітництві нещирість із боку телеведучої. Пригадали її нещодавню відмову від газованої води та історію про те, що бренд тестував продукцію на тваринах, хоча Раміна виступає проти цього.
Готові на обман. Заробіток лідера думок – не тільки рекламні пости і сторіс. На своєму імені можна зробити цілий бізнес, як показує приклад Каті Якимчук. У свої 19 завдяки Instagram вона заробила на Porsche, а також переїхала з гуртожитку у власний будинок. На сторінці проводить ґіви з розіграшем айфонів й автомобілів, вчить людей на курсі заробляти гроші. Суть останнього: вам розповідають, як організовувати розіграші та залучати спонсорів. Але ось тільки учасники курсу називають це пірамідою та зізнаються, що за місяць жодного спонсора так і не з'явилося.
Але є ті, хто вміє ділитися знаннями, за що й отримують схвальні відгуки. Інфлюенсери Микита Добринін і Дар'я Квітовка створили курси – Академію віддалених професій. У команду запросили Євгенію Гордієнко – influencer-маркетолога та продюсера блогерів-мільйонників. На курсі можна дізнатися про те, як знайти віддалену професію, втриматися в ній і навіть отримати сертифікат державного зразка. Прискорити розвиток бізнесу – закладів «Китайський Привіт» і «В'єтнамський Привіт» – Михайлу й Дар'є Кацуріним так само допомогла популярність, зокрема завдяки соцмережам. До буму популярності ресторанів Даша з особистої сторінки продавала пуховики-ковдри, які сама ж і придумала. Миша заснував Зелений театр, створив клуб «Юність», який пізніше перетворився на ATLAS, і організував сотні вечірок.
Готові на все заради лайків. Можливо, у червні ви бачили уривки відео, де хлопець забирає в дівчинки айфон, який сам же їй подарував. Тіктокер Олександр Волошин шукав на вулицях Києва своїх підписників. Впізнала Волошина дівчинка, за що той подарував їй айфон. Ось тільки потім телефон почав забирати, пояснюючи тим, що це реквізит. Натомість пропонував 2000 грн, але мама дитини не погоджувалася. Коли скандал розгорівся, тіктокер відмовчувався і попереджав, що готує пояснення в новому видео. У ньому Олександр спочатку каявся під сумну музику, а потім зізнався, що вся ситуація була розіграна для піару.
Подібних ситуацій стільки, що для них можна створювати хрестоматію. Київська тіктокерша під ніком @ttiisshhiina разом із компанією влаштувала розгром у готелі. Вони розмалювали стіни та дзеркало, зламали ліжко, протестували вогнегасник. Утім, трьома місяцями раніше дівчина вже репетирувала подібний сценарій, коли розсипала в найманій квартирі борошно, сіль, сміття, розбивала яйця, розливала лаки для нігтів. А ще раніше стала відома тим, що випадково вистрілила з пістолета на заправці.
Вони приходять у GoodWine, щоб розбити пляшку віскі нібито за $7500, а насправді там чай. Розливають молоко у вагонах метро та влаштовують фейкове весілля з метою реклами нового арт-простору. Ну а люди продовжують стежити за їхніми перформансами.
Чому ми підписуємося на блогерів
Ніяких офіційних типологій і глибокого занурення в психологію. Тільки реальні відгуки. Яка з причин підписок ваша?
Близький рід діяльності. Приклад: «Я підписана на @olgasumska. Вона озвучує фільми. Я люблю фільми, голос Ольги, і взагалі мені близька її робота».
Унікальний контент. Приклад: «Круто, коли на сторінці багато цікавих фактів, яких у інших годі й шукати. Наприклад, якщо блогер ненароком розповість, яке коліно має бути в мийці на кухні та чому не можна ставити гофру – це 100% потрапляння в унікальний контент. І в мене таке сильно відгукнеться».
Гарна картинка. Приклад: «Дамочки, які гарно виглядають і красиво одягаються, – о так, я хочу так само».
Звичка. Приклад: «У мене є 3–4 блогери, на яких я підписаний уже дуже давно. Не хочу більше активно стежити ні за чиїм життям, бо на те, щоб вникати в проблеми інших людей, потрібні час і сили».
Якщо ви ще не прийшли до висновку, то ми поділимося своїм. Однозначно й точно: блогерство – це робота. Тут немає нормованого графіка й чарівної фрази для того, щоб тебе не турбували вихідного дня. За гарною картинкою стоять робота над собою, боротьба з щоденним негативом і години підготовки контенту.
При цьому буває, що, піймавши хвилю популярності, лідери думок потроху втрачають голову. Тут у боротьбу вступають обман і хайп на межі фолу. Але, якщо любити свою справу і бути з аудиторією чесним, інфлюенсера чекають охоплення, галочка та віддана армія підписників.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.