Перевірка співбесідою: 7 правил етикету рекрутера

Перевірка співбесідою: 7 правил етикету рекрутера

Як спростити спілкування з кандидатами та не пропустити їхні реальні вміння

Перевірка співбесідою: 7 правил етикету рекрутера
Фото: depositphotos

На початку травня соцмережа Tik Tok анонсувала запуск сервісу відео-резюме в тестовому режимі. Останній дозволить брендам шукати працівників.Наразі розробник пропонує всім охочим розміщувати свої резюме на окремій сторінці додатку, що спростить пошук, як роботадвцям, так і спеціалістам. Проте, головне враження один від одного сторони складають під час співбесіди. 

Як зазначають експерти, враження кандидата про компанію на 30% залежать від першої бесіди з рекрутером. Що може піти не так і як уникнути можливих непорозумінь, розповіла Mind рекрутер українського стартапу з автоматизації реклами RetargetApp Катерина Радецька.

Наразі ми активно шукаємо нових співробітників, тому щодня в мене відбувається від двох до п’яти співбесід із кандидатами. Через велику навантаженість легко щось пропустити, забути або не помітити. Щоб такого не сталося, ми сформували сім простих правил, яких дотримуємося під час онлайн-співбесід. Досвід спілкування показує, що враження від першої зустрічі напряму впливає на фінальне рішення кандидата щодо офферу.

1. Чіткий таймінг

Приєднайтеся до зустрічі хоча б на 1 хвилину раніше. Перевірте звук та зображення. Не змушуйте кандидата чекати на вас ані секунди. Гірше за запізнення на онлайн-зустріч може бути хіба що прохання про зміну дати й  часу зустрічі.

2. Цікава презентація

Вступна частина зустрічі складається із самопрезентації та окреслення організаційних моментів.
Спершу назвіть ваше ім'я та прізвище, свою посаду, повну назву компанії.

Наступний крок – надайте адженду співбесіди: теми, смислові блоки, тривалість, якими будуть наступні після дзвінка етапи. Чітко розкажіть про вакансію: озвучте назву майбутньої посади кандидата, докладно перелічіть завдання, заочно познайомте з командою, щоб кандидат розумів, з чим і з ким йому доведеться працювати. 

У 88% респондентів дослідження Hays за 2020 рік був негативний досвід співбесіди.

За досвідом, кандидати дуже цінують, коли рекрутер розповідає багато деталей: що робить компанія, що за проєкт або продукт. Якщо є новини, розкажіть про них.

Наприклад, нещодавно я ділилася з кандидатами новинами про залучення чергового раунду інвестицій RetargetApp і тим, що СЕО та кофаундер компанії Павло Матвієнко увійшов до рейтингу українського Forbes «30 до 30».

У квітні 2021 року ми проводили анонімне опитування наявних співробітників, і 30% опитаних вказали, що співбесіда, презентація цінностей компанії та робота рекрутера вплинули на їхнє рішення підписати оффер.

3. Обізнаність у технічних питаннях

Зверніть увагу на блок hard skills у вакансії. Перед початком зустрічі перевірте, чи точно розумієте ви в теорії, чого саме ваша компанія вимагатиме від кандидата? Ставте лише ті питання, на які ви самі знаєте відповідь. Інакше може виникнути вкрай незручна ситуація, коли кандидат, не зрозумівши питання, поставить у відповідь уточнювальне питання, а ви не зможете збагнути, про що йдеться взагалі. Відповідь «Я не знаю, це не моя компетенція» звучатиме, м'яко кажучи, непрофесійно й поставить хрест на вашому іміджі як спеціаліста. Щоб добре підготуватися, поговоріть із майбутнім керівником кандидата, дізнайтеся, який стек технологій використовує його команда, складіть перелік питань та відповідей, що окреслюють експертизу працівника, якого ви шукаєте.

4. Лаконічність та привітність

Пам'ятайте, що співбесіда – це діалог, має бути синергія. Не перебивайте кандидата, дозвольте йому висловити свою думку. Забезпечте атмосферу довіри під час спілкування, але не скочуйтеся до плоских жартів та лестощів. Будьте максимально дипломатичними. За моїми спостереженнями, кандидати не люблять, коли до них ставляться зверхньо або занадто суворо, насамперед ми всі – люди, тому спілкуйтеся привітно, адже люди обирають тільки ті місця, які викликають у них приємні емоції.

5. Екологічна відмова

Обов'язково під час кожної співбесіди я озвучую цілі та цінності компанії: прозорість, відкритість, ефективна комунікація, орієнтація на результат, клієнтоорієнтованість, командна робота та залученість, адже для нас це вкрай важливо. Буває так, що за хард-скілами кандидат підходить ідеально, але його ціннісні погляди кардинально відрізняються від наших.

Якщо ви з перших секунд зрозуміли, що кандидат не підходить, не треба різко обривати співбесіду та відключатися. Так, з резюме та профіля ми не відразу можемо считати, чи буде «метч» за цінностями та світоглядом у кандидата з командою. Кожна особистість має свої особливості. Щоб витримати баланс між тайм-менеджментом і дипломатичністю, просто скоротіть список питань. Обов'язково дайте розгорнутий зворотній зв'язок після співбесіди й поясніть, чому кандидат не підходить на цю вакансію.

Згідно з дослідженням Hays/Habr кар’єра за 2020 рік, 29% респондентів готові відмовитися від пропозиції через співробітників, які справили негативне враження під час співбесіди. 

6. Керуйте очікуваннями

Рекрутер не може давати оцінку технічної експертизи кандидата/портфоліо чи профілю, бо він об'єктивно не є експертом у цій галузі, такі питання поза його компетенцією. Фрази на кшталт «Доволі непогано, думаю, нам підійде» можуть давати хибні надії, тому краще не розгойдувати емоційний стан кандидата.

7. Обов'язковий фідбек

Чи не найбільший гріх сучасних рекрутерів – це відсутність зворотного зв'язку. Дуже важливо докладно розписати, чому саме кандидат не підійшов. У разі потреби можна залучити менеджера, який наймає нових співробітників, щоб він описав сильні сторони кандидата і чого саме йому не вистачило для вашої вакансії.
Після зустрічі надавайте реалістичні строки для відповіді: якщо ви пообіцяли надіслати фідбек протягом 3–5 днів або до кінця тижня, то дотримуйтеся цього строку та відповідайте вчасно.

Цих правил достатньо для того, щоб скласти позитивне враження про компанію. Дотримуватися їх насправді не важко, потрібно лише бути тактовною вихованою особистістю, любити спілкуватися з іншими людьми та щиро прагнути їм допомогти знайти роботу мрії.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті